کد خبر : 64048
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1399- 50: 17

یک جامعه شناس:

«نوروز» شتاب واگرایی های اجتماعی را کم می کند

«نوروز» شتاب واگرایی های اجتماعی را کم می کند

یک جامعه شناس، با بیان اینکه نوروز می تواند شتاب واگرایی های اجتماعی را کاهش دهد، عنوان کرد: براساس تحلیل های جامعه شناسانه، با نوروز می توانیم فاصله ها را کمتر کنیم و شاهد همگرایی اجتماعی باشیم.

به گزارش گیلانستان، عباس نعیمی جورشری در نشست «نوروز؛ همگرایی فرهنگی و گفتمان مشترک» که به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی برگزار شد، نوروز را فرصت خوبی برای بررسی نقاط عطف تاریخی و میراث های فرهنگی ایران دانست و اظهار کرد: باید به دنبال برقراری ارتباط میان تضادهای اجتماعی با این نقاط عطف تاریخی و فرهنگی باشیم.

وی با بیان اینکه ایرانیان از قلمروهای مختلف و اقوام و زبان ها و خرده فرهنگ های متفاوت در یک نقطه به نام «نوروز» با هم تلاقی پیدا می کنند، گفت: این تلاقی آنگاه رخ می دهد که بتوانیم هویت یکپارچه ملی را تعریف کنیم.

این جامعه شناس، با اشاره به کارکردهای نوروز، ادامه داد: هر کدام از گروه هایی که عضو مجموعه بزرگ ایران هستند و بناست که در این اشتراک تاریخی و فرهنگی مشارکت کنند، می بایست هویت ملی ایرانی برای خودشان قائل باشند؛ آنگاه یک سپهر مفهومی و معرفت شناسانه در قالب نوروز پدیدار خواهد شد.

نعیمی، ایران کنونی را آبستن تضادهای اجتماعی و دلخوری ها و خشم ها و ترس ها و اندوه ها دانست و یادآور شد: جامعه شناسی ایران کنونی این پیام را می رساند که جامعه ما دارای شکاف های اجتماعی مشخص است و به سمت چندپارچه شدن و فاصله های عاطفی، ذهنی و اجتماعی می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که «کجا و چگونه می توانیم این فاصله ها و شکاف های اجتماعی را کاهش دهیم؟، خاطرنشان کرد: باید نقطه عطفی برای همگرایی در جامعه ایجاد کنیم و لذا نوروز به عنوان یک جشنواره ملی و دینی که گروه های مختلف به آن تعلق خاطر فرهنگی و عاطفی دارند، می تواند عامل این همگرایی باشد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، با بیان اینکه نوروز می تواند شتاب واگرایی های اجتماعی را کاهش دهد، عنوان کرد: براساس تحلیل های جامعه شناسانه، با نوروز می توانیم فاصله ها را کمتر کنیم و شاهد همگرایی اجتماعی باشیم.

نعیمی، از مدیران سطح کلان خواست از علم جامعه شناسی مشورت بگیرند و یادآور شد: نوروز از دیدگاه جامعه شناسان یک پتانسیل فرهنگی است و در سایه آن می توانیم ایران قوی تر، آبادتر و قدرتمندتر داشته باشیم و آسیب های کمتری را تجربه کنیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار