کد خبر : 40396
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مرداد 1398- 34: 11

آمادگی گیلان از مشارکت در ذبح گوسفند تا بهداشت گوشت قربانی

آمادگی گیلان از مشارکت در ذبح گوسفند تا بهداشت گوشت قربانی

از نظر مکتب اهل بیت(علیه السلام) قربانی کردن در روز عید قربان بر دو قسم «قربانی مستحب» و «قربانی واجب» است و آنچه که قربانی می شود باید از نظر سلامت کامل و آداب ذبج به صورت شرعی رعایت شود.

به گزارش گیلانستان یکی از مهمترین اعیاد اسلامى «عید قربان» است. هر چند ریشه قربانی کردن از زمان آدم ابوالبشر به عنوان شعار دین و آیین و مشروعیت بوده و پیامبران بعد از او نیز این کار را انجام می‌دادند.

اما وقتی که واقعه بی‌نظیر و شگفت‌انگیز حضرت ابراهیم(ع) پیش آمد، روزی که اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(ع)در برابر پروردگار بیشتر ثابت شد، آن جا که فرمان حق براى ذبح فرزندش اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمانبردار خداوند برای اجرای این حکم بین خود و خدای خود تردید نکرد. حضرت ابراهیم آماده اجراى فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش گرفت تا اینکه ندایى رسید: «اى ابراهیم از عهده این آزمون الهى برآمدى! دست نگهدار که فرمانبردارى خویش را به درستى اثبات کردى»، قربانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای را در ادیان آسمانی کسب کرد.

از نظر مکتب اهل بیت(علیه الاسلام)  قربانی کردن در روز عید قربان بر دو قسم «قربانی مستحب» و «قربانی واجب» است.

قربانی مستحب یعنی اینکه همه افراد مسلمان چه در مکه باشند یا در شهر و سرزمین دیگر، می توانند در این روز قربانی کنند و از ثواب آن بهره مند شوند.

 

ولی در قربانی واجب؛ کسی که در ایام حج برای حج تمتع احرام می بندد واجب است همه مناسک حج تمتع، از جمله قربانی (در سرزمین منا) را در روز دهم ذیحجه (عید قربان) انجام دهد تا بتواند از احرام خارج شود.

البته لازم نیست که هر کس مسقیماً خود قربانی را انجام دهد، بلکه نیابت گرفتن در انجام قربانی صحیح است ولی در قربانی واجب تا زمانی که نایب قربانی را ذبح نکند فرد محرم نمی تواند سر خود را بتراشد یا مو و ناخن خود را کوتاه کند، ولی عدم ذبح نیابتی ضرری برای خود نایب ندارد.

گفته شده است که در قربانی واجب، شراکت چند نفر در یک قربانی، در حال اختیار کفایت نمى کند؛ بلکه در حال ضرورت نیز، محل اشکال است ولی، شراکت چند نفر در قربانىِ مستحب، اشکالی ندارد و مهم نیست که تعدادشان زوج باشد یا فرد.

از این رو به مناسبت فرا رسیدن عید قربان طرح مشارکت همگانی ذبح گوسفند درعید سعید قربان از سوی سازمان های دولتی و غیر دولتی آغاز شد تا با توجه به اهمیت و جایگاه عید قربان در دین مبین اسلام، هر فرد مومن و معتقدی از ثواب این کار خیرخواهانه و خداپسندانه عقب نماند. چرا که در فضیلت های این کار آمده است که قربانی کردن علاوه بر  دفع بلا، سبب بخشیده شدن گناهان صاحب قربانی می شود.

 

«محمدرضا جواد زاده» با قدردانی از کمک‌های بی‌منت مردم در مناسبت‌های مختلف سال به نیازمندان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مردم نیکوکار استان گیلان امسال نیز می توانند همانند سال‌های گذشته در عید سعید قربان نذورات خود را برای کمک به نیازمندان به کمیته امداد اهداء می‌کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گیلان اظهار کرد: کمیته امداد گیلان آمادگی دارد علاوه بر جمع‌آوری نذورات غیر نقدی مردم شامل گوسفند زنده و گوشت گرم و توزیع آن بین نیازمندان، نذورات نقدی آن‌ها را در یکصد پایگاه ثابت و سیار که در مساجد و مصلی های برگزار کننده دعای عرفه و نماز عید قربان، میدان های اصلی شهرستان ها و دفاتر کمیته امداد سراسر استان، دریافت کند.

وی با بیان اینکه پس از دریافت نذورات نقدی نسبت به خرید، ذبح و توزیع گوشت قربانی میان نیازمندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام می‌شود، گفت: پایگاه‌های مستقر در ۸۰ مرکز نیکوکاری در سطح محله‌ها و مساجد استان نیز آماده دریافت نذورات قربانی مردم و توزیع آن بین نیازمندان همان محله است.

وی تصریح کرد: ایتام وزنان سرپرست خانوار و همچنین مددجویان مبتلابه سوءتغذیه در اولویت دریافت نذورات قربانی امسال قرار دارند.

جواد زاده همچنین خاطر نشان کرد: مردم نیکوکار گیلان می‌توانند با شماره‌گیری#۰۱۳*۸۸۷۷* کمک‌های نقدی خود را برای خرید و ذبح گوسفند از طریق تلفن همراه به نیازمندان و ایتام اهداء کنند و یا نذورات خود را به شماره‌حساب ۰۱۰۹۳۵۲۱۷۶۰۰۴ نزد بانک ملی شعبه حشمت رشت واریز کنند.

 

«سیدعلی حسینی» نیز از اجرای طرح مشارکت همگانی ذبح گوسفند در عید سعید قربان خبر داد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: اگر کسی توانایی مالی اندکی دارد، می‌تواند به‌صورت مشترک در قربانی شریک شده و با سهمی هر چند اندک از آن آثار و نتایج بهره ببرد.

مدیرعامل آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت افزود: آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت (خیریه) با اجرای طرح مشارکت همگانی در عید سعید قربان، این زمینه را برای اجرای منویات و ادای نذورات تمامی هموطنان بالاخص در شرایط کنونی جامعه و تورم موجود مهیا کرده است.

وی گفت: هموطنان می‌توانند با واریز حداقل یکصد هزار تومان به شماره کارت بانک رسالت ۵۰۴۱۷۲۷۰۷۰۷۰۷۰۶۰ و ارسال فیش آن به شماره فاکس ۳۳۵۵۳۰۸۸ به نفع ۴۰۰ بیمار معلول و سالمند بستری در این مرکز مردمی که ۱۲۴ نفر از آنان کاملا بی‌سرپرست هستند، در این امر خیر و خداپسندانه شرکت کنند.

 


«دکتر عاقبتی» نیز با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان از ارائه مشاوره رایگان دامپزشکی از امروز( یکشنبه، ۲۰ مرداد) و فردا روز عید سعید قربان خبر داد و اعلام کرد: به منظور رفاه حال شهروندان و حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی، دامپزشکی استان با هماهنگی های صورت گرفته و با به کارگیری حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعی در قالب ۴۷ اکیپ نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی (۲۲ اکیپ ثابت و ۲۵ اکیپ سیار) در سطح استان ضمن استقرار در مناطق تعیین شده، آماده ارائه خدمات رایگان معاینه، تایید سلامت دام و بازرسی قبل از کشتار از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳ عصر به همشهریان می باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان گیلان گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته و برابر هماهنگی صورت گرفته با مراکز خیریه استان، اکیپ های دامپزشکی در مراکز تعیین شده مستقر می شوند و دام های نذری را معاینه و سلامت لاشه های مصرفی را مورد تایید قرار می دهند و لاشه های آلوده و غیر قابل مصرف نیز پس از جمع آوری و انتقال به کشتارگاه های صنعتی معدوم و از چرخه مصرف خارج می شوند.

وی افزود: کارشناسان بهداشتی و ناظرین شرعی مستقر در ادارات شهرستان با شماره ۱۵۱۲ و یا تلفن ثابت شبکه های دامپزشکی نیز آماده پاسخگویی به مسائل بهداشتی و شرعی هم استانی های عزیز می باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در روز عید قربان عده ای از افراد سودجو و فرصت طلب در میادین شهر و یا سایر مناطق اقدام به فروش و یا کشتار دامهای مشکوک بعنوان دام قربانی و نذری می کنند که به علت عدم نظارت دامپزشکی، باعث اشاعه بیماریهای مشترک انسان و دام شده که به هیچ وجه مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان نخواهد بود، لذا توصیه می شود شهروندان عزیز، دام های قربانی خود را ترجیحاٌ در کشتارگاه صنعتی دام استان و یا در محل های تعیین شده از طرف شهرداری ها و مشاوره با مامورین دامپزشکی مستقر در این مکان ها خریداری و ذبح کنند.

 

«علی مقصودی» معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز اعلام کرد: به منظور رعایت و حمایت از بهداشت و سلامت شهروندان، نسبت به ساماندهی عرضه و خرید و فروش دام زنده، هماهنگی و همراهی لازم با اداره های مربوطه انجام شده است.

وی افزود: عرضه دام بهداشتی و زنده عید سعید قربان در کشتارگاه جنب شهر صنعتی  رشت واقع در کیلومتر پنج جاده سراوان فومن، میدان دام جنب کشتارگاه انجام می شود و با هماهنگی های انجام شده با مرکز بهداشت، مقرر است که تیم دامپزشکی در روز عید قربان در این کشتارگاه حضور یابند.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه فرمانداری شهرستان رشت و با توجه به پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و خطرات ناشی از آن، خرید و فروش دام زنده در محدوده قانونی کلانشهر رشت ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود بنابراین عرضه کنندگان دام از ورود و عرضه دام در داخل رشت خودداری کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار