کد خبر : 101665
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402- 25: 10

کارشناسان حقوقی پاسخ می‌دهند؛

آیا محکومیت حسن کربلایی مانع تایید صلاحیت برای انتخابات مجلس می‌شود؟!

آیا محکومیت حسن کربلایی مانع تایید صلاحیت برای انتخابات مجلس می‌شود؟!

کارشناسان حقوقی بر این باورند نوع محکومیت این داوطلب انتخاباتی، از نوع محکومیت درجه ششم است که جزو محکومیت‌های موثر برای رد صلاحیت محسوب نمی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی گیلانستان، وقتی هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه رشت و خمام، صلاحیت حسن کربلایی برای انتخابات مرحله دوازدهم را تایید کرد عده ای با تعجب پرسیدند: «چطور ممکن است فردی که محکومیت دارد و اکنون در بازداشت به سر می‌برد، بتواند تایید صلاحیت بگیرد و داوطلب انتخابات شود؟» همین افراد در ادامه گفتند: «احتمالا هیأت اجرایی به محکومیت ایشان توجه نکرده و حتماً این قضیه در بررسی شورای نگهبان لحاظ خواهد شد و دبیر اسبق هیأت نظارت استان گیلان شانسی برای حضور در انتخابات اسفند ماه نخواهد داشت.»

 

این مسئله باعث شد تا با چند کارشناس حقوقی مشورت کرده و نظر آنها را در این رابطه جویا شویم.

 

نکته‌ی قابل توجهی که این کارشناسان ابراز داشتند، تایید همان رای صادر شده در هیات اجرایی فرمانداری رشت در خصوص کربلایی است. توضیح لازم آن است که نوع محکومیت این داوطلب انتخاباتی، از نوع محکومیت درجه ششم است که جزو محکومیت‌های موثر محسوب نشده و اساسا هیچ نوع محرومیت سیاسی اجتماعی در پی ندارد. حتی آن محرومیتی که جداگانه در حکم ایشان قید شده نیز صرفاً مربوط به حضور ایشان در احزاب سیاسی بوده و مانعی برای شرکت در انتخابات نیست. لذا طبق نظر این کارشناسان حقوقی، حسن کربلایی هیچ مانع حقوقی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی نداشته و رأی صادر شده در هیأت اجرایی فرمانداری رشت کاملا قانونی و درست است.

 

بعید به نظر می‌رسد هیأت نظارت استان گیلان هم رأی منفی در رابطه با ایشان صادر کند. چون طبق بررسی‌های صورت گرفته، از نظر حقوقی که مانعی وجود ندارد. از نظر سیاسی هم با مشاهده سوابق دبیر سابق حزب جمهوری اسلامی و موتلفه اسلامی در گیلان و فردی که سالهای سال عمر خود را صرف فعالیتهای قرآنی و جهادی کرده و حتی در مناقشه اخیر هم بابت امر به معروف و نهی از منکر به سد قانونی برخورد کرده است، به نظر نمی‌رسد مشکلی در این بین وجود داشته باشد.

 

البته همه‌ی این‌ها در حد گمانه زنی و پیش بینی است. تصمیم نهایی و قطعی با شورای نگهبان است که در زمان مقرر قانونی اعلام خواهد شد و همگان موظف به تمکین از قانون هستیم.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار