کد خبر : 42352
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398- 23: 16

مدیرکل بهزیستی استان گیلان:

رسیدگی به سالمندان از شاخص‌های توسعه اجتماعی است

رسیدگی به سالمندان از شاخص‌های توسعه اجتماعی است

مدیرکل بهزیستی استان گیلان رسیدگی به سالمندان را موجب توسعه جامعه دانست و گفت: اگر فرد جوان شاغلی دغدغه ذهنی سلامت والدین سالمند خود را داشته باشد.

به گزارش گیلانستان حسین نحوی‌نژاد صبح امروز در همایش “سالمندی، فرصت‌ها و چالش‌ها” در رشت اظهار داشت: شعار سال ۲۰۱۹ روز جهانی سالمندان، “برابری و فرصت برابر برای همه سنین” است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به سند ملی سالمندان که در سال ۸۸ به رشته تحریر درآمد گفت: مجامع بین‌المللی از این سند استقبال کردند اما در سال ۹۶ بر اساس اختلافات میان وزارتخانه‌ها برای تصویب این سند، دسترسی ما به این سند دچار مشکل شد.

وی به اهداف این سند ملی اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح فرهنگی جامعه و توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان، ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان از اهداف سند سالمندان است.

نحوی‌نژاد بیمه مناسب غربالگری پزشکی و پرکردن اوقات فراغت و ایجاد اشتغال مولد برای سالمندان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: یکی از آسیب‌ها روبه‌روی هم قرار دادن قشر جوانان و سالمندان است زیرا می‌توان بدون گرفتن شغل از جوانان، موقعیت شغلی مناسب برای سالمندان ایجاد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان رسیدگی به سالمندان را کاری توسعه محور دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرد جوان شاغلی دغدغه ذهنی سلامت والدین سالمند خود را داشته باشد، نمی‌تواند کار خود را به‌درستی انجام دهد لذا ارتقای سلامت سالمندان امری ضروری برای پیشرفت جامعه است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز سند ملی سالمندان، آمادگی آنان برای دو سطح سالمندی فردی و سالمندی جمعیت است تصریح کرد: ایجاد فرصت برابر برای تمام سنین و افزایش مشارکت فعال سالمندان در خانواده، جامعه و امور اقتصادی و همچنین ارتباط بین نسلی بهتر از جمله اهداف این سند است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش عنوان داشت: بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، افراد ۶۰ سال به بالا سالمند محسوب می‌شوند و پیری جمعیت طی قرون ۲۰ و ۲۱ روند افزایشی داشته است و گروه سنی ۸۰ سال به بالا رشد زیادی در جوامع داشتند.

فردین مهرابیان با اشاره به اینکه جوامع فقیر و توسعه‌نیافته باید با شتاب بیشتری برای جمعیت سالمندی برنامه‌ریزی کنند ابراز داشت: آمارهای کشوری نشان می‌دهد که جمعیت ایران به سمت پیری و سالمندی می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۳.۲۵ از کل جمعیت استان گیلان سالمند است خاطرنشان کرد: جمعیت سالمندان شهری در گیلان نسبت به جمعیت سالمندان روستایی کمتر است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار