کد خبر : 938
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 شهریور 1394- 31: 11

ناپدید شدن پول۷۰۰میلیونی نفت ایران در یونان؟

ناپدید شدن پول۷۰۰میلیونی نفت ایران در یونان؟

معاون وزیر نفت در حالی طلب نفتی ایران از پالایشگاه‌های یونانی را ۹۰۰ میلیون یورو اعلام می‌کند که یونان اعلام کرده این رقم را ۷۰۰ میلیون یورو کمتر می‌داند.

به گزارش” در گیلان” ، شبکه خبری وزارت نفت هفته گذشته به نقل از امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، حجم طلب نفتی ایران از پالایشگاه های یونانی را ٩٠٠ میلیون یورو (معادل بیش از یک میلیارد دلار) اعلام کرده بود.

در همین حال، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور وصول این طلب نفتی پالایشگاه‌های یونان، تاکید کرده بود: به زودی برخی از مقامات یونانی برای مذاکره بر سر پرداخت این بدهی به تهران می‌آیند.

با این وجود در حالی کمتر از چند روز از این اظهار نظر معاون وزیر نفت می گذرد که پالایشگاه‌های یونانی حجم بدهی نفتی خود به ایران را ۲۰۰ میلیون یورو اعلام می کنند که ۷۰۰ میلیون یورو کمتر از رقم اعلامی مقامات وزارت نفت است.

منابع یونانی روز گذشته با استفاده از رسانه های دولتی، اعلام کردند: شرکت نیمه دولتی هلنیک پترولیوم حدود ۲۰۰ میلیون یورو بابت خرید نفت به ایران بدهکار است و ایران پس از لغو تحریم ها خواستار بازپرداخت این بدهی خواهد شد.

از سوی دیگر پایگاه یونانی بالکانالیسیس، با انتشار گزارشی، نوشته است: تا سال ۲۰۱۲ میلادی و تشدید تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم های حوزه انرژی، یونان روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد و یکی از بهترین مشتریان نفت این کشور بود.

پالایشگاه‌های یونان به دلیل امتیازات اعتباری خرید نفت از ایران، بخش عمده ای از نفت مورد نیاز خود را از این کشور وارد می کردند.

یونان در سال های ۲۰۱۰ تا  ۲۰۱۲ میلادی حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران پرداخت کرد اما توقف واردات نفت از ایران به دلیل تحریم ها و توقف تولید نفت لیبی (در همان برهه زمانی) شرکت های یونانی را وادار کرد تا خرید نفت خود از روسیه و قزاقستان را افزایش دهند.

امسال بازار نفت شاهد نوسانات شدید قیمت بوده است اما این نوسانات نمی تواند به تنهایی اهمیت کلی نفت در روابط بین ایران و یونان را کمرنگ سازد. از نقطه نظر استراتژیک، بازگشت نفت ایران به بازار یونان، یک اتفاق مهم خواهد بود.

همچنین تحلیلگران باید به این نکته توجه داشته باشند که شرکت نیمه دولتی هلنیک پترولیوم حدود ۲۰۰ میلیون یورو به ایران بدهکار است و ایران پس از لغو تحریم ها خواستار بازپرداخت این بدهی خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی حجم بدهی‌های نفتی یونان به اعتقاد مسئولان وزارت نفت حدود ۹۰۰ میلیون یورو و براساس گفته یونانی ها حدود ۲۰۰ میلیون یورو اعلام شده که اخیرا برخی از کارشناسان با ارائه پیشنهادی به وزارت نفت، خواستار صدور مجوز از سوی مجلس و دولت برای خرید سهام پالایشگاه‌های بدهکار اروپایی شده و تاکید می‌کنند: در صورت لغو تحریم‌ها، ایران با خرید پالایشگاه‌ها تقاضا برای نفت خود را تضمین می‌کند./ جام  نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار