کد خبر : 48942
تاریخ انتشار : شنبه 24 اسفند 1398- 09: 17

نارنجی پوشان شهر را فراموش نکنیم؛

کرونا در کمین پاکبانان/ شهروندان زباله های بهداشتی را رها نکنند

کرونا در کمین پاکبانان/ شهروندان زباله های بهداشتی را رها نکنند

یکی از اقشاری که این روزها در کنار کادر درمان و پرستاری در راستای مبارزه با کرونا جهادگونه عمل می کنند پاکبانان هستند که رها سازی زباله های بهداشتی در شهر جان آنان را تهدید می کند.

به گزارش گیلانستان یکی از قشرهایی که این روزها در کنار کادر درمان و پرستاری در راستای مبارزه با کرونا با کمترین امکانات و وسایل حفاظت شخصی جهادگونه عمل کرده و اقدام به تمیز کردن معابر و خیابان‌ها، اماکن عمومی و کوچه‌ها از هر گونه آلودگی می‌کنند پاکبانان هستند. پاکبانان کارشان همیشه سخت بوده اما با شیوع این ویروس این سختی چندین برابر شده و حتی با بی مبالاتی و بی توجهی برخی از شهروندان و رها کردن زباله‌های بهداشتی همانند ماسک، دستکش و دستمال کاغذی استفاده شده در خیابان، جوی‌ها و پارک‌ها سلامت این عزیزان و خانواده‌های آنها نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

به گفته متخصصان علم پزشکی ویروس کرونا یکی از انواع ویروس‌هایی است که انتقال و انتشار سریع دارد و تا ساعت‌ها بر روی اجسام زنده می‌ماند. رها کردن ماسک و دستکش و دستمال کاغذی که این روزها مصرف آنها در میان مردم برای جلوگیری از ابتلاء به این ویروس افزایش یافته در سطح شهر در انتشار و انتقال این ویروس نقش مهمی دارد و خطرات فراوانی برای افرادی که مسئول جمع آوری این زباله‌ها از سطح شهر هستند به دنبال دارد.

ایرانیان که از دیرباز به داشتن فرهنگ غنی مشهور بوده اند باید در این زمینه نیز فرهنگ بالای خود را نشان دهند و در این روزهای سخت که همه تلاش می‌کنند تا چرخه این مهمان ناخواند ه را قطع و آن را کنترل کرده و از ابتلاء افراد بیشتر به این ویروس جلوگیری کنند با رعایت نکات بهداشت فردی و به ویژه بهداشت عمومی از ریختن زباله‌های بهداشتی خود در معابر جدا خودداری کنند.

مردم زباله‌های بهداشتی را در خیابان‌ها رها نکنند

رضا یکی از پاکبانان رشتی است که این روزها شهروندان گیلانی بخشی از سلامت خود و خانواده‌هایشان را مدیون تلاش‌های شبانه روزی او و همکارانش در تمیز نگهداشتن شهر هستند. او با اشاره به افزایش ساعت کاریشان با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در این روزها من و همکارانم سخت تلاش می‌کنیم تا شهر را از هر گونه آلودگی پاک کنیم.

وی در ادامه با گلایه از شهروندان به دلیل انداختن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف در سطح خیابان، گفت: ما باید این وسایل را از سطح خیابان، کوچه‌ها و پارک‌ها با دست جمع آوری کنیم و این قطعاً خطرناک است.

رضا با بیان اینکه ما از ماسک‌ها و دستکش‌های معمولی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم و این با توجه به شیوع سریع این ویروس بسیار خطرناک است، افزود: نداشتن لباس و تجهیزات مناسب سبب می‌شود تا علاوه بر خودمان خانواده‌های ما نیز در معرض خطر ابتلاء به این ویروس قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه از همه شهروندان تقاضا دارم که بعد از استفاده از ماسک، دستکش و دستمال کاغذی آنها را در پلاستیک قرار داده و بعد در سطل زباله بیاندازند، افزود: همانگونه که ما در این شرایط سخت به فکر سلامت و تمیزی شهر و شهروندان گیلانی هستیم آنها نیز باید به فکر سلامت ما و به ویژه خانواده‌های ما باشند.

مسئولان به فکر پاکبانان در این شرایط سخت باشند

رسول یکی دیگر از پاکبانان است که جارو به دست مشغول تمیز کردن پیاده راه فرهنگی رشت است به کنارش می‌روم و از او در این باره سوال می پرسم که در پاسخ گفت: ما نه امکانات نه لباس مناسب برای جمع آوری زباله‌های بهداشتی در سطح شهر داریم.

وی با بیان اینکه همشهریان همانگونه که به فکر سلامت خود هستند باید به سلامت ما هم فکر کنند، افزود: ما از ساعت ۴ بامداد بر سر کار حاضر می‌شویم و با وجود شرایط سخت این روزها اقدام به تمیزی شهر می‌کنیم تا برای شهروندان مشکلی پیش نیاید.

رسول با گلایه شهروندان، گفت: ماسک، دستکش و دستمال کاغذی‌های استفاده و رها شده در شهر اینها خود منبع اصلی ویروس و انتقال آن است و ما هم که باید این زباله‌ها بدون داشتن امکانات و لباس مناسب با دست جمع آوری کنیم که هم برای خودمان و هم برای خانواده‌هایمان خطرناک است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید به فکر ما هم باشند و تجهیزات مناسب را فراهم کنند، اظهار کرد: ما هنوز حقوق خود را دریافت نکرده ایم و همه ما در شرایط سختی به سر می بریم از مسئولان شهرداری می‌خواهم که در زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

لزوم امحای درست و اصولی اقلام بهداشتی مصرف شده از سوی مردم

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه پاکبانان شهرداری در هر زمانی و با بروز هر مشکل کوچک و بزرگ اجتماعی، آماده و مصمم در صف نخست خدمت به جامعه هستند، اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا در استان گیلان نارنجی پوشان سختکوش شهرداری بدون تعلل وارد میدان کارزار شده و هر کاری که از دستشان برآمده را نیز تاکنون انجام داده و می‌دهند.

علیرضا قانع در ادامه با بیان اینکه آنها خیابان‌ها و معابر شهری را همچون گذشته پاکسازی می‌کنند، افزود: در جمع آوری زباله‌های شهری، ضدعفونی کردن و گندزدایی معابر در صف مقدم هستند تا شهروندان کمتر در معرض خطر و آلودگی ویروسی باشند.

وی با بیان اینکه این قشر زحمتکش در طول سالیان گذشته گاهی اوقات به دلیل مشکلات مالی شهرداری دستمزد و حقوق خود را تأخیر دریافت کرده اند، تصریح کرد: این موضوع سبب نشده آنها هرگز شهروندان شهرشان را نادیده نگرفته و یا انگیزه کار خود را از دست دهند، بلکه همواره شبانه روز تلاش کرده تا آسودگی خاطر آنها را فراهم کنند.

قانع تأکید کرد: همان گونه که شهروندان نسبت به سلامت و بهداشت فردی و عمومی خود علاقه مند هستند می‌توانند با توجه به اینکه رها کردن ماسک‌ها، دستکش‌ها، دستمال‌های کاغذی و دیگر اقلام بهداشتی یکبار مصرف، می‌تواند سلامت این کارگران و سایر شهروندان را به خطر اندازد با امحای درست و اصولی با پاکبانان شهر بیشتر همراهی کرده و رنج و زحمت آنها را مضاعف نکند.

وی افزود: باید یادمان باشد که نارنجی پوشان تلاشگر شهرداری اگر چند روز در شهر کمتر فعالیت داشته باشند، در شرایط موجود احتمال بحران شیوع کرونا ممکن است مضاعف شود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار