کد خبر : 101588
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1402- 44: 12

معاون علوم پزشکی گیلان:

گیلانی‌ها فرصت غربالگری دیابت و فشارخون را از دست ندهند

گیلانی‌ها فرصت غربالگری دیابت و فشارخون را از دست ندهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با اشاره به اجرای پویش بیماریابی و غربالگری دیابت و فشارخون در استان از گیلانیها خواست تا در این رابطه اقدام کرده واین فرصت را از دست ندهند.

به گزارش گیلانستان، دکتر سیدمحمود رضوانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پویش بیماریابی و غربالگری دیابت و فشارخون تا ۱۵ دی ماه در گیلان ادامه دارد، اظهار کرد: افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت استان از وضعیت دیابت و فشار خون خود مطلع شوند.

 

وی اجرای پویش بیماریابی و غربالگری دیابت و فشارخون را فرصت خوبی برای بررسی وضعیت این ۲ بیماری در افراد بالای ۱۸ سال عنوان کرد و افزود: علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم در رابطه با این بیماری ها به مردم، اقدامات درمانی و مراقبتی برای بیماران انجام خواهد شد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: توصیه‌های درمانی به بیماران مبتلا به دیابت با توجه به اینکه این بیماری قابل کنترل بوده اما درمان ندارد باید درازمدت و در طول عمر اجرا شود.

 

وی بیان کرد: با توجه به عوارض دیابت بر قلب، کلیه، چشم و سیستم اعصاب بدن؛ ضروری است تا مبتلایان برای کنترل قندخون، سالانه تحت ویزیت متخصص قلب، داخلی، متخصص کلیه و چشم پزشک قرار گیرند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان؛ تغذیه و تحرک بدنی ناکافی را ۲ عامل خطر بسیار مهم برای بروز دیابت عنوان کرد و ادامه داد: این ۲ عامل خطر به همراه مصرف دخانیات و الکل، زمینه‌ساز تغییرات بیولوژیک در افراد هستند.

 

وی اظهار کرد: افزایش فشار خون، قندخون و بالارفتن نمایه توده بدنی (شاخصی که چاقی را با آن اندازه‌گیری می‌کنند) زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مهمی شامل قلبی و عروق، دیابت، فشارخون، سرطان و آسم است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: اگر افراد شرایط نامناسبی از نظر تغذیه و تحرک بدنی داشته باشند، نمایه توده بدنی مناسب، قندخون و فشارخون نرمال نخواهند داشت.

 

وی بیان کرد: تحرک بدنی در گیلان خیلی مطلوب نبوده و چاق‌ترین استان کشور هستیم، بر این اساس خیلی دور از ذهن نیست که وضعیت دیابت خیلی مطلوب نباشد.

 

دکتر رضوانی به مردم توصیه کرد تا ضمن جدی گرفتن عوامل خطر بروز دیابت، با تغذیه مناسب و تحرک بدنی کافی (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) این بیماری را از خود دور کنند.

 

بر اساس آخرین آمارها تاکنون ۹۸ هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت و ۱۸۷ هزار و ۱۴۷ مورد ابتلا به فشار خون در مراکز جامع خدمات سلامت استان دارای پرونده بوده و تحت مراقبت، درمان و پیگیری هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار