کد خبر : 49196
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398- 49: 11

استفاده از پیک های موتوری، راهکاری برای کاهش خروج از منزل

استفاده از پیک های موتوری، راهکاری برای کاهش خروج از منزل

گرچه این روزها، کسب و کارها خوابیده و روابط اجتماعی به شدت مختل شده است، اما با این حال به دلیل قرنطینه نکردن شهرها از سوی دولت باز هم شاهد تردد شهروندان در مراکز خرید و فروشگاه‌هایی که لوازم ضروری ارایه می‌دهند؛ هستیم.

به گزارش گیلانستان ۱۱شب بود که دوباره صدای موتور در فضای کوچه پیچید و چند لحظه بعد صدای همسایه، در گوشی آیفون پیچید. سپس صدای راننده پیک موتوری به گوش رسید: « خانم، لوازمی که سفارش داده بودید برای تحویل آوردم.» سفارش دهنده جلوی درب رفت و کیسه‌های نایلونی بسته‌بندی شده را تحویل گرفت و برای ایمنی بیشتر، وسایل خریداری شده را از نایلون نخست خارج کرده و محتویات بسته را به زنبیلش منتقل کرد.

 

اگرچه این روزها، کسب و کارها خوابیده و روابط اجتماعی به شدت مختل شده است، اما با این حال به دلیل قرنطینه نکردن شهرها از سوی دولت و عدم توانش برای پرداخت خدمات رایگان، در هفته سوم شیوع کرونا، باز هم شاهد تردد شهروندان در مراکز خرید و فروشگاه‌هایی که لوازم ضروری ارایه می‌دهند؛ هستیم.

 

این روزها، گاه و بیگاه صدای پیک‌های مختلف که غالب آنها پیک‌های موتوری هستند در کوچه‌ها و خیابان‌ها شنیده می‌شود. هر کدام با ماسکی بر دهان و دستکشی بر دست، خریدهای سفارش داده را تحویل مشتری‌ها می‌دهند. درست است که در شرایط فعلی، بسیاری از مشاغل به لحاظ اقتصادی دچار آسیب جدی شده‌اند، ولی برخی از مشاغل هم سعی کرده‌اند با به دست گرفتن ابتکار عمل، بیش از این متحمل هزینه نشوند.

 

به خدمت گرفتن پیک‌های موتوری، یکی از این ابتکارات است که برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به‌کار می‌برند.

 

هر روز که از وخامت اوضاع ناشی از شیوع کرونا می‌گذرد، بر تعداد پیک‌های موتوری هم افزوده می‌شود. اگر تا پیش از قرنطینه‌های خود خواسته در منزل، پیک‌های موتوری اغلب در خدمت رستوران‌ها و فست‌فود فروشی‌ها بودند، این روزها مردم یاد گرفته اند که برای تردد کمتر در مجامع عمومی، برای قطع زنجیره ویروس، خرید مایحتاج خود را به پیک های موتوری بسپارند.

 

این ابتکاری است که برخی از کتابفروشی‌ها، مغازه‌دارها، فروشگاه‌های بزرگ، خواربار فروشی‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی و حتی پوشاک درنظر گرفته‌اند.

 

برخی از این فروشگاه‌ها که خدمات پیکی رایگان به خریداران ارایه می دهند، از این نحوه فروش هم راضی هستند. هم محصولاتشان به‌فروش می‌رسد و هم سلامت خریدارانشان- که به‌خاطر کرونا ناچارند در منزل بمانند- تضمین می‌شود.

 

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت تاکید دارند، تک تک افراد جامعه باید تلاش کنند تا حلقه ارتباطی و انتقالی این بیماری نباشند و قطع شیوع بیماری کرونا میسر نمی‌شود مگر اینکه هر کدام از شهروندان متعهد شوند، نقشی در جابه‌جایی ویروس کرونا نداشته باشند.

 

یکی از این فروشگاه‌های لباس‌های سنتی و دست‌ساز در خیابان استاد سرا، با بیان اینکه انتظار داشت در ایام نزدیک به سال نو فروش خوبی داشته باشد، اظهار کرد: خوشبختانه پیش از شیوع کرونا، پیج اینستاگرام گالری فعال بود. هرچند در دو هفته نخست اسفند ماه به‌خاطر کرونا از مراجعین حضوری کم شده بود، ولی در روزهای اخیر میزان فروش‌های اینترنتی -که با پیک ارسال می‌شود- افزایش یافته است.

 

صاحب یک مغازه میوه فروشی هم در محله رشتیان می‌گوید: برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، چاره‌ای نداریم که در خانه بمانیم. اما مایحتاج خوراکی همانند میوه و سبزی به‌ویژه برای کسانیکه بیماری را هم در خانه قرنطینه دارند و باید از آن مراقبت کنند، لازم و ضروری است.

 

این میوه فروش برای آدرس‌های نزدیک به محله یاد شده، سفارشات را به‌طور رایگان به درب منازل ارسال می‌کند. در این بین برخی از خانواده ها نیز دست به ابتکار زده اند و چند خانواده مشترکا، فردی را به عنوان مسئول خرید انتخاب و تنها یک نفر برای خرید مایحتاج چند خانواده به فروشگاه ها می رود.

 

با وجود کرونا، باز هم باید به زندگی ادامه دهیم. اما اگر نمی خواهیم مسئولیت زندگی و سلامت خود را بپذیریم، حق نداریم باعث بیماری مرگ انسان دیگری باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار