کد خبر : 76515
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400- 41: 11

سپاه مرکزی رشت به مقابله با احتکار کالا آمد

سپاه مرکزی رشت به مقابله با احتکار کالا آمد

به گفته فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت در راستای مبارزه با احتکار کالا نیز نظارت‌های لازم توسط سپاه ناحیه مرکزی رشت انجام گرفته و افراد محتکر پس از شناسایی به دادگستری معرفی می‌شوند.

به گزارش گیلانستان، دو عنصر دلالی و احتکار به عنوان یکی از آسیب‌های جدی اقتصاد ایران به شمار رفته و عاملی تهدید کننده و بسیار جدی در قبال تولید ملی و معیشت خانواده ایرانی هستند.

در شرایط کنونی جامعه که روز به روز از توان مالی مردم کاسته می شود، عده‌ای سودجو با استفاده از شرایط تحریم کالاهای خود را احتکار کرده و منجر به افزایش قیمت کالا می‌شوند‌.

نمونه بارز افزایش قیمت کالا بر اثر احتکار را در گیلان شاهد بودیم که افرادی متخلف و دلال در این شرایط سخت اقتصادی، برنج خود را احتکار کرده و با عدم عرضه به بازار مشکلاتی را برای مردم ایجاد و باعث افزایش چندین برابری برنج در مقایسه با سال گذشته شدند.

به این علت بود که رئیس کل دادگستری گیلان به مسئله احتکار کالا و برنج در این استان ورود کرده و با دستور به سازمان صمت گفت: سازمان صمت در راستای نظارت دقیق بر برنجکوبی‌ها سامانه‌ای را با عنوان سامانه جامع انبارها طراحی کرده و تمامی برنجکوبی‌ها مکلف هستند تا ورودی انبار را در آن ثبت کنند و دادستان‌های هر شهرستان نیز به عنوان حافظان حقوق عامه متولی امر نظارت بر سامانه انبارها هستند.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی، دستگاه قضایی با کسانی که کالاهای اساسی را علی رغم نیاز مردم احتکار می‌کنند برخورد و قانون‌گذار نیز حبس درجه پنج را برای این تخلف پیش‌بینی کرده است.

با توجه حساس بودن شرایط کشور و گیلان به لحاظ وضعیت معیشتی، اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار به کلیه نهادهای امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و نهادهای مربوطه دیگر دستور داد  تا با جدیت به مقابله با پدیده شوم احتکار پرداخته و با هیچ فردی مماشات نکنند.

حال در آستانه آغاز سال جدید سپاه قدس گیلان هم پای کار آمده و‌ به گفته فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت بر اساس توافق نامه‌ای که بین معاون رئیس جمهور و سازمان بسیج تنظیم شد، بسیج نیز برای نظارت بر بازار ورود پیدا کرده و از این رو سپاه ناحیه مرکزی رشت نیز تیم‌هایی را مشخص و دوره‌های آموزشی برای این افراد برگزار شده است‌.

سرهنگ سید اکبر قاسمی در خصوص نقش سپاه پاسداران در مقابله با پدیده احتکار در گیلان می‌گوید در راستای مبارزه با احتکار کالا نیز نظارت‌های لازم توسط سپاه ناحیه مرکزی رشت انجام می‌گیرد.

آن طور که فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت گفته است، پس از اعلام مراتب تخلفات مربوط به احتکار کالا سپاه ناحیه مرکزی رشت با هماهنگی دادستان به موضوع ورود پیدا می‌کند همچنین با پای کار آمدن تعزیرات از هرگونه احتکاری که در سطح شهرستان انجام شده و معیشت مردم را در تنگنا قرار دهد برخورد می‌شود.

بی‌شک در این شرایط دشوار معیشتی نقش نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در همراهی کردن با دستگاه‌های اجرایی در راستای مقابله با احتکار بسیار مهم است زیرا انجام صحیح این‌ امر منجر به کاهش قیمت کالا و افزایش عرضه در بازار می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار