کد خبر : 56648
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399- 50: 11

«تلاوت نور» طرحی در مسجد جامع اباتر/ کانون های مساجد قطب فرهنگی تاثیرگذار جامعه

«تلاوت نور» طرحی در مسجد جامع اباتر/ کانون های مساجد قطب فرهنگی تاثیرگذار جامعه

طرح ملی «تلاوت نور» در مسجد جامع اباتر برگزار می‌شود و به گفته مسئول کانون فرهنگی هنری این مسجد، کانون قطب فرهنگی تاثیرگذار در جامعه است.

به گزارش گیلانستان، مساجد از دیرباز محلی برای عبادات و معنویات و به دلیل در دسترس بودن، محل مناسبی برای برگزاری و انجام مراسم گوناگون اجتماعی و مذهبی بوده و برمبنای موارد ذکرشده در قرآن و روایات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

با اندک جست‌وجو در تاریخ اسلام می‌توان به ساخت و تاسیس اولین مسجد به نام مسجد قبا توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) دست پیدا کرد، مسجدی که همواره از ابتدا محل بسیاری از تصمیم‌های مهم در زمان خود بوده است و رفته رفته بر اهمیت آن افزوده شده است.

امروزه کمتر کوچه یا محله‌ای را می‌توان یافت که مسجد در آن نباشد، در مساجد طی سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری انجام می‌شود و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محل برگزاری برنامه‌های مختلف مسجد و بستر مناسبی برای ظهور استعدادهای جوانان در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری است، زیرا نسل جوان علاقمند به این حوزه است و با حضور در مساجد، مشارکت گسترده‌تری در برنامه‌های آن خواهد داشت.

کانون امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر یکی از کانون‌های فعال شهرستان صومعه‌سرا محسوب می‌شود که در طول سال برنامه‌های مختلفی اعم از مراسمات ملی، مذهبی، تفریحی، قرآنی، آموزشی و … برگزار می‌کند.

*طرح تلاوت نور بهترین راه برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد است

«هادی رفعتی» با اشاره به حضور چندین ساله خود در مسجد جامع اباتر اظهار کرد: در ماه‌های ابتدایی حضور در کانون فرهنگی هنری، تلاش شد که با شناسایی نیروها و جوانان فعال و دغدغه‌مند و برای گام برداشتن در مسیر مسجد تراز انقلاب، به‌روزرسانی و تحولی در چینش نیروهای فعال مسجدی صورت بگیرد.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر افزود: استفاده از یک تیم جوان، مؤمن و با جسارت در پیشبرد امور مسجد حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در طول سال برنامه‌های مختلفی را برای همه رده‌های سنی اعم از کودک، نوجوان و جوان برگزار می‌کنیم گفت: بانوان نقش چشم‌گیری در برگزاری برنامه‌ها دارند.

رفعتی با اشاره به اینکه برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اقدام به برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی و خلاصه‌نویسی کتاب در مسجد می‌کنیم تصریح کرد: با برگزاری مسابقات نوجوانان بیشتر به مسجد علاقه‌مند می‌شوند.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر با بیان اینکه چند سال است طرح «تلاوت نور» در این مسجد پس از اتمام نمازهای جماعت برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: طرح تلاوت نور بهترین راه برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های کانون فرهنگی امام مهدی(عج) اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» است اظهار کرد: این طرح به‌منظور احیای کارکرد فرهنگی، اجتماعی مساجد در محلات و در راستای تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و دینی محلات به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود.

رفعتی افزود: طرح ملی شه شنبه‌های تکریم یک رویداد محله‌محور و خانواده‌ بنیان است که با استفاده از ظرفیت‌های خودجوش و ملاحظه اقتضائات محلی با محوریت مسجد و زیر نظر امام جماعت مسجد اجرا می‌شود.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر گفت: این طرح در راستای تقویت سرمایه‌های اجتماعی، الگوسازی برای نمازگزاران و اهالی محله به‌ویژه نوجوانان و جوانان با رویکرد تربیتی و اصلاح سبک زندگی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در عرصه‌های فرهنگی و دینی و ارتقاء فرهنگ عمومی محله و رونق ‌بخشی به نماز جماعت و جذب جوانان و نخبگان به مساجد انجام می‌شود.

* مسجد باید برای نوجوان و جوان جاذبه داشته باشد

یکی از نمازگزاران مسجد جامع اباتر با بیان اینکه خوشبختانه کانون این مسجد بسیار فعال است تصریح کرد: امام جماعت و کانون فرهنگی این مسجد برای جذب جوانان در طول سال برنامه‌ریزی دارند.

وی با اشاره به اینکه مسجد باید برای نوجوان و جوان جاذبه داشته باشد خاطرنشان کرد: مسجد تراز در ساحت‌های گوناگونی مانند نیکوکاری، اجتماعی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغالزایی و … می‌تواند نقش‌آفرینی کند و منشاء خدمت برای اهالی باشد.

یکی دیگر از نمازگزاران با ابراز رضایت از فعالیت این مسجد اظهار کرد: در این مسجد علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی تمامی مراسم‌های مذهبی از اعیاد تا شهادت‌ها، برنامه‌های شب‌های قدر، دعای عرفه، برنامه‌های ماه محرم، ماه مبارک رمضان شامل جزء خوانی قرآن، احکام و… برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در کانون‌های مساجد فعالیت می‌کنند نقش مهمی برای جذب مخاطب نوجوان و جوان دارند افزود: تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد از نقشی اثرگذار در جامعه به ویژه بر قشر نوجوان و جوان برخوردار است.

گفتنی است؛ از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهرها و روستاها دارند و این پایگاه‌های فرهنگی هنری که در مجاورت مساجد فعالیت دارند، می‌توانند افراد جامعه را از گزند انحرافات و آسیب‌های اجتماعی دور کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار