کد خبر : 41441
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 شهریور 1398- 48: 10

معاون جهاد کشاورزی گیلان:

افزایش ۲برابری کشت دوم در گیلان/۱۱۳ هزار هکتار کشت می شود

افزایش ۲برابری کشت دوم در گیلان/۱۱۳ هزار هکتار کشت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به افزایش دو برابری کشت دوم در این استان، گفت: ۱۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به کشت دوم اختصاص داده می شود.

به گزارش گیلانستان مسعود الماسی با اشاره به پایان برداشت برنج از شالیزارهای استان گیلان، اظهار کرد: تعدادی از شالیکاران گیلانی، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت سایر محصولات در اراضی شالیزاری سبب توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات خوب جهاد کشاورزی و برگزاری دوره‌های آموزشی بسیاری از کشاورزی به کشت دوم روی آورده اند، افزود: در این سال‌ها سطح زیر کشت محصولات ثانویه در اراضی کشاورزی گیلان دو برابر افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت دوم این استان ۱۱۳ هزار هکتار است، گفت: راتون با سطح زیر کشت ۷۵ هزار هکتار در شالیزارهای گیلان بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شالیکاران گیلانی سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید از شالیزارهای گیلان برداشت می‌کنند، تصریح کرد: گیلان دومین تولیدکننده برنج کشور است. در سال‌های اخیر بعد از برداشت برنج شالیکاران گیلانی ۳۱۵ هزار تن انواع محصولات در قالب کشت دوم از شالیزارهای خود برداشت می‌کنند.

الماسی ارزش اقتصادی این میزان محصول را ۸۹۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: ۳۵ هزار تن از ۳۱۵ هزار تن محصول تولید شده مربوط به راتون است و سبزیجات برگی و غده‌ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا از سایر محصولات برداشت شده در قالب کشت دوم هستند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز کشت دوم در استان گیلان از یک ماه گذشته، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به مساعد بودن هوا و بارندگی‌های مناسب شالیکاران ۷ هزار هکتار بیشتر از سال گذشته شالیزارهای خود را به زیر کشت محصولات و پرورش راتون اختصاص دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی با بیان اینکه شالیکاران گیلانی امسال ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی خود را به کشت دوم اختصاص می‌دهند، گفت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۳۵۰ هزار تن محصول در قالب کشت دوم از شالیزارهای گیلان برداشت می‌شود.

وی افزایش درآمد کشاورزان، افزایش تولید محصولات زراعی و خودکفایی در تولید محصولات را تنها بخشی از مزایای توجه کشاورزان به کشت دوم عنوان کرد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار