کد خبر : 36642
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اردیبهشت 1398- 17: 16

خسارت ۱۵۰ میلیاردی سیل به تأسیسات زیربنایی تالش

خسارت ۱۵۰ میلیاردی سیل به تأسیسات زیربنایی تالش

جاری شدن سه سیل اخیر در شهرستان تالش ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به سردهنه ها و کشاورزی این شهرستان وارد و در پی آن دولت ۱۵۰۰ بسته حمایتی دو میلیون تومانی بین سیل‌زدگان توزیع کرد.

به گزارش گیلانستان فرماندار تالش در جلسه ساماندهی و کنترل سیلاب، رودخانه‌ها، آب‌بندها و تالاب‌ها با اشاره به سیلاب‌های گذشته در تالش اظهار کرد: در سال گذشته شاهد سه سیلاب در شهرستان تالش بودیم که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به تأسیسات آبی، کشاورزی و مسکونی خسارت وارد کرد.

خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سه سیل به تأسیسات زیربنایی تالش

سید عیسی مهدوی با اشاره به اینکه شهرستان تالش دارای ۱۱ رودخانه است، افزود: در سیل سال گذشته حدود ۹۰ سردهنه کشاورزی تخریب شد که بیشترین حجم تخریب مربوط به رودخانه‌های ناورود اسالم، خالسر ۵۷ و کرگانرود تالش است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌های سال گذشته تالش مربوط به دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده و دخالت انسانی از دلایل اصلی سیلاب‌ها است، گفت: تنگ شدن دهانه رودخانه‌ها، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، عدم لایروبی به‌موقع و برداشت‌های غیرمجاز را از دیگر دلایل بروز سیلاب‌ها و افزایش خسارت‌ها به شمار می‌رود.

ساماندهی رودخانه‌ها و سردهنه های تالش نیازمند ۳۷ میلیارد تومان اعتبار است

مدیر امور منابع آب تالش نیز در این نشست دخالت‌های انسانی را نتیجه تخریب سردهنه‌های آب شهرستان برشمرد و اظهار کرد: برداشت بی‌رویه شن و ماسه، عدم رعایت اصول مهندسی و زیست‌محیطی در احداث پل‌ها و سازهای آبی موجب پایین افتادن کف رودخانه‌ها و درنتیجه ریزش کناره‌ها و دیواره‌های رودخانه‌ها شده است.

بهرام بهرام پور با اشاره به اینکه ۱۰۶ کیلومتر مسیر رودخانه‌ای تالش در معرض خطر هستند، افزود: در شرایط فعلی ۴۰ کیلومتر از این مسیر نیاز به ساماندهی دارد که بخش زیادی از آن انجام شده است.

وی اعتبار موردنیاز برای ساماندهی سردهنه ها و رودخانه‌های تالش را ۳۷ میلیارد تومان نام برد و گفت: برای اجرای سریع سردهنه سازی و دیواره سازی هشت میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌شده است که تاکنون چهار میلیارد تومان از آن محقق شده است.

پرداخت ۱۵۰۰ بسته حمایتی دو میلیون تومانی به آسیب دی گام سیل در تالش

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تالش نیز در این نشست از پرداخت بسته حمایتی دولت به آسیب دیدگان سیل در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با حمایت دولت و مسؤولین شهرستانی ۱۵۰۰ بسته حمایتی دو میلیون تومانی
کمک معیشتی به آسیب دیدگان پرداخت شده است.

رضا جوادی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی پرداخت شده به سیل‌زدگان برای تعمیرات، سربندی و خرید لوازم‌خانگی است  تصریح کرد: ۱۲ میلیارد تومان از سوی دولت اعتبار به تالش اختصاص داده‌شده است که این اعتبار در قالب وام چهاردرصدی ۳۵ میلیون تومانی برای ساخت مسکن، وام ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض برای ساخت، وام ۱۰ میلیونی برای تعمیرات و همچنین وام ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض برای خرید زمین در اختیار خسارت دیدگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از بین ۲۵۷ نفر آسیب‌دیده سیل در تالش تنها ۸۲ نفر برای استفاده از این وام‌ها تشکیل پرونده داده‌اند، گفت: پنج هکتار زمین در قطعات ۲۵۰ متری برای ۱۳۳ خانوار در منطقه طولارود برای ساخت مسکن سیل‌زدگان اختصاص داده‌شده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار