کد خبر : 43078
تاریخ انتشار : شنبه 27 مهر 1398- 03: 11

ماسوله و آژیر خطری که به صدا درآمد؛

از گردشگران عوارض پسماند دریافت کنید!

از گردشگران عوارض پسماند دریافت کنید!

پیشنهاد می شود که دریافت عوارض از گردشگران برای حل معضل پسماند ناشی از فعالیت‌های گردشگری در مناطقی مانند ماسوله و قلعه‌رودخان با مصوبه شورا و تائید آن در مراجع بالاتر امکان پذیر شده تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند، جمع‌آوری زباله و خدمت رسان بهتر به مسافران شود.

به گزارش گیلانستان نیمه اول شهریور سال جاری احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان، سواحل دریا، مرتع، جنگل و نظایر این را انفال عمومی خواند و افزود که لذت دیدار ساحل دریا، زیارتگاه‌ها، تفرجگاه‌ها، شهرها و ابنیه تاریخی نباید با اخذ عوارض غیرقانونی در کام گردشگران تلخ شود به همین دلیل دستگاه قضا در راستای صیانت از حقوق عامه مردم این امر را ممنوع کرد.
آقایی در ادامه سخنان خود به طور مصداقی وارد ماجرا شد و گفت که اخذ عوارض ورودی در سواحل دریا و طرح‌های سالم‌سازی، شهرهای زیارتی مانند امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق و شهر تاریخی ماسوله نیز ممنوع و غیرقانونی است!

«زیارتگاه‌ها، تفرجگاه‌ها، شهرها و ابنیه تاریخی» دیگر موضوعی بود که آقایی خواستار عدم دریافت ورودی از مردم بابت بازدید از آنها شده است درحالیکه در سراسر کشور دریافت ورودی از ابنیه و اماکن تاریخی و فرهنگی درحال اجراست. از آرامگاه فردوسی، سعدی و حافظ گرفته تا مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو تا کاخ چهل ستون حق بازدید از آنها را بدون پرداخت مبلغ ورودی ندارید!

در گیلان اما اگرچه حق ورودی پرداخت می شد اما بسیاری از مردم نمی‌دانستد برای چه باید برای وورد به امامزاده ابراهیم و برخی مناطق زیارتی و سیاحتی دیگر مبلغی به عنوان ورودی پرداخت کنند درحالیکه هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی شود و از سوی دیگر مشخص هم نبوده که هزینه های دریافتی در چه راستایی هزینه شده است.

خطر عدم مدیریت صحیح پسماند در ماسوله

شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل وجود آبشارها و چشمه‌های متعدد و چشم انداز زیبا و دل انگیز در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی متعددی است؛ برای ورود به این شهر تاریخی نیز با مصوبه شورا و تائید آن در کمیته تطبیق فرمانداری، تعرفه ورودی وضع شده که متناسب با پلاک خودروها(بومی یا غیربومی) متفاوت بود.

شرایط ماسوله به گونه ای است که به دلیل بافت تاریخی و حساسیتهای جهانی عملا هرگونه ساخت و ساز شهری در ماسوله ممنوع است و شهرداری این شهر تاریخی از درآمد پروانه ساخت که یکی از منابع اصلی درآمدی شهرداریها در سراسر کشور است، محروم مانده است.

در چنین شرایطی دریافت حق ورودی از گردشگران یکی از اصلی ترین راه های درآمدزایی مدیریت شهری جهت اداره این شهر بوده است بنابراین این نگرانی در سطح منطقه وجود دارد که شهرداری همزمان با کاهش درآمدها به وظایف خود در زمینه پسماند و جمع آوری زباله به طور شایسته و بایسته عمل نکند.

کما اینکه رضوان عسگرپور رئیس شورای شهر ماسوله با نگرانی از وضعیت فعلی گفته است: «با توجه به دستور مقام قضایی تنها منبع درآمدی شهرداری ماسوله که تأمین کننده بودجه شهرداری، ارائه خدمات، تأمین پارکبان و پرداخت حقوق پرسنل خدماتی این شهر بود قطع شده است، این موضوع سبب شده تا شهرداری شهرک تاریخی ماسوله نتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. باید برای ساماندهی به زباله‌های تولیدی توسط مسافران و همچنین ارائه خدمات بهداشتی اقدامات موثری انجام دهیم. از همه مسئولان شهرستان و استان گیلان درخواست می کنم قبل از اینکه شهرداری ماسوله از پرداخت حقوق کارکنان و ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران ناتوان شود باید برای این موضوع راهکار اساسی پیش بینی کرد. همچنین با توجه به عدم درآمد مالی، شهرداری ماسوله موفق به بکارگیری نگهبان شب برای فصول پاییز و زمستان و یا پارکبان برای هدایت خودروها نشده‌ است».

دریافت عوارض پسماند از گردشگران به کجا رسید؟

استانهای شمالی به دلیل نزدیکی به پایتخت و طبیعت زیبا همواره میزبان میلیونها نفر از گردشگران هستند. گیلان، مازندران و گلستان درحالی امروز با معضل پسماند مواجه شده اند که بنا به اذعان بسیاری از مسئولان حضور این همه گردشگر در شمال، عایدی جز تولید زباله بیشتر و تخریب طبیعت برای شمالی‌ها نداشته است.

در این راستا پیشنهاد می شود که دریافت عوارض از گردشگران برای حل معضل پسماند ناشی از فعالیت‌های گردشگری در مناطقی مانند ماسوله و قلعه‌رودخان که پذیرای بیشترین حضور گردشگر و مسافر هستند با مصوبه شورا و تائید آن در مراجع بالاتر امکان پذیر شده تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند، جمع‌آوری زباله و خدمت رسان بهتر به مسافران شود.

ناگفته نماند که پیشنهاد دریافت عوارض زیست محیطی از گردشگران در ورودی استان‌های شمالی دیگر طرحی بود که اگرچه طی سالهای اخیر مطرح شد اما در حد همان طرح مانده و هنوز اجرایی نشده است. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که باید هزینه‌های حفظ محیط زیست و تأمین امکانات میلیون‌ها مسافری که ماهانه به گیلان و سایر استانهای شمالی سفر می‌کنند در جایی تعریف شود و اینگونه تصور نشود که شمال کشور صرفا محلی برای ارائه خدمات رایگان به مردم سایر استانها است!

همچنین یکی از راه های پیشنهادی این است که شورای شهر ماسوله با کمک مراجع بالاتر جهت جبران حذف منابع درآمدی، دریافت عوارض از اجاره محل اقامات به گردشگران را که این روزها بعضا به ۵۰۰ هزار تومان برای هر یک شبانه روز اقامت رسیده است را نیز در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/دیار میرزا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار