کد خبر : 43728
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1398- 33: 10

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

آثار صنعتی قدیمی گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شوند

آثار صنعتی قدیمی گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شوند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: پرونده آثار قدیمی گیلان که جزء میراث صنعتی این استان محسوب می‌شود برای ثبت در فهرست آثار ملی به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش گیلانستان شهرود امیرانتخابی از اقدام جدید اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خبر داد و اظهار داشت: پرونده آثار قدیمی گیلان که جزء میراث صنعتی این استان محسوب می‌شوند برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پس از مستندسازی‌ها و ارائه آن به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به شناسایی حدود ۳۰ اثر میراث صنعتی این استان که در شهرستان‌های مختلف قرار دارند اشاره کرد و ابراز داشت: تعداد زیادی از آثار صنعتی و بسیار قدیمی که در استان گیلان توسط کارشناسان این اداره کل شناسایی شده‌اند در حال حاضر متعلق به دستگاه‌های دولتی هستند.

امیرانتخابی با بیان اینکه در صورت تکمیل فرآیند مستندسازی آثار صنعتی گیلان، به زودی ۱۵پرونده به دبیرخانه شورای ثبت ارسال می‌شود ابراز داشت: کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک انزلی، ساختمان سازمان چای رودسر، کارخانه‌های چای هوختیف و قوام‌السلطنه شهر لاهیجان از جمله میراث صنعتی گیلان به شمار می‌روند.

وی کارخانه ابریشم‌کشی رشت، مجموعه شیلات کیاشهر، انبار قند و شکر، سیستم دفع فاضلاب ماسوله، کارگاه آهنگری را نیز از جمله میراث قدیمی گیلان اعلام کرد و اظهار داشت: آثار ذکر شده از جمله مواردی هستند که تلاش می‌کنیم با فراهم آوردن یکسری مقدمات لازم اسامی آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان فعال‌تر شدن دستگاه‌های اجرایی این استان در راستای تسهیل روند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را خواستار شد و عنوان کرد: فراهم آوردن شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که به توسعه و پیشرفت حوزه گردشگری کمک شایانی می‌کند.

امیرانتخابی مهم‌ترین دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری در استان گیلان را بروکراسی‌های زائد اداری دانست و تصریح کرد: سازوکار پیچیده اداری از یک سو و عدم هماهنگی لازم بین دستگاهای مربوطه از سوی دیگر موجب می‌شود سرمایه‌گذاران از ورود به حوزه‌های مختلف خودداری به عمل آورند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد زیادی موافقت‌نامه اصولی برای ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری گیلان صادر شده است خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه امر گردشگری، درصد بسیار اندکی از موافقت‌نامه‌های اصولی منجر به صدور مجوز ایجاد و تاسیس شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان پیشرفت در حوزه گردشگری که از مزیت‌های این استان به شمار می‌رود را نیازمند تعامل تمام دستگاه‌های مرتبط خواند و گفت: در این زنجیره به هم پیوسته علاوه بر متولی اصلی، لازم است دستگاه‌های اداری نیز برای تسهیل در روند امور خود برنامه جدیدی را تدوین کنند.

امیرانتخابی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ایجاد رغبت و انگیزه مضاعف در بین آنان را در شرایط کنونی اقدامی لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌های گیلان در حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم با هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های اجرایی زمینه حضور گسترده‌تر سرمایه‌گذاران در این استان فراهم شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار