کد خبر : 38587
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398- 10: 17

مدیرکل شیلات گیلان:

۲۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی سال گذشته در گیلان تولید شد

۲۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی سال گذشته در گیلان تولید شد

مدیرکل شیلات گیلان از تولید ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در این استان خبر داد و گفت: حدود ۵۰۰ کیلوگرم از این خاویار استحصال شده به خارج کشور صادر و مابقی صرف مصارف داخلی شد.

به گزارش گیلانستان صمد درویشی ، حمایت مؤثر از صنعت پرورش ماهیان خاویاری و کمک به تولیدکنندگان و فعالان این عرصه برای گسترش و افزایش تولیداتشان را از اولویت‌های مهم شیلات گیلان خواند و اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در استان گیلان تولید شد.

مدیرکل شیلات استان گیلان وجود تعداد ۱۲۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: از این تعداد یاد شده، ۴۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در سطح گیلان واقع شده است بنابراین می‌توان گفت این استان شمالی هم‌اینک از حیث وجود تعداد مزارع خاویاری در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

درویشی از توزیع تعداد بسیار بالایی بچه‌ماهی خاویاری توسط مجموعه شیلات گیلان و توزیع آن در سطح مزارع پرورشی موجود در سطح استان سخن گفت و تصریح کرد: یقیناً با سیاست‌ها و برنامه‌های استراتژیکی که در دستور کار شیلات استان گیلان قرار گرفته است تولید ماهیان خاویاری به صورت لایه‌بندی افزایش پیدا می‌کند.

وی انعقاد یک توافقنامه سه‌جانبه بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، استانداری گیلان و متقاضیانی که قصد ایجاد واحدهای پرورشی ماهیان خاویاری در سطح استان دارند را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: تمهیداتی اندیشیده شده تا به‌وسیله این توافقنامه متقاضیان مربوطه از تسهیلات کم بهره برای شروع فعالیت خود بهره‌مند شوند.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه اعتباراتی معادل ۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از متقاضیان ایجاد واحدهای پرورش ماهیان خاویاری پیش‌بینی و اختصاص داده شده است افزود: افرادی که به‌عنوان متقاضی ایجاد واحدهای تولید ماهیان خاویاری اعلام وجود کنند و از امکانات اولیه برخوردار باشند می‌توانند از این منابع اعتباری بهره‌مند شوند.

درویشی سهم استان گیلان در بحث تسهیلات اعطایی برای توسعه فعالیت‌های‌ پرورش ماهیان خاویاری را در سامانه سیتا ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مقدار منابع مالی برای سال ۹۸ در نظر گرفته شده است و متقاضیانی که خواستار ورود به چرخه تولید ماهیان خاویاری در استان گیلان باشند می‌توانند از این اعتبارات استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه عرصه‌های ساحلی گیلان نیز برای تولید ماهیان خاویاری ظرفیت بسیار قابل توجهی دارند اظهار داشت: این عرصه‌ها می‌توانند امکان بهره‌برداری از آب حوزه دریای خزر را برای تولید ماهیان خاویاری در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند به طوری‌که هم‌اینک چندین عدد از این مزارع در سطح استان گیلان ایجاد شده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان به یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های بسیار مهم این مجموعه در راستای تولید و پرورش ماهیان خاویاری اشاره کرد و ابراز داشت: توسعه امر تولید و پرورش ماهیان خاویاری در قالب مشاغل خرد خانگی مسئله‌ای است که مجموعه شیلات گیلان با جدیت تمام به‌دنبال ترویج و رونق آن در سطح استان است.

درویشی با بیان اینکه برای هر متقاضی که امکان دستیابی به آب را در حیاط خانه روستایی خود داشته باشد مجوز فعالیت در حوزه تولید و پرورش ماهیان خاویاری صادر می‌شود گفت: علاقمندان در یک فضای محدود و محصور با استفاده از امکانات لازم و مخازن مخصوص می‌توانند امکان تولید سالانه ۲ تن گوشت ماهیان خاویاری را در مزارع خانگی خود فراهم کنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار