کد خبر : 105911
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403- 58: 12

استادتمام گروه سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان:

ایران با تجهیزات موشکی و پهپادی توانایی دفاع از کشور را دارد

ایران با تجهیزات موشکی و پهپادی توانایی دفاع از کشور را دارد

استادتمام گروه سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان با تشریح پیامدهای دفاع مشروع ایران و پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی به اقدامات جنایت‌بار صهیونیست‌ها گفت: ایران اسلامی نشان داد با تجهیزات موشکی و پهپادی توانایی دفاع از کشور را دارد.

به گزارش گیلانستان، دکتر رضا سیمبر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق بر خلاف تمام موازین حقوق بین‌الملل بود، هر چند آنان تلاش بسیاری کردند که بگویند این حمله به کنسولگری نبوده است اما شواهد و قرائن نشان داد که قسمتی از کنسولگری ایران در سوریه مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته و این اقدام کاملا برخلاف موازین بین‌المللی بود.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این جمهوری اسلامی سال‌ها در قبال اقدامات جنایتکارانه این رژیم صبوری کرد؛ در این سال‌ها بسیاری از مواضع و جایگاه‌های ایران توسط اسرائیل مورد حمله نظامی قرار گرفت؛ از طرفی حمله به کنسولگری تهاجم به خاک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود از اینرو بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد حق دفاع مشروع از خاک خود را داشته ایم.

 

استاد تمام گروه سیاسی روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران پاسخی در حد اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان را نمی‌داد نمود این امر در سطح ملی و بین‌المللی آن بود که ایران با اینکه به خاکش حمله شده اقدامی نکرد، اما امروز جمهوری اسلامی با توانایی نظامی خود از منظر حقوق بین‌الملل در حد همان حمله رژیم صهیونیستی واکنش نظامی نشان داد.

 

وی در ادامه با اشاره به اظهارات مسئولان نظامی کشور بعد از حمله موشکی به رژیم صهیونیستی با این عنوان که از دیدگاه ما قضیه قائله پیدا کرده‌است، اظهار کرد: به عنوان یک چهره دانشگاهی، هرگز طرفدار جنگ نیستم، بازنده اصلی در جنگ مردم هستند که تحت فشار قرار می گیرند و تبعات جنگ را متحمل می شوند از اینرو دولت‌ها حتی‌الامکان باید به سمت نظامی‌گری و جنگ‌حرکت نکنند اما در این مورد پاسخ متقابل جمهوری اسلامی بر اساس حقوق بین‌الملل و با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل باید انجام می‌شد.

 

دکتر سیمبر با اشاره به تاثیرات روانی پاسخ جمهوری اسلامی به اقدامات جنایت‌کارانه صهیونیست‌ها اظهار کرد: این اقدام از منظر سیاسی برای جمهوری اسلامی دارای ارزش بوده و تاثیرات روانی این عملیات بسیار مهم است؛ اگر چه رژیم صهیونیستی مدعی است که ۹۹ درصد حملات را خنثی کرده و آسیب چندانی وارد نشد اما تاثیرات روانی این موضوع مهم است از جمله آنکه جمهوری اسلامی ایران توانایی پاسخگویی را دارد و اینطور نیست که در مقابل تجاوز سکوت کند.

 

وی با اشاره به توانایی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمامیت ارضی کشور عنوان کرد: ایران اسلامی از توانایی بالستیک و پهبادی برخوردار است اگر چه جنگنده‌های اف ۳۵ اسرائیل را نداریم اما توانایی‌های بسیار دیگری داریم که برجسته است.

 

استاد تمام گروه سیاسی روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اینگونه نیست که جامعه جهانی در مقابل کشتار مردم غزه کاملا سکوت کرده‌ باشد، بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حداقل در حد گفتار از مردم غزه حمایت کرده‌اند؛ به عنوان مثال سفیر کویت در شورای امنیت علیه اقدامات این رژیم در غزه سخنان تندی داشت به نحوی که نمایندگان اسرائیلی از جایگاه خود بیرون رفتند.

 

وی ادامه داد: ضمن اینکه خیلی از کشورها با گفت و گو و رایزنی‌های دیپلماتیک بدون اقدامات نظامی و با ارسال کمک‌ها حمایت خود را از مردم غزه نشان داده‌اند و طرف‌های درگیر را به مذاکره برای حل مسائل دعوت کردند.

 

دکتر سیمبر اظهار کرد: به هر حال دنیای امروز دنیای حقوق و اخلاق بین‌الملل نیست در این شرایط کشورها زمانی که در موضع قدرت و زور قرار بگیرند، حالت انفعالی خواهند داشت و رفتار اخلاقی در آنها کمتر مشاهده می‌شود و ما در جهان کنونی شاهد چه بسیار از این موارد هستیم.

 

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه – ۲۶ فروردین ماه – با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

 

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار