کد خبر : 56344
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

وقوع آتش‌سوزی گسترده در مرز مشترک گیلان و قزوین/ ستاد بحران گیلان به یاری قزوین شتافت

وقوع آتش‌سوزی گسترده در مرز مشترک گیلان و قزوین/ ستاد بحران گیلان به یاری قزوین شتافت

در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در منطقه مشترک گیلان و قزوین، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، امدادگران و نیروهای جهادی از گیلان به یاری قزوین‌ها شتافته و بنا بر گزارش‌ها در پی این اقدام مشترک مثال‌زدنی فعلاً آتش‌سوزی مهارشده است.

به گزارش گیلانستان، عصر روز گذشته آتش‌سوزی‌ای در روستای نوده و ییلاق نیاوک لات رودبار، روستای روبروی منطقه میرکوه استان قزوین به ستاد مدیریت بحران استان گیلان گزارش شد.

طبق ارزیابی‌ها، بیشترین حریق در قسمت الموت غربی بوده و خشم آتش هنوز به سمت استان گیلان کشیده نشده است اما درعین‌حال عباسقلی زاده، فرماندار شهرستان رودبار طی صحبتی که با مسئولان استان قزوین داشته در صورت زیادشدن حجم آتش در منطقه، نیروی کمکی از یلان به محل حادثه اعزام خواهد شد.

سرهنگ قربانی لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان نیز اعلام کرد که در ساعت ۱۷ روز گذشته طی تماس تلفنی از فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در مرز مشترک با گیلان در روستای نوده و ییلاق نیاوک لات رودبار، روستای روبروی منطقه میرکوه استان قزوین بلافاصله به همیاران طبیعت ساکن در منطقه که به تجهیزات اولیه انفرادی مجهز شده‌اند موضوع آتش‌سوزی اعلام و در همیاران طبیعت در محل حضور و متعاقباً یک گروه از سرجنگلبانی نیز به منطقه اعزام شد تا ضمن همکاری با عوامل استان قزوین در اطفاء حریق، از سرایت آن به عرصه‌های گیلان جلوگیری شود.

به گفته وی، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در محل حضور دارند و گزارش واصله حاکی است بین مرز دو استان رودخانه‌ای است و احتمال سرایت فقط از یک منطقه صعب‌العبور متصور است.

سیاوش غلامی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان گیلان نیز اعلام کرد که پیرو اطلاع از موضوع آتش‌سوزی در منطقه نوده و ییلاق نیاوک با معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر قزوین تماس گرفته و درباره نیازهای احتمالی نیز هماهنگی شده است.

وی همچنین بیان کرد که اعلام آمادگی مبنی بر ارائه امدادرسانی در منطقه به شعب رودبار، جیرنده و دیلمان شهرستان سیاهکل نیز داده شده است.

صوفی، فرماندار شهرستان سیاهکل نیز در ساعات ابتدایی وقوع آتش‌سوزی با دستور به بخشدار دیلمان از وی خواست تا بنا بر اعلام دهیار روستای کمنی مبنی بر آتش‌سوزی گسترده در بخش رازمیان قزوین که هم‌مرز با روستای کمنی و منطقه شایجانات است به فوریت عوامل کلانتری پیرکوه، هلال‌احمر، آتش‌نشانی شهرداری دیلمان و کارخانه سیمان و همچنین اورژانس به منطقه اعزام کند.

آن‌طور که فرماندار سیاهکل اعلام کرده دو فروند بالگرد نیز برای خاموش کردن آتش در منطقه حضور یافته و اهالی روستای کمنی از دو سمت بخش رازمیان و عمارلو از ترس سرایت آتش به مراتع روستایشان شب را تا صبح با نگرانی سپری کرده‌اند.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با توجه به‌سرعت سرایت آتش در منطقه از مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خواست تا به امدادگران اعلام آماده‌باش کرده و آماده تخلیه منطقه از ساکنین روستا باشد.

در پی درخواست مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، مسجد گیلارکش دیلمان و همچنین پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر آماده اسکان احتمالی اهالی و ساکنین شدند.

به گفته اهالی، در صورت بروز آتش‌سوزی به جنگل‌های منطقه و روستا کمنی، نیاز به بالگرد برای اطفاء حریق ضروری بود چون پوشش گیاهی طبیعی در کنار باغات فندق احتمال گسترش را زیاد می‌کند.

علاوه بر نیروهای امدادی و یگان حفاظت، یک گروه جهادی از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان که در حال انجام فعالیت عمرانی بودند نیز در کنار مردم کمنی حضور دارند و علاوه بر آن مجموعه جهادی شهید میرزا کوچک جنگلی هم در کنار حوزه شهدای بسیج پیرکوه اعلام آمادگی کرد.

آن‌گونه که رئیس منابع طبیعی رودبار گفته آتش سمت نوده گیلان دیده نمی‌شود ولی نیروها به‌طرف دره دجاردره در حال عزیمت هستند و قصد دارند برای کمک‌رسانی به سمت قزوین حرکت کنند.

رئیس منابع طبیعی سیاهکل نیز اعلام کرده که با دو اکیپ با تجهیزات در مسجد کمنی آماده است و محل آتش‌سوزی یک ساعت با ماشین فاصله دارد، هرچند از شدت آتش‌سوزی خیلی کم شده است.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، هماهنگی‌های ایجادشده بین دو استان گیلان و قزوین را برای کنترل و مهار این آتش‌سوزی مثال‌زدنی دانسته و گفته در حال حاضر این آتش‌سوزی مهارشده است.

سرهنگ قربانی لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان نیز اعلام کرده که آتش‌سوزی در منطقه قزوین مهارشده اما نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان به‌منظور کنترل و اطفای کامل آتش‌سوزی در محل حادثه از روز گذشته تاکنون حضور دارند و منطقه وقوع آتش‌سوزی را ترک نکرده‌اند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار