کد خبر : 91434
تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402- 52: 23

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد؛

پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه مرکزی رشت/ سرانه فضای مطالعاتی در رشت با استانداردها همسویی ندارد

پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه مرکزی رشت/ سرانه فضای مطالعاتی در رشت با استانداردها همسویی ندارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و گفت: بهره برداری از این کتابخانه سرانه فضای مطالعاتی شهر رشت را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش گیلانستان، یاسر تقوی ظهر شنبه در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، اظهار کرد: کتابخانه مرکزی رشت به کارگاه بزرگ فرهنگی در استان گیلان تبدیل می‌شود.

 

وی با ارائه گزارشی از وضعیت شاخص‌های مختلف مطالعاتی در استان گیلان، افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری یکی از مؤلفه‌های اصلی رسیدن به جامعه پویا و آگاه‌، رشد سواد با محوریت مطالعه کتاب‌های مفید است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به رویکرد مشترک این نهاد و دانشگاه‌ها برای رشد آگاهی‌ها و تأمین نیازهای اطلاعاتی مخاطبین خود بویژه دانشجویان، بیان کرد: با همکاری این دو مجموعه می‌توان در حوزه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه اثرگذار عمل کرد.

 

سرانه فضای مطالعاتی در رشت با استانداردهای داخلی همسویی ندارد

 

تقوی با اشاره به وضعیت سرانه فضای مطالعه در استان گیلان، اضافه کرد: امروز ۸۵ باب کتابخانه عمومی در سراسر استان وظیفه رفع نیازهای مطالعاتی مخاطبین را عهده دار هستند که سهم ناچیز شهر رشت در این حوزه را نگران کننده است.

 

وی با بیان اینکه سرانه فضای مطالعاتی در رشت با میزان و استانداردهای مشابه داخلی همسویی ندارد، افزود: این امر موجب کاهش دیگر شاخص‌های مطالعه نیز شده و میزان منابع موجود در کتابخانه ها، امانت و بهره مندی از فضاهای جنبی کتابخانه را تحت تأثیر قرار داده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و اضافه کرد: بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت، سرانه فضای مطالعاتی شهر رشت را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

 

تقوی، کارکرد ۴۸ گانه کتابخانه مرکزی را یکی از مهمترین شاخصه‌های آن برشمرد و بیان کرد: بهره برداری کامل بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور آن را به کارگاه بزرگ فرهنگی در مرکز استان گیلان تبدیل می‌کند.

 

دانشگاه می‌تواند زمینه ساز بستر نهضت کتابخوانی در گیلان باشد

 

«محمد دوستار» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز در این دیدار با تشکر از اقدامات کتابخانه های عمومی استان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در بین اقشار و گروه‌های مختلف مردم، این فعالیت‌ها را در راستای اهداف دانشگاه آزاد طبق منویات رهبری برشمرد و اظهار کرد: تأمین زیرساخت‌های کتابخانه ای امری مهم و کلان بوده و مسئولین ارشد استان باید در این حوزه به کمک مجموعه کتابخانه ها آمده و در کنار آن قرار گیرند.

 

محمد دوستدار تشکیل اتاق فکر و ایده پردازی برای شناسایی مشکلات حوزه مطالعه و نیازسنجی و ایده پردازی در این بستر را از دیگر پیشنهادات خود برای رفع بخش دیگری از مشکلات کتابخانه ها برشمرد و گفت: دانشگاه می‌تواند زمینه ساز بستر نهضت کتابخوانی در استان گیلان باشد.

 

وی ادامه داد: توسعه امر کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم از جمله زنان خانه دار و ورود کتابخانه ها به درون خانواده‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه از درون خانه‌ها در گسترش این امر، مهم و اثربخش است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار