کد خبر : 45190
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 دی 1398- 23: 11

مدیرکل ثبت‌احوال گیلان:

چرا نرخ «طلاق» در استان گیلان بالاتر از میانگین کشوری است؟

چرا نرخ «طلاق» در استان گیلان بالاتر از میانگین کشوری است؟

سن ازدواج در گیلان به نسبت ۱۰ سال گذشته افزایش یافته به طوری‌که این استان از حیث نرخ ازدواج استان هفدهم کشور و از حیث نرخ طلاق که میزان آن بالاتر از میانگین کشوری است استان چهارم کشور محسوب می‌شود.

به گزارش گیلانستان آمارها و ارقام ارائه شده اداره کل ثبت احوال نشان می‌دهد علاوه بر بالا رفتن سن ازدواج در گیلان، تعداد فوت‌شدگان و میزان طلاق این استان در مقایسه با آمارهای کشوری بالاتر رفته و در مقابل درصد ازدواج و ولادت در آن به نسبت سایر مراکز کشور در حد بسیار پایینی قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران یکی از مهم‌ترین منابع آماری جمعیت کشور را پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت‌احوال دانست و ابراز داشت: جمعیت گیلان در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون و ۵۶۱ هزار نفر است و رشد جمعیتی استان نیز ۴ دهم در مقابل ۱.۲۴ درصد کشوری برآورد می‌شود.

قاسم روحانی‌فر با بیان اینکه گیلان از حیث رشد جمعیت استان ۲۵ کشور است عنوان کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۷ هزار و ۳۵۳ نفر در گیلان متولد شدند که ۵۱ درصد آن پسر و ۴۹ درصد دختر بود از سوی دیگر ۷۲ درصد ولادت‌های به وقوع پیوسته استان در مناطق شهری و ۲۸ درصد باقیمانده نیز در مناطق روستایی به ثبت رسیده است.

وی نرخ ولادت در گیلان را ۹ نفر به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه از این حیث آخرین استان کشور محسوب می‌شویم بیان داشت: در ۹ ماهه اخیر ۱۲ هزار و ۴۳۸ نفر در گیلان فوت کردند که ۵۴ درصد آنان مرد و ۴۶ درصد زن بودند علاوه بر این ۵۷ درصد فوت شدگان ساکن شهرها و ۴۳ درصد در روستاهای استان سکونت داشتند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان گیلان با بیان اینکه نرخ وفات استان در ۹ ماهه امسال ۶.۵ درصد و در کشور ۴.۷ درصد به ازای هر هزار نفر است گفت: آمارها و ارقام ثبت‌احوال نشان می‌دهد نرخ فوت در استان گیلان هم‌اینک قدری بالاتر از میانگین کشوری است به بیان دیگر آمار فوت در استان بیشتر از آمار تولد برآورد می‌شود.

روحانی‌فر ۹.۳ دهم جمعیت گیلان را سالمند دانست و از وجود ۲۳۸ هزار فرد سالمند در این استان خبر داد و تصریح کرد: شهرهای رودسر، املش، سیاهکل و آستانه‌اشرفیه به عنوان شهرهای سالمند محسوب شده و بیشترین آمار سالمند در گیلان را دارا هستند از سوی دیگر حدود ۷۳ درصد از جمعیت استان بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند.

وی ثبت ۱۳ هزار و ۱۶۳ فقره ازدواج در ۹ ماهه امسال در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه ۸۵ درصد ازدواج‌های ثبت شده در مناطق شهری و ۱۵ درصد در روستاها بوده است افزود: میانگین سن ازدواج در گیلان ۲۵ تا ۳۰ سال است یعنی به طور متوسط مردان در ۳۰ سالگی و زنان آن در ۲۶ سالگی ازدواج می‌کنند.

مدیرکل ثبت‌احوال گیلان افزایش سن ازدواج در استان به نسبت آمارهای ۱۰ سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ ازدواج در گیلان چیزی حدود ۶.۸ درصد و در کشور ۶.۹ درصد به ازای هر هزار نفر برآورد می‌شود بنابراین این استان هم‌اینک از حیث آمار ازدواج در رتبه هفدهم کشور قرار دارد.

روحانی‌فر از ثبت ۵ هزار و ۲۷۳ مورد طلاق در گیلان که ۸۸ درصد آن در شهرها و ۱۲ درصد آن در روستاها ثبت شده است سخن گفت و اظهار داشت: نرخ طلاق در گیلان ۲.۷ درصد و در کشور ۲.۲ درصد به ازای هر هزار نفر است بنابراین به گواه آمارها گیلان پس از خراسان رضوی، کردستان و اردبیل در رده چهارم آمار طلاق قرار دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار