کد خبر : 33129
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 بهمن 1397- 12: 17

تأکید بر هدایت نیات واقفین به سمت وقف‌های قرآنی

تأکید بر هدایت نیات واقفین به سمت وقف‌های قرآنی

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت:‌ پروژه‌های بوم‌گردی گیلان با مشکل عدم تأمین اعتبار توسط بانک‌های عامل مواجه‌اند.

به گزارش گیلانستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان پیش از ظهر امروز با ائمه جمعه صومعه‌سرا و لوشان دیدار و گفت و کرد.

فعالیت‌های قرآنی در صدر برنامه‌های سازمان اوقاف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در دیدار با امام‌جمعه صومعه‌سرا در دفتر امام‌جمعه با تأکید بر حمایت‌های اوقاف گیلان از فعالیت‌های قرآنی در صومعه‌سرا اظهار کرد: حمایت از کلاس‌های طرح تربیت حافظ و قرائت قرآن کریم در صدر فعالیت‌های سازمان اوقاف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده از طرح سازمان اوقاف برای تثبیت مالکیت موقوفات و احیای موقوفات برای جلوگیری از تضییع حقوق موقوفات خبر داد و افزود: سنت وقف همواره و برای همه اقشار جامعه قابل‌دسترس بوده و راهکار جدید سازمان برای مشارکت همگانی، اجرای طرح وقف مشارکتی است که در آن افراد با هر توان مالی با یک نیت مشترک، یک وقف انجام می‌دهند.

لزوم جهت‌دهی به نیات وقف‌های جدید صومعه‌سرا برای فعالیت‌های قرآنی

امام‌جمعه صومعه‌سرا نیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب صومعه‌سرا در حوزه قرآنی اظهار کرد: یکی از بسترهای گسترش فعالیت‌های قرآنی در صومعه‌سرا می‌تواند موقوفات قرآنی باشد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی نوری با تأکید بر هدایت وقف‌های جدید به سمت فعالیت‌های قرآنی جهت‌دهی گفت: باید با تکیه‌بر توان علاقه‌مندان به آموزش و فراگیری قرآن و با استفاده از بسترهای موجود در بقاع متبرکه صومعه‌سرا فعالیت‌های قرآن را در این شهرستان گسترش دهیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات اداره اوقاف صومعه‌سرا در احیای موقوفات افزود: فعالیت در زمینه وقف بسیار حساس است و همه حفظ و نگه‌داری موقوفات و توسعه فرهنگ وقف تکلیف داریم.

امام‌جمعه صومعه‌سرا با اشاره به اینکه وقف باوجود آثار فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همواره به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار در جوامع اسلامی مطرح است بیان کرد: از طریق احداث و ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی و همچنین اگر افراد اموال خود را درراه هزینه تحصیل افراد محروم قرار دهند، باعث می‌شود، افراد مستعد بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند و از هدر رفتن سرمایه انسانی عظیم جامعه جلوگیری شود.

راشدی نوری بر بهره‌گیری از کمک‌های مردمی در توسعه فعالیت‌های دینی و قرآنی و نوسازی بقاع متبرکه تأکید کرد و گفت: مردم اگر نتیجه کمک‌های خود را در بقاع متبرکه ببینند، رغبت بیشتری برای کمک به بقاع متبرکه و مساجد پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های مساجد و بقاع متبرکه منحصر به ایام خاصی نباشد بیان کرد: تشکیل ستاد رسیدگی به مساجد باعث شد تا نهادهای دخیل در امور فرهنگی به‌صورت منسجم در تدبیر امور مساجد نقش داشته باشند و هدف بهره‌برداری مداوم از مساجد محقق شود.

انقلاب اسلامی زمینه‌ساز شکوفایی سنت حسنه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان همچنین در دیدار با امام‌جمعه لوشان در دفتر امام‌جمعه با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی سنت حسنه وقف بودیم اظهار کرد: برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه ترویج سنت وقف و عمل به وقف فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های ترویج‌دهنده معارف اسلامی در جوار آستان مقدس امام زادگان هدفمند و مخاطب محور شد بیان کرد: در طول سال بیش از ۱۰ کار ویژه فرهنگی در آستان مقدس امام زادگان در طول سال برگزارشده و همه‌ساله تعداد کثیری از مردم در سراسر کشور در کلاس‌های آموزش معارف اسلامی، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی و آموزش قرآن بقاع متبرکه شرکت می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان خاطرنشان کرد: تا پیش از سال ۸۸ سالانه نزدیک به ۴۰۰ وقف در کشور صورت می‌گرفت، اما از سال ۸۹ به بعد و با کار فرهنگی انجام‌شده در کشور این تعداد به ثبت ۳ هزار موقوفه در سال افزایش پیدا کرده است.

استفاده از ظرفیت امام زادگان لوشان برای تبدیل‌شدن به قطب فرهنگی جنوب گیلان

امام‌جمعه لوشان نیز با اشاره به حضور دو امام‌زاده شاخص امام‌زاده محمد حنفیه و امام‌زاده حمزه در لوشان اظهار کرد: همه‌ساله مسافران و زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور در این دو آستان مقدس توقف دارند.

حجت‌الاسلام بابایی با بیان این دو آستان مقدس ظرفیت تبدیل به قطب فرهنگی جنوب گیلان را دارند گفت: با فعالیت‌های فرهنگی مستمر و مهندسی فکر شده می‌توان از بستر امام زادگان برای معرفی فرهنگ اسلامی، سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد، گام برداشت.

وی به نقش وقف در توسعه فرهنگی اشاره کرد و گفت: برخورداری اقشار مختلف جامعه از مزایای فعالیت‌های فرهنگی، باعث رشد جامعه می‌شود و وقتی تفکر در یک جامعه زنده شد، جامعه هرگز دچار فقر نمی‌شود، برای اینکه تفکر، جامعه و افراد جامعه را به شناخت درست از زمان، نقش آن در رفع کاستی‌ها کمک کرده و از این طریق، جامعه در مشکل‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای تشخیص و شناخت درست می‌شود.

امام‌جمعه لوشان سنت وقف را سنتی حسنه و از ضروریات جامعه دانست و گفت: مهم‌ترین ویژگی سنت وقف انعطاف‌پذیر بودن آن برای تطابق با مقتضیات و نیازهای روز برای حل مشکلات مردم است.

وی با اشاره به اینکه معرفی دین، ترویج آموزه‌های اسلامی و مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی، توسعه نهادهای فرهنگی اسلامی از کارکردهای فرهنگی وقف گفت: توسعه کتاب‌خوانی و هنر در همه رشته‌ها از رهگذر سنت حسنه وقف امکان‌پذیر است و بسیاری از مدارس علوم دینی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در تاریخ اسلام از محل موقوفات و واقفان ایجادشده که کارکردهای فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار