کد خبر : 94729
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1402- 22: 19

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

روستای «انبوه» دهکده جهانی گردشگری می‌شود

روستای «انبوه» دهکده جهانی گردشگری می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه انبوه دهکده جهانی گردشگری می‌شود، گفت: بعد از ثبت جهانی روستای قاسم آباد، روستای انبوه در اولویت جهانی شدن قرار دارد.

به گزارش گیلانستان، ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انبوه رودبار یکی از روستاهای تاریخی بسیار مهم گیلان بوده و دارای قابلیت‌های گردشگری فراوان است.

 

وی با اشاره به بافت تاریخی روستای انبوه رودبار افزود: ۹۰ درصد ثبت و ساماندهی بافت تاریخی انبوه انجام شده و قرار شد تا ظرف ۴۵ روز آینده نهایی شود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت انبوه به عنوان روستای ملی جاجیم بافی و البسه محلی خبر داد و بیان کرد: مقدمات ثبت انبوه رودبار به عنوان روستای ملی جاجیم بافی و البسه محلی فراهم شده است.

 

جهانی با اشاره به قابلیت‌های صنایع دستی روستای انبوه در بخش‌های مختلف اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه با کمینه امداد، به حدود ۵۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی انبوه تسهیلات کم بهره تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

 

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب پل تاریخی انبوه افزود: پل تاریخی انبوه بعد از زلزله ۶۹ رودبار به قزوین واگذار شده است و اکنون وضعیت مناسبی ندارد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف پل تاریخی انبوه، بیان کرد: مسئولان میراث فرهنگی قزوین باید هر چه سریع‌تر وضعیت پل تاریخی انبوه را مشخص کنند.

 

مستند معرفی روستای انبوه ساخته می‌شود

 

جهانی با بیان اینکه پل تاریخی انبوه منحصر به فرد است، گفت: پل تاریخی انبوه تنها پلی است که یک هزار دهنه دارد و آب رودخانه شاهرود از زیر آن عبور می‌کند.

 

وی با بیان اینکه انبوه دهکده جهانی گردشگری می‌شود، افزود: بعد از ثبت جهانی روستای قاسم آباد، اولویت برای جهانی شدن روستای انبوه خواهد بود و از هم اکنون برخی مقدمات طرح ریزی شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه مستند معرفی روستای انبوه ساخته می‌شود، گفت: به منظور معرفی بیشتر این روستا، فیلم مستندی از انبوه ساخته شده و در شبکه استانی باران انعکاس داده شود.

 

جهانی از برپایی تور عکاسی روستای انبوه خبر داد و بیان کرد: این تور گردشگری و عکاسی با حضور عکاس و خبرنگاران برتر کشور و استان در شهریورماه همزمان با برداشت انار در انبوه برپا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه انبوه شایستگی جهانی شدن دارد، افزود: بافت تاریخی، تلفیق معماری تاریخی و طبیعی، انواع لباس‌های سنتی و وجود قلعه‌های تاریخی در اطراف، وجود قبرستان‌های قدیمی، تنها بخشی از قابلیت‌های گردشگری انبوه است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به وجود قدیمی ترین سنگ قبر استان در روستای انبوه، اضافه کرد: این سنگ قبر مربوط ۱۲۰۰ سال قبل است و از ظرفیت‌های گردشگری این روستا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار