کد خبر : 84619
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

سیستم ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج در گیلان رونمایی شد

سیستم ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج در گیلان رونمایی شد

نخستین سیستم “نرم‌افزار” ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج امروز “چهارشنبه” در جریان برگزاری کارگاه ملی و تخصصی آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن در دانشگاه گیلان رونمایی شد.

به گزارش گیلانستان، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح اهداف کارگاه ملی و تخصصی آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن گفت: آشنایی حوزه فعالان برنج اعم از دست‌اندرکاران شالیکوبی‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با آخرین فن‌آوری های موجود از جمله اهداف این کارگاه تخصصی بودکه امروز این سیستم نرم افزاری در این راستا معرفی شد.

 

مریم حسینی با بیان اینکه یکی از موارد پیش‌بینی در استاندارد ۱۲۷ اندازه‌گیری دقیق خصوصیات ظاهری دانه برنج سفید از جمله طول، عرض، شکل دانه، ترک، درصد گچی‌، دانه‌های نارس است، اضافه کرد: این خصوصیات ظاهری را با ابزارهایی اندازه‌گیری می‌کردیم که علاوه بر صرف زمان زیاد به اپراتورهای زیادی هم نیاز بود.

 

وی اظهار داشت: با دانشگاه گیلان و گروه بیوسیستم آن تعاملی برای طراحی سیستم نرم‌افزاری که تمام خصوصیات ظاهری برنج را با دقت و سرعت بیشتری اندازه‌گیری کنند،تعامل شد و امروز همکاری مشترک ما با دانشگاه نتیجه داد و ابزار دقیقی را برای اندازه‌گیری خصوصیات ظاهریی برنج طراحی کردند.

 

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با تشریح سیستم ارزیابی ویژگی‌های ظاهری برنج خاطر نشان کرد: این سیستم؛ نرم‌افزاری است که به کامیپوتر متصل شده و بسیار دقیق اطلاعات مورد نیاز را در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه این نرم‌افزار برای هر دو شکل دانه‌های برنج سفید خام و برنج پخته طراحی شده و دقیق و سریع خصوصیات ظاهری را مشخص می‌کند، اضافه کرد: یکی از معیارهای مهم درصد ترک دانه‌های برنج است که این مهم را نیز به راحتی اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را دقیق ارایه می‌دهد.

 

حسینی یادآور: طراحی نخستین سیستم نرم‌افزاری ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج در راستای تفاهمنامه‌ای انجام شده که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت جهادکشاورزی منعقد شده و در این راستا اولین تفاهمنامه نیز با حضور معاونان این ۲ وزیر در دانشگاه گیلان با هدف بهره گیری از ظرفیت های تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی این ۲ مجموعه منعقد شده بود.

 

کارگاه ملی و تخصصی آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن که از روز گذشته با همکاری مشترک اداره کل استاندارد، دانشگاه گیلان و موسسه تحقیقات برنج کشور در دانشگاه گیلان گشایش یافته بود امروز به کار خود پایان داد.

 

آشنایی با مبانی استاندارد و کنترل کیفیت، آشنایی با ماشین‌های تبدیل شلتوک به برنج وتجهیزات کنترل کیفیت برنج و شالیکوبی، معرفی استانداردهای این محصول و کارخانه‌های شالیکوبی و کار با تجهیزات کنترل کیفیت و انجام اندازه‌گیری‌ها در شالیکوبی‌ها از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی بود.

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار