کد خبر : 60493
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان:

تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی در گیلان/ لزوم حفاظت از هیرکانی

تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی در گیلان/ لزوم حفاظت از هیرکانی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از اجرای طرح تشدید مقابله قاچاق چوب آلات جنگلی و فرآورده های چوبی در استان های شمالی خبر داد و گفت: یگان های حفاظت کلیه دستگاه ها و نیروهای انتظامی و بسیجی در این طرح مشارکت دارند.

به گزارش گیلانستان، سرهنگ محمد قربانی لرد در حاشیه اجرای مانور تشدید اقدامات حفاظتی برای مقابله با قاچاق چوب آلات جنگل های شمال در گفت وگو با ایسنا، از اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی و فرآورده های چوبی در استا گیلان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به ارزش جنگل های هیرکانی، حفاظت و حراست از این میراث طبیعی ضرورت دارد.

وی اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی را در راستای حفاظت از جنگل های هیرکانی دانست و افزود: این جنگل ها به عصر یخبندان برمی گردند و برخی از گونه های آن به عنوان فسیل زنده در دنیا شناخته می شوند. بسیاری از کارشناسان و محققان حوزه جنگل در کشورهای اروپایی نیز حتی نتوانستند گونه های هیرکانی را در منطقه خودشان احیا کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، جنگل های هیرکانی را سرمایه باقی مانده از گذشته دانست که باید آن را برای آیندگان نگهداری کنیم و خاطرنشان کرد: اکسیژن مورد نیاز انسان به جنگل ها بستگی دارند و کارشناسان بر این باور هستند که هر ۱۰ درخت اکسیژن مورد نیاز یک انسان را تامین می کند و لذا قتل هر درخت به مثابه قطع عضوی از بدن انسان است.

قربانی لرد، با بیان اینکه طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی با حضور مستقیم ۶۰۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و کلیه کارکنان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان اجرایی می شود، گفت: همچنین شاهد مشارکت دستگاه قضایی، یگان های حفاظت میراث فرهنگی و محیط زیست و نیروهای انتظامی و سپاه و بسیج در این طرح هستیم.

وی از کلیه دستگاه های اجرایی استان خواست یگان حفاظت منابع طبیعی را در راستای مقابله با قاچاق چوب همراهی کنند و یادآور شد: مانور طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی در کلیه محورهای مواصلاتی استان و به صورت بازدید از ایست های بازرسی و پاسگاه ها اجرایی می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از تشکیل ۱۰۲۹ پرونده برای قاچاقچیان چوب طی هشت ماهه امسال خبر داد و عنوان کرد: شاهد رشد ۴۱ درصدی تشکیل پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به کشف و ضبط ۲۷ هزار و ۲۵ اصله انواع چوب آلات جنگلی طی مدت مذکور، از افزایش سه درصدی کشفیات خبر داد و اضافه کرد: حجم چوب آلات کشف شده معادل ۸۷۵ مترمکعب است که کاهش ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

قربانی لرد، ارزش مادی چوب آلات جنگلی را موجب طمع قاچاقچیان دانست و تصریح کرد: با توجه به مشکلات معیشتی ناشی از تحریم های ظالمانه و افزایش بیکاری افراد به دنبال شیوع کرونا، مجاورین جنگل ها به قاچاق چوب روی آورده اند و متاسفانه با تغییر شگردهای قاچاق مواجه هستیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان ادامه داد: قاچاقچیان نه تنها با نیسان و خاور، بلکه با سواری نیز اقدام به حمل چوب آلات جنگلی می کنند و لذا کشف محموله ها را برای یگان های حفاظتی دشوار کرده است.

وی از دستگیری ۱۳۳۲ قاچاقچی چوب آلات جنگلی طی هشت ماهه امسال خبر داد که افزایش ۱۰۶ درصدی در دستگیری را نشان می دهد و اظهار کرد: همچنین ۶۸۴ خودرو را توقیف کردیم. ۶۳ هزار و ۶۶۴ کیلوگرم محصولات فرعی و فرآورده های چوبی نیز کشف و ضبط شده است.

قربانی لرد از مردم خواست نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی استان را در امر مقابله با قاچاق چوب همراهی کنند و یادآور شد: مردم در صورت مشاهده قطع درخت و یا حمل چوب آلات جنگلی با شماره شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار