کد خبر : 65389
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400- 36: 17

برکت تولید در سفره روستائیان «تَطَف»

برکت تولید در سفره روستائیان «تَطَف»

مجموعه پرورش ماهیان سرد آبی روستای تطف با کمک تسهیلات اجتماع‌محور بنیاد برکت توانسته با ۶ واحد فعال برای پنج نفر از افراد خانواده به‌صورت مستقیم و سه نفر از جوانان روستایی به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

به گزارش گیلانستان، مسیرهای سرسبز جنگلی و پوشیده از درختان جنگلی را طی کرده و به روستایی سرسبز و بکر در دل زیبایی بی‌بدیل خداوندی می‌رسیم، روستایی میان ‌رودخانه و کوه و زیرساختی تولیدی و امیدآفرینانه برای جوانان جویای کار از جنس آب و آینه که از شجره تکاپوی بی‌مانندشان دررسیدن به بارقه‌های کسب‌وکار و روشن شدن چراغ تولید هرچه شرح دهیم اندک است مزرعه استخرهای ماهیان سرد آبی روستای تطف که به چرخیدن چرخ‌های برکت و رونقش را از «بنیاد برکت» گرفت.

روستای تطف در بخش میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا با دارا بودن آب‌وهوا مناسب، جاذبه‌های گردشگری و دارا بودن استعدادهای مردمان سخت‌کوش این دیار مزیت قابل‌توجهی در حوزه پرورش ماهیان سرد آبی را داراست.

آرامش نقش اصلی را در زندگی روستایی بازی می‌کند و به حقیقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و برتری‌های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری هم همین آرامش است که تنها در روستاها می‌توان به آن رسید و نقطه عطف آن نتیجه‌بخش بودن سرمایه‌گذاری اشتغال‌زایی با توجه به شرایط منطقه است، کنار پرورش موضوع جذب گردشگر ملاک اولویت‌دار مزرعه‌داران با  تولید ماهی در بالاترین کیفیت و جلوگیری از لطمه خوردن به این تولید است.

این مجموعه پرورش ماهیان سرد آبی روستای تطف با کمک تسهیلات اجتماع‌محور بنیاد برکت توانسته با ۶ واحد فعال برای پنج نفر از افراد خانواده به‌صورت مستقیم و سه نفر از جوانان روستایی به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.
ظرفیت اسمی این مزرعه‌ها تولید ۵۰ تن است، اما با توجه شرایط فصلی و آب‌وهوا، خوراک و نوع بچه ماهی، ممکن است متغیر هم باشد.

موضوعی که مسؤولان محلی و مردمان این دیار به‌عنوان یک ظرفیت بسیار خوب برای رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستا از آن نام می‌برند این است که  اگر حمایت بیشتر مسؤولان وجود داشته باشد این روستا نه‌تنها به یکی از قطب‌های گردشگری بلکه با توانمندی‌های بالقوه در حوزه کشاورزی، پرورش گل و گیاه، آبزی‌پروری، زنبورداری و کارگاه‌های تولیدی می‌تواند رونق اقتصادی چشمگیری را برای این خطه رقم بزند.

یکی از تسهیلگران بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت  امام (ره) که فعالیت اقتصادی بنیاد برکت در روستای تطف را در دست اجرا دارد، اظهار کرد: در حال حاضر هر مزرعه تولید ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان متعلق به دو خانواده است که تمامی اقدامات و کارها ازجمله خرید بچه ماهی، تأمین نهاده و تجهیزات این مزرعه با پرداخت تسهیلات و نظارت و پیگیری‌ها در حال انجام بوده و مزرعه به شیوه مطلوبی در حال فعالیت است.

ساریه پورصالح با بیان اینکه بدون شک بازار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در رونق و مانایی تولید است، گفت: فعالان این بخش از اشتغال تاکنون به‌صورت زنده فروشی و ورود مسافر به مناطقی چون از جاذبه‌های گردشگری قابل وصفی روستا داراست در فروش خود موفق بوده‌اند.

بخشدار بخش میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا در بازدید میدانی از مشاغل استقراریافته بنیاد برکت در روستای تطف اظهار کرد: برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار در مناطق کمتر برخوردار می‌تواند زمینه‌ساز رونق و شکوفایی مناطق ازنظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شود و بسیاری از مشکلات جوامع محلی با ایجاد بستر از همین کسب‌وکارهای خرد مرتفع می‌شود.

پرویز روا با اذعان به اینکه با ورود تیم اجرایی بنیاد برکت ما شاهد مراجعه مسؤولان محلی و رضایت خاطرشان در اجرای این طرح مثمر ثمر بودیم، افزود: امیدواریم با حمایت‌های مسؤولان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شاهد توجه بیشترشان به مناطق محروم بخش میرزا کوچک باشیم.

به اعتقاد این مسؤول، برخی مناطق روستایی این بخش از برکات این طرح جامانده‌اند که انتظار داریم در آینده نزدیک مردمان آن روستاها نیز از این بستر برای توسعه کسب‌وکار و معیشت خود بهره‌مند شوند.

هم‌زمان با تحصیل در مجتمع فعالیتم را آغاز کردم، کار سختی‌هایی دارد اما همین‌که به قول دیگران برای درآوردن لقمه نان آواره دیگر شهرها نمی‌شویم، خوب است.

محمدتقی صانعی، دهیار روستای تطف با اشاره به اینکه رونق تولید زیر چتر حمایت ممکن می‌شود، اظهار کرد: من خود به‌شخصه به تولید و پویایی کسب‌وکارها در روستا بسیار علاقه‌مند بوده و این موضوع  همیشه برایم لذت‌بخش بوده است، وقتی می‌بینیم تولید در روستایمان با کمک سرمایه‌گذاری حمایتی بنیاد برکت پویا شده و جوانان زیادی دور از هر نوع حاشیه‌ای کار می‌کنند بسیار خوب است، البته برای رونق بیشتر کسب‌وکارهای روستا نیاز به حمایت بیشتر این نهاد حمایتی داریم.

حسین فکوری جوانی که مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشته این‌طور می‌گوید که با تمام مشکلات و موانع سر راه تولید ما محکم پای تولید ایستاده‌ و اجازه نداده تحریم‌ها و گرانی غذای ماهی مسیر تولید را متوقف کند و به این امر هم اشراف دارد که گرانی نهاده گرانی خود محصول تولیدشده را نیز در پی داشته و ارزش‌افزوده برایشان بیشتر شده اما از مسؤولان می‌خواهد در خرید نهاده حمایتی به کمک آبزی‌پروری بیایند.

یکی دیگر از مزرعه‌داران پرورش قزل‌آلای رنگین‌کمان روستای تطف با اشاره به حمایت‌ها و رفع موانع اشتغال جوانان توسط عوامل اجرایی بنیاد برکت اظهار کرد: ما همدلی، هم‌افزایی و همراهی را بی‌منت از دست‌اندرکاران بنیاد برکت در کمک به راه‌اندازی استخرهایمان شاهد بودیم و امیدواریم  این نهضت آبادانی  همچنان برای همه جوانان جویای کار ادامه داشته باشد.

محمد موسوی با تأکید بر اینکه برای توسعه حوضچه‌های ماهی نیاز مجدد به حمایت‌های ویژه بنیاد است، افزود: احداث استخرهای دیگر می‌تواند با توجه به مزیت و شرایط روستا این کسب‌وکار را رونق داده و برای افراد بیشتری به‌طور غیرمستقیم اشتغال و درآمد ایجاد کرد.

بدون شک پایداری، نیازی مهم و روزافزون برای فعالیت‌های بشری است و ایجاد پیشرفت پایدار یک هدف کلیدی در پیشرفت بشری ایفا می‌کند در عصر حاضر دستیابی به پایداری و توسعه پایدار به یک چالش اساسی برای جوامع تبدیل‌شده است.

نقش روستا در تأمین مواد اولیه برای صنعت و امنیت غذایی در جوامع کلیدی است و توسعه پایدار روستایی به معنای ارتقای سطح رفاه و معیشت روستاییان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های برنامه ریزان و سیاست‌گذاران توسعه می‌تواند نقش بسزایی را در توسعه هرچه بیشتر تولید در هر کشوری ایفا کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار