کد خبر : 33466
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 بهمن 1397- 15: 17

ارتقاء امنیت زیستی واحدهای دام، طیور و آبزیان در گیلان

ارتقاء امنیت زیستی واحدهای دام، طیور و آبزیان در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان از ارتقاء سطح بهداشتی و امنیت زیستی در واحد های دام، طیور و آبزیان جهت پیشگیری از بیماری های خطرناک دامی و مشترک خبر داد.

به گزارش گیلانستان سهراب عاقبتی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دامپزشکی، تعطیلی کلیه کشتارگاه های سنتی دام و طیور و فعالیت کشتارگاه های صنعتی در این زمینه است که موجب استحصال بهداشتی گوشت و ارتقاء سلامت عمومی می‌شود.

وی افزود: از سایر اقدامات شاخص اداره کل نیز می‌توان به تاسیس آزمایشگاه منطقه ای تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان گرمابی و دریایی منطقه شمال و شمال غرب، دریافت کد EC از اتحادیه اروپا برای صادرات محصولات آبزیان به کشورهای عضو، دریافت کد IR توسط ۷ واحد فرآوری استان (فرآوری خاویار، کشتارگاه طیور، واحد بسته بندی) جهت صادرات فرآورده‌های خام دامی، امکان تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، استفاده از دستگاههای آزمایشگاهی پیشرفته High tech شامل HPLC مولکولار بیولوژی و باقیمانده های دارویی، واکسیناسیون هدفمند بر علیه بیماریهای دامی و مشترک، ریشه کنی طاعون گاوی، سامانه رصد و پایش بیماریها، طرح تجمیع خدمات دامپزشکی در مناطق دور دست، فعالیت خانه های بهداشت دام در مناطق ییلاقی اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: تعداد اعضا بخش غیردولتی دامپزشکی در استان بالغ بر ۱۱۰۰ نفر بوده که در قالب ۲۴۰ پروانه صادر شده شامل بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، مراکز مایه کوبی، آزمایشگاه دامپزشکی و شرکت پخش دارو مشغول خدمات رسانی به جامعه هدف دامپزشکی (تولیدکنندگان گوشت قرمز، سفید، آبزیان و مراکز تحت نظارت دامپزشکی) هستند.

وی از واگذاری حدود ۹۰ درصد عملیات درمانی، ۱۰۰ درصد خدمات دارویی و ۵۰ درصد از خدمات آزمایشگاهی و مایه کوبی در راستای حمایت از همکاران بخش غیردولتی نیز خبر داد.

ارتقاء سطح بهداشتی و امنیت زیستی در واحد های دام، طیور و آبزیان جهت پیشگیری از بیماریهای خطرناک دامی و مشترک نظیر آنفلوآنزای پرندگان، سل، بروسلوز، نیوکاسل و کاهش خسارات و افزایش بهره‌وری نیز از اقدامات انجام شده است.

ایجاد سامانه یکپارچه قرنطینه جهت نقل و انتقال دام، طیور و آبزیان و نیز فرآورده های خام دامی بمنظور اطمینان از سلامت محموله ها را یکی دیگر از اقدامات مهم دامپزشکی برشمرد.

عاقبتی در پایان جلوگیری از تهدیدات بیولوژیک از طریق تقویت و تجهیز قرنطینه‌های بین استانی و نیز قرنطینه های مرزی جهت کنترل ورود و خروج دام و فرآورده های خام دامی را از نقش های مهم دامپزشکی برشمرد و استفاده از سامانه های الکترونیک جهت شفاف سازی در انجام امور و تسریع در کار مشتریان نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی معرفی کرد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار