کد خبر : 64973
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان:

نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آستانه اشرفیه ۱۹ اردیبهشت اعلام می‌شود

نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آستانه اشرفیه ۱۹ اردیبهشت اعلام می‌شود

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان گفت: نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آستانه اشرفیه ۱۹ اردیبهشت به داوطلبان اعلام می‌شود.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق جدول زمانبندی آخرین وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی به اتمام رسیده و افرادی که در هیئت اجرایی رد صلاحیت شد‌ه‌اند می‌توانند شکایت خود را به هیئت نظارت استان بدهند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان ابراز داشت: از تاریخ ۳۱ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت ماه موعد بررسی صلاحیت در هیئت‌های نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت است و ۱۹ اردیبهشت نتیجه بررسی از طریق فرمانداری‌ها به نامزدها اعلام می‌شود و نتیجه نهایی بررسی‌ها در خردادماه مشخص می‌شود.

قنبریان با بیان اینکه در مرحله بعد کسانی که به نظر هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی اعتراض دارند شکایت می‌کنند افزود: این شکایت ظرف چهار روز بررسی می‌شود و نهایتاً ۱۸ خردادماه شورای نگهبان لیست قطعی را اعلام کرده و ۱۹ خردادماه نیز از طریق اطلاعیه‌ها اعلام می‌شود.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان تصریح کرد: طبق قانون انتخابات در ماده ۲۸ مخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی کسانی که نامزد می‌شوند باید دارای چند شرایطی باشد و در این قانون به ۸ ویژگی اشاره شده است.

وی عنوان داشت: در ماده ۵۰ این قانون نیز در شرح وظایف هیئت‌های اجرایی به صراحت آمده که هیئت‌های اجرایی باید با بررسی لازم با استفاده نتایج به‌دست آمده از استعلامات به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و اعلام نظر ‌کنند همچنین در ماده ۲۷ آیین نامه نیز ذکر شده که نامزدهای واجد صلاحیت معرفی شوند.

قنبریان اظهار داشت: طبق این قانون اصل بر احراز نامزدها است و قانونگذار مشخص کرده که چه کسی باید این شرایط را احراز کند؛ یکی از آن‌ها هیئت‌های اجرایی و دیگری هیئت‌های نظارت است و اگر هیئت‌های اجرایی وظیفه خود را به درستی انجام نداده و به استعلام‌ها توجه نکند در واقع آن هیئت اجرایی مرتکب خیانت شده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی این است که آیا سخت‌گیری‌های شورای نگهبان مانع مشارکت مردم است یا خیر؛  مشارکت و عدم مشارکت بیانگر رضایت و یا عدم رضایت است لذا ممکن است کسانی از شرایط موجود و نوع انتخاب راضی نباشند و طبیعتاً میل به مشارکت در این افراد کاهش پیدا می‌کند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان گفت: مشارکت و عدم مشارکت در شرایط امروزی ما با توجه به مطالعاتی که انجام شده بستگی به عوامل ایجاد کننده رضایت و یا عوامل ایجاد نارضایتی دارد که از جمله این عوامل می‌توان به شرایط اقتصادی، تبعیض و فساد اداری اشاره داشت.

قنبریان با بیان اینکه این نارضایتی‌ها بر روی مشارکت مردم تاثیرگذار است تصریح کرد: ممکن است افرادی اظهار کنند که ما به دلیل حضور نداشتن فرد مورد نظر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اما اگر همان افراد بدانند که آن فرد مورد نظر به چه دلیلی رد صلاحیت شده قطعاً آن افراد نیز  هیچگونه رغبتی به فرد مورد نظر ندارند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود بررسی صلاحیت‌ها عامل کاهش مشارکت بوده ادعایی فرافکنانه است که برخی می‌خواهند به واسطه این ادعا از زیر بار عملکرد خود فرار کنند.

قنبریان افزود: در قانون انتخابات همه دست اندرکاران انتخابات که ممکن است مرتکب تخلف شوند از مجریان، ناظران، عوامل انتظامی و نامزدها پیش بینی شده‌اند البته بیشترین تمرکز بر روی تخلفات نامزدها است مانند تبلیغات پیش از موعد، استفاده از امکانات، عدم توجه به محدودیت‌های انتخاباتی و همچنین راه‌اندازی کارناوال‌ها جزو تخلفات تبلیغاتی است.

وی با اشاره به اینکه همچنین وعده و وعیدها خارج از محدوده عمل نامزدهای انتخابات نیز از جمله این تقلبات  است عنوان داشت: یک نماینده مجلس نمی‌تواند فردی را استخدام و یا عزل کند لذا این دست از وعده‌ها تخلف است و رسیدگی به آن بر عهده دستگاه قضا بوده که دستگاه قضا به واسطه گزارش‌ها این رسیدگی را انجام می‌دهد.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان افزود: برای تبلیغات در فضای مجازی و سایت‌ها فقط آن‌هایی مجاز هستند که مجوز داشته باشند و متولی اعطای این مجوز وزارت ارشاد است که مجوز لازم را برای سایت‌ها ارائه می دهد و سایت‌هایی که مجوز دارند نیز باید فقط در همان برنامه زمانبندی تبلیغات اقدام به تبلیغات کنند.

قنبریان خاطرنشان کرد: اگر سایتی از یکی از نامزدها انتخاباتی پیش از زمان بندی تبلیغات متنی را منتشر کند هم برای سایت و هم برای آن نامزد انتخاباتی تخلف محسوب می‌شود؛ شبکه‌های اجتماعی رها شده‌اند و نظارت بر روی آن‌ها کمتر است.

وی بیان کرد: طبق قانون نمایندگان مجلس دو وظیفه اساسی دارند یکی قانون‌گذاری، تقنین و نظارت و دیگری تنقیه قوانین به معنی پالایش قوانین زائد است لذا زمانی که یک نامزد به عنوان نماینده مردم در مجلس فعالیت خود را آغاز می‌کند شورای نگهبان نظارت به معنای نظارت قبل از انتخابات بر روی این نماینده ندارد.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان عنوان داشت:  یکی از وظایف شورای نگهبان بررسی قوانین و مصوبات مجلس با قانون اساسی است که شورای نگهبان برای این امر از گروه‌های صاحب‌نظر و نخبگان در مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان استفاده می‌کند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه مصوبات مجلس در گروه‌های کارشناسی بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد اظهار داشت: نتیجه بررسی در اختیار اعضا شورای نگهبان قرار می‌گیرد و در نهایت آن اعضا نسبت به مصوبات اظهار نظر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در قانون هیچ محل ممنوعیت و محدودیتی برای ثبت‌نام نامزدهای غیربومی در یک حوزه انتخابیه وجود ندارد تصریح کرد: نامزدها با داشتن شرایط موجود در قانون می‌توانند در هر حوزه انتخابیه ثبت نام کند.

قنبریان ابراز داشت: اکنون در حوزه انتخابی آستانه اشرفیه تعداد زیادی از نامزدها از شهرها و استان‌های دیگر ثبت نام کرده‌اند و این تعداد ثبت نام‌ها تاثیر چندانی در روند بررسی صلاحیت ندارد و به برکت وجود دفاتر نظارتی اکنون شبکه هوشمند و منسجم اطلاعات شورای نگهبان فعال شده است.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان خاطرنشان کرد: برای رأی دادن تنها کسانی می‌توانند نتخابات میان‌دوره‌ای رای بدهند آیا تاکنون در انتخابات یازدهم مجلس شرکت نکرده باشند و یا بر اساس کد ملی در انتخابات سال گذشته رای داده و ساکن همان حوزه انتخابیه باشد.

وی ابراز داشت: هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری از اسفند ماه فعالیت خود را آغاز کرده و اولین اقدام آن تصمیم مشترکی با هیئت نظارت شوراها بود که یک هیئت اجرایی واحد هم برای شوراها، ریاست جمهوری و مجلس تشکیل شود که می‌تواند عامل اتحاد هیئت‌ها را افزایش دهد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار