کد خبر : 106397
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403- 34: 20

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشت:

سرمایه‌های راکد مردم باید به سمت تولید سوق یابد

سرمایه‌های راکد مردم باید به سمت تولید سوق یابد

نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با شناسایی ظرفیت‌هایی که بازدهی بالایی دارند، بخشی از مردمی که سرمایه راکد دارند را وارد عرصه تولید کرد.

به گزارش گیلانستان، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم روز پنجشنبه در جلسه مشترک شورای هماهنگی بانک‌ها و نشست تخصصی بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها برای تحقق شعار سال در استانداری گیلان افزود: برای دستیابی به جهش تولید نخست باید ظرفیت های مهم و موثر در این جهش را شناسایی کرد چون از همه فعالیت ها نمی‌توان انتظار جهش داشت.

 

وی عنوان کرد: جهش تولید زمانی معنا می یابد که یک تولیدی بازگشت سرمایه ۱۰۰ درصدی داشته باشد و این امر در حوزه های محدودی امکانپذیر است.

 

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا محور درسال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب گفت : این سیاست‌ها ظرفیت بزرگ جدیدی در اختیار ما قرار می‌دهد که پیش از این بدرستی مورد استفاده قرار نگرفته بود و در حالی که ایران اسلامی در سه استان شمالی کشور از نعمت دریا برخوردار است اما ظرفیت های قابل بهره برداری از دریا در این سه استان چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

آیت الله مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر تامین پروتئین از دریا عموما به صورت طبیعی است اما در این بخش با توجه به ظرفیت های گسترده، امکان جهش در این بخش با استفاده از روش های جدید تولید پروتئین مانند انجام پروژه های پرورش ماهی در قفس وجود دارد و می توان با فراهم کردن بستر سرمایه گذاری در این بخش برای جوانان مشتاق؛ جهش تولید را در حوزه اقتصاد دریامحور کلید زد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در خصوص استفاده صحیح از ظرفیت‌های گردشگری دریا نیز می‌توان در سواحل ایران هزاران شغل ایجاد کرد، دریای بزرگ شمال کشور امکان بسیاری خوبی بدین منظور فراهم کرده است و مردم نیز برای بهره مندی از این ظرفیت استقبال خوبی از خود نشان داده اند.

 

وی تصریح کرد: در کشور ما بستر برای شکوفایی اقتصاد دریامحور در حوزه کشتیرانی و کشتی سازی نیز فراهم است، حمل و نقل دریایی ارزانترین شیوه جابجایی بار و مسافر است وامروز که روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر روند رو به توسعه دارد و مقدمات استفاده از روبل و ریال برای ۲ کشور ایران و روسیه مهیا شده باید بتوانیم با استفاده از این ظرفیت صادرات محصولات ایرانی به روسیه را ارتقاء دهیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خواست تا نگاه خود را به کسب و کار و فعالیت های اقتصادی را بر محور توسعه قرار داده و به یک حوزه سرمایه گذاری بسنده نکنند.

 

وی افزود: باید افراد دیگری را به میدان اقتصادی دعوت کرد و از منابع مالی مردم در فعالیت های اقتصادی بهره گرفت.

 

وی اظهار کرد: در کشور ما ۷۰ میلیارد دلار بصورت ارز و طلا در گاوصندوق های خانگی و صندوق امانات بانکها نگهداری می شود این سرمایه ها بخشی از ثروت ملی است که باید به چرخه تولید، تجارت و فعالیت اقتصادی وارد شود و با شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری که امکان رشد سریع و پرشتاب دارد، زمینه ورود مردم به بخش تولید را بصورت مشارکتی، صندوق پروژه از طریق بورس و بازار سرمایه فراهم کنیم.

 

وی تصریح کرد: برای ورود سرمایه های مردم در امر تولید هم باید جاذبه ایجاد کرد در این صورت می توان سرمایه‌های راکد را در چرخه تولید و تجارت بکار گرفت و این بخش از ثروت ملی که راکد مانده را فعال کرد،

 

آیت الله مصباحی مقدم افزود: اگر بتوان در این بخش جاذبه ایجاد کرد و به سپرده گذاران و خریداران گواهی صندوق پروژه داده شود نه تنها از خروج سرمایه جلوگیری می شود بلکه با ورود سرمایه هم مواجه خواهیم بود. در این راستا مهم شناسایی ظرفیت های دارای بازدهی بالاست.

 

وی تاکید کرد:امروز بخش هایی چون واسطه گری‌ها و دلالی‌ها در اقتصاد کشور غیر تولیدی هستند که باید برای این دسته از مشاغل غیرمولد با اجرای قانون مالیات برسرمایه و مالیات بر مجموع درآمد هزینه ایجاد کرد و در مشاغل و بخش هایی که موجب رشد اقتصادی می شود نیز هزینه ها را کاهش داد که دولت سیزدهم سال گذشته با حمایت از شرکت های تولیدی اقدامات مناسبی در این بخش داشته است.

 

وی اظهار کرد: افرادی که در بازار سرمایه از صندوق هایی با درآمد ثابت استفاده می کنند ریسک‌گریزند اما کسانی که توانایی مالی بالاتری دارند از قدرت ریسک پذیری برخوردارند و باید بستر را برای سرمایه گذاری در فرصت های جدید ایجاد کرد تا شاهد سرمایه گذاری های گسترده با بکارگیری نیروهای جوان ونخبه در این عرصه باشیم.

 

آیت الله مصباحی مقدم با تقدیر از حماسه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتقام از رژیم صهیونیستی، گفت: این عملیات برگ زرین جدیدی در انقلاب و نظام اسلامی ماست و صفحه ای تازه در جایگاه منطقه ای و جهانی برای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

 

وی ادامه داد: رژیم غاصبی که ادعا می کرد چهارمین قدرت نظامی جهان و از این نظر فائق بر کشورهای منطقه است؛ کشوری که برخوردار از سلاح اتمی به پشتیبانی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است و اینکه ضربه می زند و ضربه نخواهد خورد، در جریان عملیات وعده صادق دست برتر نیروهای نظامی ما ضربه کاری بر او وارد کرد و هیمنه اسرائیل و آمریکا را هم درهم شکست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: قدرت بازدارنگی انقلاب اسلامی و قدرت پاسخگویی ایران به غربی ها بسیار بالاست و این از تدابیر دیرینه رهبر فرزانه انقلاب است که بیش از ۳۰ سال تدبیر و تمهید مقدمات کردند و ایران را از کشوری وابسته به تسلیحات نظامی و واردات مهمات به کشوری قدرتمند که در مرز فناوری های پیشرفته جهانی است بدل کردند و در این سالها در حوزه نظامی و دفاعی به گونه ای عمل شده که قدرت بازدارندگی برای کشور به ارمغان آورده است و این ضربه؛ عزت آفرین بود.

 

استاندار گیلان نیز در این جلسه تاکید کرد : بانکها باید منابع حاصل از فعالیت اقتصادی و تولیدی را در استان بکار گیرند و درآمدها در استان گردش داشته باشد.

 

اسدالله عباسی ادامه داد: مدیران بانکی با پیگیری این امور جذب سرمایه داشته باشند تا واحدهای اقتصادی رونق گرفته و واحدهای کوچک اقتصادی جانی دوباره بگیرند.

 

وی همچنین در ادامه با تاکید بر پیگیری روند احداث میدان میوه و تره بار جدید در مرکز استان، گفت:این موضوع در اولویت کار استان است و موضوع کندی عملیات پروژه و یا هر گونه کوتاهی در اجرای آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار