کد خبر : 77319
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400- 23: 17

مسئول موزه رشت:

به اصالت ها و سنت های بومی بازگردیم/ از چهارشنبه سوری بحران نسازیم

به اصالت ها و سنت های بومی بازگردیم/ از چهارشنبه سوری بحران نسازیم

مسئول موزه رشت، تحولات اجتماعی را موجب تحت تاثیر قرار گرفتن آداب و سنن کهن دانست و بیان کرد: متاسفانه امروزه چهارشنبه سوری از سنت ها دور و تبدیل به بحران شده است، در حالی که باید دوباره به فلسفه وجودی چهارشنبه سوری بازگردیم.

به گزارش گیلانستان، میثم نواییان از عید نوروز به عنوان یک زمان مقدس در فرهنگ باستانی ایران زمین یاد کرد و گفت: نوروز از چهارشنبه سوری آغاز می شود و تا ۱۳ به در ادامه دارد و لذا شاهد آداب و آیین های جالب و جذاب در هر منطقه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که «مردم در قدیم بدون تلویزیون و موبایل و اینترنت چگونه متوجه فرارسیدن نوروز می شدند؟»، افزود: اگرچه شکوفه دادن درختان و تغییر صدای پرندگان نشانی از سال نو بود، اما برخی از مردم از اسطرلاب استفاده می کردند و لذا پیش قراول عید و نوروزخوان داشتیم.

مسئول موزه رشت، با بیان اینکه نوروزی خوانان افرادی بودند دارای قریحه ادبی خاص و بداهه گو، تصریح کرد: نوروزی خوانان به هر خانه ای که می رفتند در وصف صاحب آن خانه شعر می خوانند و پول و برنج و شیرینی محلی و تخم مرغ و… می گرفتند.

نواییان، با اشاره به ثبت ملی نوروزی خوانی، خاطرنشان کرد: آیین های کهن ما دارای فلسفه و حکمت بوده و عروس گوله نیز که در آستانه سال نو انجام می شود، نماد بهار است.

وی با بیان اینکه مردم گیلان در آستانه سال نو خانه تکانی و رنگ آمیزی می کردند، گفت: دور انداختن ظروف سفالی کهنه و شکسته از دیگر رسوم مردم گیلان است؛ همچنین تخم مرغ در فرهنگ ما نقش مهمی دارد و یک مفهوم اسطوره ای ایجاد می کند.

چهارشنبه خاتون؛ اسطوره چهارشنبه سوری

مسئول موزه رشت، تحولات اجتماعی را موجب تحت تاثیر قرار گرفتن آداب و سنن کهن دانست و بیان کرد: متاسفانه امروزه چهارشنبه سوری از سنت ها دور و تبدیل به بحران شده است، در حالی که باید دوباره به فلسفه وجودی چهارشنبه سوری بازگردیم.

وی یکی از اسطوره های چهارشنبه سوری را چهارشنبه خاتون دانست و گفت: چهارشنبه خاتون در چاه ها زندگی می کند و فقط زنان می توانند او را صدا بزنند و از او آرزوهای خود را طلب کنند لذا می توان از چهارشنبه خاتون به عنوان نماد و نشانه ایران باستان یاد کرد و عروسک آن نیز ساخه شده است.

نواییان، با بیان اینکه نسل های آینده باید با آداب و رسوم فرهنگی و اسطوره های کهن خود آشنا شوند، عنوان کرد: گذشتگان ما در چهارشنبه سوری هفت کوپه آتش روشن می کردند که هر کدام نماد و فلسفه داشت و دختران مجرد را به بهانه باز شدن بخت و اقبال در سال جدید با شاخه شمشاد می زدند و به صورت نمادین از خانه بیرون می کردند.

وی با اشاره به زندگی کشاورزی مردم گیلان، یادآور شد: مردم خاکسترهای ناشی از سوختن کاه و کلوش چهارشنبه سوری را پای درختان و مزارع می ریختند تا از آفات و بیماری ها در امان باشند.

مسئول موزه رشت، با بیان اینکه در مردم گیلان در شب چهارشنبه سوری هفت نوع غذای سبزی دار پخت می کنند، ادامه داد: از دیگر آداب و رسوم این شب ضامن درخت شدن است، یعنی فردی به صورت نمادین تصمیم به قطع درختی مثمر می گیرد که بار نیاورده و لذا فرد دیگری ضمانت درخت را می کند تا در سال جدید بار بیاورد.

وی بهتر برگزار شدن آیین چهارشنبه سوری را نیازمند تولید محتوا دانست و یادآور شد: باید به اصالت ها و سنت های بومی و ملی خودمان تکیه کنیم و آیین های کهن را به آیندگان انتقال دهیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار