کد خبر : 63750
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399- 54: 15

برپایی نمایشگاه بازرگانی در رشت علیرغم نگرانی از شیوع کرونا!

برپایی نمایشگاه بازرگانی در رشت علیرغم نگرانی از شیوع کرونا!

علیرغم اینکه ستاد ملی کرونا همگان را از برگزاری نمایشگاه و ایجاد تجمع منع کرده، نمایشگاه دائمی رشت اقدام به برگزاری نمایشگاه تخصصی بازرگانی کرده است.

به گزارش گیلانستان، رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها در ابتدای اسفندماه سال جاری تأکید کرده بود که امسال نمایشگاه‌های بهاره نخواهیم داشت.

به گفته وی، در ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد امسال نمایشگاه نداشته باشیم و فروش‌های فوق‌العاده توسط اصناف پیگیری شود.

وزیر کشور در همین راستا از اصناف تقاضا کرده بود تا با جدیت رعایت پروتکل‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و در کنار آن مردم نیز ضمن رعایت پروتکل‌ها، برای خرید به‌جایی که تجمع وجود ندارد، مراجعه کنند.

همچنین عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نیز از عدم برگزاری نمایشگاه بهاره در سال جاری خبر داده و گفته بود که برخلاف سنوات گذشته نمایشگاه بهاره برگزار نمی‌شود و بجای آن با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اصناف فروش فوق‌العاده و اینترنتی خواهند داشت.

تأییدات مسؤولان ستاد ملی کرونا نشان می‌دهد نه‌تنها برگزاری هرگونه نمایشگاه ممنوع بوده بلکه باید اصناف شرایطی را محیا کنند تا مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مایحتاج خود را به‌صورت فروش فوق‌العاده تأمین کنند.

اما علیرغم تمامی تأییدات ستاد ملی کرونا و همچنین ستاد متناظر آن در استان، نمایشگاه تخصصی بازرگانی عمومی (پوشاک، کفش، خشکبار، مرغ، گوشت و مواد غذایی) از امروز تا ۲۶ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی رشت در حال برگزاری است.

در پی برگزاری این نمایشگاه، بسیاری از مردم در اشکال مختلف از بازگشایی این نمایشگاه ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند این نمایشگاه طی این چند روز فعالیت می‌تواند در شیوع و انتقال ویروس خاموش کرونا به‌شدت سهیم باشد.

علاوه بر مردم، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز طی یک سال اخیر مؤکداً و هرروز چندین بار بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله پرهیز از حضور در اجتماعات اذعان دارند.

در پی نگرانی مردم از بازگشایی نمایشگاه تخصصی بازرگانی در رشت، بررسی از کم و کیف برپایی آن مورد ارزیابی خبرنگاران فارس قرار گرفت.

به گفته سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، برای برگزاری نمایشگاه تخصصی بازگانی در محل نمایشگاه دائمی هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است.

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه اتاق اصناف استان نیز برپایی هرگونه نمایشگاه هرگونه نمایشگاه تخصصی همراه با فروش و نیز برگزاری نمایشگاه بهاره با توجه به شیوع بیماری کرونا و آسیب‌های وارده به اصناف در پی تعطیلی‌های مکرر، ممنوع کرده است.

جلال‌الدین محمد شکریه معتقد است در شرایط فعلی، هر واحد صنفی باید یک نمایشگاه باشد و با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده بین اتاق اصناف و سازمان صمت در جهت ایجاد امکان فروش ویژه در روزهای پایانی سال در واحدهای صنفی ابراز امیدواری کرده صاحبان کسب‌وکار با دریافت کمترین سود ممکن در این طرح همکاری گسترده‌تری داشته باشند.

اما با وجود این‌همه نگرانی‌ها و پیش‌بینی‌ها انجام‌شده، مجریان نمایشگاه دائمی رشت بر آن شده‌اند تا امسال نیز نمایشگاهی را کم قد و قامت از سال‌های پیشین و به اذعان خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

قاسمی، معاون نمایشگاه دائمی رشت گفته این نمایشگاه بهاره نیست بلکه نمایشگاه تخصصی بازرگانی عمومی هست که مصوبه کارگروه استانداری گیلان را نیز دارد.

به گفته وی در این نمایشگاه لوستر، صنایع چوب، کالای خواب، پوشاک و خشکبار عرضه می‌شود و برخلاف سال‌های گذشته که کل سالن با مشارکت فعالانه اصناف و مردم علاوه بر داخل سالن در محوطه نیز پرازدحام بود، امسال عرضه‌کنندگان در این نمایشگاه تقلیل پیداکرده‌اند.

همچنین معاون نمایشگاه دائمی رشت اذعان کرده که سال پیش ۴۰۰ غرفه در این نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و خدمات داشتند اما امسال تنها این امکان برای ۱۰۰ غرفه محیا است.

اقدام نمایشگاه دائمی رشت در برگزاری نمایشگاه تخصصی بازرگانی گرچه در جهت تأمین مایحتاج مردم به‌صورت مستقیم هست و عرضه محصولات و کالاها باقیمتی کمتر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد اما در شرایط کنونی نه‌تنها کاهش عرضه‌کنندگان با تقلیل غرفه‌ها به نفع مصرف‌کنندگان نیست بلکه موجب ازدحام بیشتر مردم در یک غرفه و تشدید انتقال کرونا ویروس را نیز شامل می‌شود.

موضوع مورد طرح در خصوص برپایی نمایشگاه تخصصی بازرگانی اینکه متولیان صدور مجوز و اصناف متقاضی برای شرکت در نمایشگاه‌های دائمی، علیرغم حضور و مشارکت سال‌های گذشته به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا حاضر به همکاری نشده‌اند اما ستاد کرونا استان، مجوز چنین نمایشگاهی با پیش‌فرض‌هایی که در هر اجتماعی متصور هستیم را داده است.

اما حالا که نمایشگاه دائمی اقدام به برپای نمایشگاه تخصصی بازرگانی برخلاف موازین مسؤولان ستاد کرونا کشور کرده، لازم است متولیان این نمایشگاه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طی این چند روز بیشتر دقت کنند.

انتتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار