کد خبر : 76924
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵

سرپرست میراث فرهنگی گیلان:

بازگشایی موزه های گیلان از ۲۵ اسفند/ برپایی نوروزگاه در بناهای تاریخی و طبیعی

بازگشایی موزه های گیلان از ۲۵ اسفند/ برپایی نوروزگاه در بناهای تاریخی و طبیعی

سرپرست میراث فرهنگی گیلان، از بازگشایی کلیه موزه های گیلان از ۲۵ اسفند خبر داد و بیان کرد: ۲۵۰ میراث طبیعی از جمله ۳۰ آبشار، بقایای جنگل های هیرکانی در داخل جلگه و غارها را برای میزبانی از گردشگران نوروزی آماده کردیم.

به گزارش گیلانستان، ولی جهانی گیلان را یکی از استان های غنی کشور از لحاظ تاریخی و طبیعی دانست و اظهار کرد: استان گیلان با ۵۲۰۰ اثر تاریخی و جاذبه طبیعی شناسایی شده و ثبت ۱۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مقام چهارم را در ثبت آثار ملی دارد.

وی از رشد ۵۰ درصدی موزه های خصوصی و دولتی استان گیلان طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: از ۱۵ موزه به ۳۰ موزه رسیدیم و هر شهرستان به یک موزه مرتبط با هویت تاریخی خود تبدیل شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، با اشاره به وجود هفت بافت تاریخی در استان، تصریح کرد: کرد علاوه بر ماسوله، بیش از ۱۲۰۰ بنای تاریخی در استان گیلان شناسایی شده است.

جهانی، با بیان اینکه اقامتگاه های بوم گردی با محوریت خانه های قاجاری در داخل بناهای تاریخی برای نخستین بار در گیلان راه اندازی شده است، گفت: این اقامتگاه ها به عنوان جاذبه تاریخی مورد توجه گردشگران است.

وی از ثبت ۴۸ اثر فرهنگی و تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی طی امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش عمده این آثار در حوزه میراث طبیعی از جمله جنگل های هیرکانی فتاتو و آبشار لاتون بوده است.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان، از ثبت جهانی ماسوله در فهرست آیسسکو خبر داد و تصریح کرد: کمیته رفع موانع ثبت جهانی ماسوله را با حضور استاندار برگزار کردیم و لذا ارزیابان یونسکو تابستان ۱۴۰۱ به گیلان می آیند تا بتوانیم موانع ثبت جهانی ماسوله را رفع کنیم.

وی با اشاره به ثبت جهانی سه سایت از جنگل های هیرکانی گیلان، بیان کرد: تی تی کاروانسرای سیاهکل نیز که مربوط به دوره ایلخانی است به همراه ۵۳ کاروانسرای دیگر کشور در سال ۱۴۰۱ ثبت جهانی خواهد شد.

جهانی، با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تخصیص یافت، اضافه کرد: صدور ۶۴ مجوز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان ها تفویض شده است.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان، با اشاره به حضور مسافران نوروزی در استان، عنوان کرد: نوروز ۱۴۰۱ متفاوت خواهد بود، زیرا نوروزگاه برای معرفی و ترویج فرهنگ و هنر و تمدن گیلان زمین در همه بناهای تاریخی و طبیعی استان برگزار می شود و همچنین ۴۰۰ نمایشگاه در مناطف مختلف جلگه، کوهپایه و کوهستان در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه در نوروز سال آینده ۵۰۰ مکان تاریخی شامل اماکن فرهنگی و مذهبی و تاریخی و بناهای تاریخی دستگاه های دولتی را بازگشایی خواهیم کرد، گفت: شاهد افزایش ۲۰ درصدی پایگاه های امدادی هلال احمر از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ لغایت ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ خواهیم بود.

جهانی، از بازگشایی کلیه موزه های گیلان از ۲۵ اسفند خبر داد و بیان کرد: ۲۵۰ میراث طبیعی از جمله ۳۰ آبشار، بقایای جنگل های هیرکانی در داخل جلگه و غارها را برای میزبانی از گردشگران نوروزی آماده کردیم.

وی از خسارت ۲۰۰۰ میلیارد تومانی تاسیسات گردشگری در ایام کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات به تاسیسات گردشگری و هنرمندان هنرهای سنتی و کارگاه های صنایع دستی استان پرداخت کردیم.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان، از تهیه ۴۱ بسته سرمایه گذاری میراث طبیعی و ۶۵ بسته سرمایه گذاری میراث تاریخی در استان خبر داد و یادآورشد: ۱۰ بسته مجوز بی نام داریم که به سرمایه گذاران کمک می کند در کوتاه ترین زمان فرایند اداری را طی کنند.

جهانی، با بیان اینکه در حوزه گردشگری گیلان ۲۴۱ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۸۰۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست گفت: همچنین ۷۱ منطقه نمونه گردشگری در گیلان داریم که هر کدام علاوه بر ارزشمندی میراثی، از نظر سرمایه گذاری مورد توجه هستند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار