کد خبر : 83757
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰

حکایت معدنی که روی سیم برق پا گذاشت/ خطر در کمین شبکه برق گیلان

حکایت معدنی که روی سیم برق پا گذاشت/ خطر در کمین شبکه برق گیلان

نزدیکی یک معدن در جنوب گیلان به خطوط انتقال و شبکه توزیع برق این استان، فعالیت ها و رانش زمین سبب شده تا خطراتی شبکه برق گیلان و کشور را تهدید کند.

امروز برق به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر به شمار می‌رود تا جایی که قطعی چند ثانیه‌ای برق در دنیا منجر به خسارت چند هزار میلیارد دلاری به بخش‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی می‌شود.

 

با پیشرفت تکنولوژی و قرارگیری دنیا بر مدار علم و دانش، از وابستگی بشر به برق نه تنها کاسته نشد بلکه نیازها چند برابر شده است. زندگی بشر با صنعت برق عجین شده و این وابستگی شدید سبب شده تا ارزش و جایگاه خاصی در دنیا برای خود دست و پا کند.

 

شاید اگر از هزینه‌های تولید یک وات برق و یا احداث تشکیلات نیروگاهی برای تولید برق با خبر باشیم اینگونه بی رحمانه آن را مصرف نمی‌کنیم. برای ساخت یک نیروگاه تولید باید هزینه‌های زیادی پرداخت کرد قطعاً آگاهی از این موضوع می‌تواند به مصرف درست انرژی کمک کند.

 

نزدیکی معدنی در جنوب گیلان و شهر رستم آباد به خط انتقال و شبکه مهم توزیع برق و فعالیت‌های معدنی و همچنین رانش زمین باعث شده تا خطراتی برق گیلان و حتی کشور را تهدید کند.

 

فونداسیون دکل جدیدالاحداث در معرض رانش قرار دارد

 

«مهران صدر ممتاز» رئیس اداره تعمیرات خطوط برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه معدن سنگ لاشه شمام رستم آباد در سال ۸۹ مجوز بهره برداری گرفته است، اظهار کرد: برداشت نامتعارف، رانش زمین و جابجایی توده عظیمی از خاک در این معدن فعالیت سبب شد از طریق پیگیری‌های قانونی متوقف شد.

 

وی با اشاره به خطرات احتمالی معدن به شبکه انتقال برق، افزود: با دریافت گزارش رانش در حوالی معدن و دکل‌های انتقال برق در سال ۹۴ پیگیری قانونی و مکاتبه با صمت در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۵ موفق به توقف فعالیت معدن در این منطقه شدیم.

 

رئیس اداره تعمیرات خطوط برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به قرارگیری معدن از محل خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت سیکل گیلان به لوشان و ۲۳۰ کیلوولت سیکل گیلان به سفیدرود، بیان کرد: این خطوط به شبکه سراسری انتقال برق متصل هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و آسیب آنها سبب فروپاشی بخشی از شبکه برق گیلان می‌شود.

 

صدرممتاز به انتقال ۶۰ متری یکی از دکل‌های خطوط انتقال در اطراف معدن سنگ لاشه شمام رستم آباد، اضافه کرد: عملیات انتقال دکل خطوط برق با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ انجام شد اما رانش مجدد زمین در پایین دست دکل، خطر فرو ریختن آن را چند برابر کرده است.

 

وی با اشاره به رانش زمین در معدن سنگ لاشه شمام، افزود: فونداسیون دکل جدیدالاحداث در معرض رانش قرار دارد و باید چاره دیگری برای برون رفت از این بحران اندیشید.

 

معذوریت‌های حقوقی سد راه پروژه تغییر مسیر خط انتقال برق در رستم آباد است

 

رئیس اداره تعمیرات خطوط برق منطقه‌ای گیلان از تغییر مسیر خطوط ۲۳۰ کیلوولت سیکل گیلان به لوشان و سیکل گیلان به سفیدرود در رستم آباد خبر داد و اضافه کرد: دکل‌های خطوط انتقال را باید از محدوده معدن دور کنیم و اجرای این عملیات باید سرعت بخشیده شود.

 

صدرممتاز با بیان اینکه معذوریت‌های حقوقی سد راه پروژه تغییر مسیر خط انتقال برق در رستم آباد است، گفت: سرعت بخشی به اجرای پروژه منوط به رفع معارضین و برداشتن موانع حقوقی است.

 

وی با اشاره به خطر احتمالی رانش زمین و فرو ریختن دکل‌ها و تبعات جبران ناپذیر آن، افزود: حرکت و رانش زمین غیرمترقبه بوده و ممکن است با زلزله، بارندگی‌های شدید و وقوع سیل و یا فعل و انفعالات زمینی دکل فرو بریزد و باید هر چه سریع‌تر جابجایی دکل‌ها و تغییر مسیر انجام شود.

 

اجرای پروژه تغییر مسیر خطوط بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 

رئیس اداره تعمیرات خطوط برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه تغییر مسیر خطوط بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: پیش بینی اعتبار صورت گرفته و با رفع موانع حقوقی پروژه در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.

 

صدرممتاز با بیان اینکه رفع مشکلات حقوقی و کسب رضایتمندی معارضین گام مهم اجرای پروژه تغییر مسیر است، تصریح کرد: تا زمانی که رضایت معارضین جلب نشود و مشکلات حقوقی از سر راه برداشته نشود عملاً اجرای پروژه امکان پذیر نیست.

 

وی با اشاره به خسارات جبران ناپذیر خارج شدن شبکه از مدار افزود: رانش زمین و فرو ریختن دکل منجر به بازگشت برق تولید شده به نیروگاه شده و پدیده حبس تولید اتفاق می‌افتد که خسارات زیانباری را به زیرساخت‌های نیروگاهی وارد می‌کند و باید جلوی این پدید را گرفت.

 

رئیس اداره تعمیرات خطوط برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه پرداخت خسارت‌های وارد شده به صنعت برق متوجه معدن دار است، گفت: با تشکیل پرونده و از طریق واحد حقوقی پیگیر مطالبات و خسارت از ناحیه معدن دار هستیم.

 

صدرممتاز با اشاره به اهمیت موضوع رانش دکل برق در معدن سنگ لاشه شمام رستم آباد، تصریح کرد: قبل از هر اتفاق ناگواری باید با انتقال دکل‌ها و تغییر مسیر جلوی بحران را گرفت.

 

ورود دستگاه قضائی در مسئله معدن سنگ لاشه شمام

 

تقویت زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع برق امری بسیار حیاتی است بویژه زمانی که مردم، صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی به شدت نیاز اساسی به برق دارند حساسیت این موضوع بیشتر می‌شود.

 

اما اینکه درست در محل انتقال شبکه برق سراسری، مجوز احداث معدن داده می‌شود خود جای تأمل بسیار دارد، اگر چه صدور مجوزها برای فعالیت معدن در زمان گذشته اتفاق افتاده است اما عدم دور اندیشی، نظارت نادرست و شاید منفعت طلبی برخی افراد در سنوات گذشته سبب شده تا امروز یا فردای نزدیک با بحران جدی مواجه شویم، بحرانی که فقط متوجه گیلان نیست و بخش عظیمی از شبکه سراسری برق کشور را درگیر این بی تدبیری‌ها و منفعت طلبی‌ها خواهد کرد.

 

جدا از پیگیری‌های قضائی وحقوقی که باید در خصوص مسببان صدور مجوز فعالیت معدن سنگ لاشه شمام رستم آباد صورت بگیرد، انتظار می‌رود معذوریت‌های حقوقی و قانونی اجرای پروژه تغییر مسیر انتقال خطوط برق در منطقه مزبور هرچه سریع‌تر رفع شود.

 

ورود دستگاه قضائی در این خصوص می‌تواند کارها را برای اجرای پروژه و جلوگیری از بحران احتمالی سرعت ببخشد.

انتهای پیام/ مهر

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار