کد خبر : 69267
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400- 51: 17

جولان کرونا دلتا در گیلان/ پاییز زودتر از موعد رسیده است

جولان کرونا دلتا در گیلان/ پاییز زودتر از موعد رسیده است

رعایت شیوه نامه های بهداشتی، یک اقدام سیاسی نیست بلکه تنها راهکار موجود برای نجات جان و حفظ سلامت همه ی گروه های سنی از کرونا دلتا در وضعیت بحرانی کنونی است.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ اینجا پاییز زودتر از موعد رسیده است. جان‌ها بسان برگ خزان فرو می‌ریزند، کرونا دلتا، جوان و پیر نمی‌شناسد، جان می‌گیرد و در غفلت از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، هر روز بر جمعیت مبتلایان می‌افزاید.

در حالی که تا یک ماه پیش آمارها ثابت و مرگ و میر ناشی از کرونا روند نزولی داشت و حتی به روزهایی رسیده بود که مرگی از کرونا در گیلان رقم نمی‌خورد،اما حالا آمارها هر ۲۴ ساعت، ترسناک‌تر می‌شوند، به‌طوری که بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی است. دو هزار بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و هر شبانه روز مرگ در میانه راهروهای بیمارستان‌ها جولان می‌دهد‌.

با شیوع ویروس دلتا در کشور و به دنبال آن، گیلان و سرعت شیوع غیرقابل وصفی که دارد، روند بیماران مبتلا افزایشی شد. به گفته کارشناسان، علاوه بر اینکه سرعت سویه دلتا نسبت به سایر سویه‌ها بسیار بیشتر است بلکه هوشمندانه در انتهای حلق افراد قرار می‌گیرد و حتی ردیابی آن از طریق تست‌های آزمایشگاهی هم به شدت سخت است.

از دیگر ویژگی‌های سویه دلتا این است که در گروه‌های سنی کودک و نوجوان هم بیماری شدید ایجاد و به راحتی با ابتلای یک نفر در خانواده، تمامی اعضای خانواده را درگیر می‌کند. چنین ویروس خطرناکی نزدیک به یک ماه است که در کوچه و خیابان‌های شهرها و روستاهای استان می‌چرخد و در هوا و دم و بازدم هر گروه سنی به راحتی جولان می‌دهد، اما توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به آن از سوی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، به طوری‌که نتیجه چنین غفلتی، مملو شدن بیمارستان‌های استان از بیمار و آرامستان‌ها از درگذشتگانی است که بی‌رحمانه در چنگال دلتا گرفتار شدند.

هرچند آمارها نشان می‌دهد که اجرای واکسیناسیون کووید ۱۹ و سرعت‌بخشی به آن در ماه‌های گذشته می‌توانست آمار مرگ و میر ناشی از کووید را به شدت کاهش دهد و در استان کوچک ما که جمعیتی ۲ میلیون نفره دارد، تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در آن واکسینه شده‌اند و هنوز روند واکسیناسیون ادامه دارد، اما مطمئنا در کنار واکسیناسیون برای بحران موجود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یک توصیه یا تدبیر سیاسی نیست بلکه ارتباط مستقیم با جان و سلامت هر گیلانی دارد که مورد غفلت قرار می‌گیرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ، در کنار فرایند واکسیناسیون می‌توان از شیوع هر چه بیشتر ویروس دلتا جلوگیری کرد.

«آبتین حیدرزاده»می افزاید: آنچه که برای کنترل وضعیت بحرانی کنونی ضرورت دارد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است تا جان و سلامت خود و خانواده هایشان در امان بماند، زیرا وضعیت کنونی استان از اسفند سال ۹۸ بدتر و بحرانی‌تر است.

اسفند سال ۹۸ که گیلان به یکی از کانون‌های شیوع کرونا تبدیل شد، جانکاه و طاقت فرسا گذشت. خاطره تلخ آن هنوز زنده است که بر در و دیوار هر خانه‌ای در هر کوچه و خیابانی، پارچه‌های سیاه عزا نصب بود. حال با هشدار مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان، وضعیت کنونی استان از اسفند ۹۸ هم خطرناک‌تر است. چه بسا در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، روند شیوع سریع بیماری تا سه ماه هم ادامه پیدا کند.

با این‌همه علاوه بر آنکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم یک ضرورت غیرقابل انکار است، نقش مسئولان در وضعیت کنونی هم اجتناب ناپذیر است به‌طوری‌که اگرچه اعمال محدودیت‌های شغلی در سطح استان در همزمانی با تغییر دولت به صورت جدی صورت نپذیرفت، ممانعت از ورود مسافران و گردشگران به استان هم که گیلان را به کانونی عفونی تبدیل می‌کردند، همچنان مورد بی‌توجهی است.

 

حال در وضعیت بحرانی شیوع ویروس، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته است : اگرچه ظرفیت بیمارستان‌های استان یک هزار و ۵۰۰ تخت بوده اما تلاش شده هیچ بیماری بدون پذیرش در بیمارستان‌ها باقی نماند.‌

«انوش دهنادی مقدم» افزوده است: ظرفیت تخت‌های ما سقف معینی دارد و تنها راه جلوگیری از مشکل، متوقف کردن ماشین تولید بیماری است یعنی قطع زنجیره انتقال با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سهمیه واکسیناسیون استان گیلان.

با توجه به اخباری که از وزارت بهداشت و درمان شنیده می‌شود، برخلاف کوتاهی‌هایی که در تامین واکسن طی ماه‌های گذشته، رخ داده، واکسن در آینده نزدیک تامین می‌شود اما تا زمان ورود واکسن و اختصاص آن به استان‌ها از جمله گیلان، به نظر می‌رسد تنها راهکار نجات از بحران موجود، رعایت شیوه‌نامه‌هایی است که ساده اما تاثیرگذار هستند.

استفاده از ماسک و دوری از تجمعات و مراکز شلوغ، یک توصیه سیاسی یا حزبی نیست بلکه یک اقدام در مسیر حفظ جان و سلامت همه شهروندان از کوچک و خردسال گرفته تا جوان و پیر و سالمند است. رعایت این اقدامات ساده، نجات‌بخش همه مردم است‌ چه بسا بتوان با همین راهکارها، مانع از وقوع زنجیروار مرگ در کوچه‌ها و خیابان‌های سرزمین سبزمان، گیلان شد تا در آینده واکسن به دست همه گروه‌های سنی برسد. شاید این پاییز برگریز مرگ که جان‌ها را از درخت زندگی می‌چیند، زودتر از فرارسیدن پاییز رنگارنگ از گیلان برود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار