کد خبر : 72909
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۲۶

یادداشت/ زهرا نامور عربانی:

رشت تنها شهر خلاق خوراک شناسی کشور از شعار تا واقعیت

رشت تنها شهر خلاق خوراک شناسی کشور از شعار تا واقعیت

.

به گزارش گیلانستان، با نگاهی به شش سالگی انتخاب رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی کشور از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو این طور به نظر می رسید که این انتخاب سال ۹۴ که تاثیری عمیق و خوشحال کننده ای برجامعه ی فرهنگی و مردمی گیلان داشت منجر به ایجاد فرصتی شگرف در صنعت گردشگری و توریسم و کارآفرینی ایجادخواهد کرد. چراکه رشت با ۲۲۰ خوراک محلی و تنوع خوراک و فرآورده های غذایی محلی این ظرفیت را دارا بود که با قرار گرفتن در این فهرست جایگاه ویژه ای در کشور و حتی جهان کسب نموده و صادرات این جاذبه ی منحصر به فردعلاوه بر جذب توریسم غذایی و توسعه ی صنعت گردشگری بر گسترش صنایع فرهنگی به شکوفایی هنرمندان و کارآفرینی نقش بی بدیلی ایفا کند.
موضوعی که با شعارهایی چون تدوین اطلس جامعه شناسی خوراک در گیلان، تاسیس آکادمی خوراک شناسی در رشت، جذب سرمایه گذار و توسعه توریسم غذایی و اعزام اساتید آشپزی رشت به کشورهای مختلف جهان، دورنمایی سترگ و شگرف برای این تنها شهر خلاق خوراک شناسی کشور ترسیم می کرد!
ولی در واقعیت در این قریب ۶ سالی که از این انتخاب می گذرد نه تنها شاهد جامه ی عمل پوشاندن این وعده ها و شعارهای عظیم نبوده ایم بلکه به جز تنها چند جشنواره کوچک محلی ، خبری از برگزاری جشنواره های گسترده و مستمر برای تحقق گام های مقدماتی این شعارها ی دلگرم کننده نبوده است و این امر تاسف بسیاری از دلسوزان را به دنبال داشته است.
اینکه تغییرات صورت گرفته در شهرداری و شورای شهر تا چه حد می تواند این شعارها را به واقعیت تبدیل کند موضوع بحث ما نیست ولی متاسفانه نه تنها تاکنون اراده ای در این زمینه احساس نمی شود بلکه شاهد تکرار شعارهای گذشته به سبک و سیاق گذشته هستیم!
حال این سوال ها در ذهن ها متبادر است که:
آیا این برند ۶ ساله نیاز به ظرفیت سازی نداشته است؟
اگر این ظرفیت سازی ایجاد شده چرا در زمینه ی حفظ و گسترش آن کاری صورت نگرفته است؟
و اگر کاری در این زمینه انجام گرفته است چرا در زمینه صادرات و جذب تورسیم غذایی و کار آفرینی شاهد هیچ تغییری نبوده و نیستیم؟
و اگر تغییری حاصل شده دستاورد آن را چرا مردم این شهر و دیار نمی بینند؟
مردم گیلان به خصوص شهروندان رشت حق دارند که در پوشش سبز و خوش رنگ شهر خلاق خویش شاهد شکوفایی بیش از پیش این شهر تاریخی با شند و اینکه شعارها و وعده ها در حد شعار باقی بمانند به هیچ عنوان زیبنده نخواهد بود.
به نظر می رسد گام های بسیاری در راستای این ظرفیت ۶ ساله باید برداشته میشد که مغفول مانده است و لزوم توجه به این امر خواست قلبی و ملی عموم آحاد جامعه است که نیازمند نگاه ویژه ی مسئولان به این امر مهم است چرا که منجر به کارآفرینی، توسعه ی گردشگری و شکوفایی این شهر پرشکوه و تاریخی خواهد شد.
به امید آن روز ان شاء الله
زهرا نامور عربانی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار