کد خبر : 50700
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اردیبهشت 1399- 14: 19

خلوت و سکوت، ارمغان ویروس کووید ۱۹ برای گردشگری گیلان

خلوت و سکوت، ارمغان ویروس کووید ۱۹ برای گردشگری گیلان

بسیاری از فعالان نوپای صنعت گردشگری در گیلان با شیوع ویروس کووید ۱۹، آینده روشنی از فعالیت در نیمه نخست امسال ندارند.

به گزارش گیلانستان شیوع ویروس کووید ۱۹ در سراسر دنیا طی چند ماه گذشته منجر به بحرانی اقتصادی شده است. این بحران نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای توسعه‌یافته را نیز درگیر خود کرده و بسیاری از مشاغل و کسب و کارها که مربوط به حوزه‌هایی چون خدمات و حضور فیزیکی افراد است تحت تاثیر این ویروس منحوس به ورطه ورشکستگی فرو افتاده‌اند.

در کشور ما که به طور رسمی از اوایل اسفند درگیر پیامدهای شیوع این ویروس قرار گرفت، تفریح و گردشگری تعطیلی‌های نوروز که بیشترین تعطیلات رسمی کشور را به خود اختصاص می‌دهد با اعلام قرنطینه‌های خانگی و شعار «در خانه بمانیم» منحل شد تا سبب شود که بسیاری از مشاغل حوزه گردشگری که صنعتی پردرآمد و نشاط‌آور برای ایران و ایرانی است، دچار ضرر و زیانی جدی در بخش درآمدها شود. صنعتی که در آن، ٢٤٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ٥٥٠ هزار نفر غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

 

*گیلان، استانی که روزهای خالی از گردشگر را سپری می کند

به دنبال آن، گیلان، استانی که همواره در طول سال و به‌ویژه در تعطیلات نوروزی و فصول بهار و تابستان سرشار از حضور پرشور مسافران و گردشگران است، در ایام نوروز در سایه‌ای از خاموشی و سکوت ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ فرو رفت و سهم فعالان حوزه گردشگری آن چیزی جز خالی بودن اماکن اقامتی از گردشگر در مراکز گردشگری نبود‌.

عمق بحران اقتصادی تحمیل شده بر حوزه گردشگری گیلان زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم در این استان سرسبز، ۱۰۵ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ مسافرکاشانه، ۲۰ مجتمع سرگرمی و تفریحی، ۳۸ اقامتگاه بومگردی، یک اسکله مسافربری و دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی فعال هستند که هر ساله به مسافران و گردشگران نوروزی و تابستانی خدمات متنوعی ارائه می‌دهند.

در کنار چنین فهرست بلندبالایی از مراکزی که به طور مستقیم در حوزه گردشگری گیلان مشغول به کار هستند و کارکنان آن‌ها که در سایه شیوع ویروس کووید ۱۹ از کسب و کار بازماندند، جمع کثیر دیگری از افراد و مشاغلی را باید اضافه کرد که به طور زنجیروار به مشاغل مستقیم صنعت گردشگری متصل هستند و به طور غیرمستقیم در شرایط کنونی دچار خسران قابل توجهی شده اند.

به عبارت دقیق‌تر، علاوه بر کارکنان هتل‌ها و مراکز اقامتی که به صورت تخصصی در این حوزه فعال هستند، بخش عمده‌ای از کارکنان رستوران‌ها که فعالیت آن‌ها در دوران پیک سفر، وابسته به حضور پرشور مسافران میهمان از جای جای کشور در گیلان است و همچنین راهنمایان تورهای گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، فروشگاه‌های حوزه صنایع دستی را هم باید جزو خسارت‌دیدگان حتمی شیوع ویروس کووید ۱۹ به حساب آورد که متحمل ضررها و زیان‌های گسترده‌ای شده‌اند. مشاغلی مانند راهنمایان تورهای گردشگری که بخش عمده ای از آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که از مزایای بیمه برخوردار نبوده‌اند و تلاش داشته‌اند با توسعه رویکرد گردشگری و سفر، علاوه بر کمک به تقویت و گسترش صنعت گردشگری، درآمدی برای خود تامین کنند اما درآمدشان وابسته به حضور گردشگران و مسافران است و نبود مسافر و گردشگر ضربه ای مهلک بر کسب و کار و درآمد آن‌ها است.

در حوزه رستوران‌ها تنها در شهرستان رشت که با عنوان شهر خلاق خوراک در عرصه بین‌المللی ( سازمان یونسکو) ثبت و شناخته شده، بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد فعال غذا تعطیلی دو ماهه ناشی از شیوع ویروس را تحمل می‌کنند که مطمئنا بخش عمده‌ای از کارکنان آن‌ها نیز در پیامدهای ناشی از این شیوع با مشکلات اقتصادی تحمیلی، سهیم هستند.

حال با گذشت از دوران پرشور سفرهای نوروزی که بدون آورده‌ای برای فعالان حوزه گردشگری گیلان گذشت، تداوم توصیه‌های بهداشتی و پزشکی برای در خانه ماندن که منجر به لغو سفرهای غیرضروری شده، فرارسیدن ماه مبارک رمضان و مصادف شدن یک ماه از تابستان با ماه محرم در شهریور ماه، این پیش‌بینی را برای صاحبان کسب و کارهای متصل به صنعت گردشگری دارد که نیمه نخست امسال، سال خوبی برای آن ها نیست.

 

*تسهیلات دولت و فعالانی که انتظارشان برآورده نمی شود

با چنین شرایطی، طبق گفته معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دولت تلاش دارد با پرداخت تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی برای هر شغل تا حدودی به جبران خسارات حوزه گردشگری بپردازد. ولی تیموری گفته: دولت برای جبران خسارات وارد بر مشاغل حوزه گردشگری، تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی با کارمزد ۱۲ درصدی برای هر شغل در نظر گرفته که از اواخر اردیبهشت ماه، قابل پرداخت به متقاضیان است.

هرچند وام ۱۶ میلیون تومانی با کارمزد ۱۲ درصدی به فعالان صنعت گردشگری که در فهرست بیمه‌شدگان این حوزه قرار دارند، در مقابل ضررهای دو ماه گذشته و آینده نزدیک به صاحبان این مشاغل، شاید مرهمی کوچک بر زخم‌های این کسب و کارها باشد اما در استان گیلان شرایط اندکی متفاوت‌تر است.

در گیلان، توسعه گردشگری یکی از اولویت‌های استان برای رسیدن به توسعه پایدار است و ظرفیت‌های گردشگری گیلان طی سال‌های گذشته با حضور سرمایه‌گذاران این حوزه روز به روز بیش از پیش بالفعل شده است به‌طوری که به گفته «شهرود امیرانتخابی» هم اکنون ۹۰ پروژه گردشگری در استان تکمیل‌ و آماده بهره‌برداری بوده که به‌ علت شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

 

مدیرکل سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: بیش از ۱۵۶ پروژه گردشگری در حال اجرا با مجموع متراژ تقریبی ۱۲۲ هزار مترمربع در سال ۹۹ در استان افتتاح و مورد ‌بهره‌برداری قرار می‌گیرند که با بهره‌برداری از پروژه‌های یادشده، ۲ هزار شغل به ‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

به نظر می رسد با احتساب حجم کل سرمایه‌گذاری طی یک سال گذشته تا امسال در پروژه‌های جدید که شش هزار و ۱۰ میلیارد ریال است، باید آینده مطمئن‌تری از حوزه گردشگری برای گیلان ترسیم کرد تا سرمایه‌گذاران این حوزه با اطمینان خاطر بیشتری برای حضور در گیلان اقدام کنند.

شاید نیاز است که در شرایط کنونی که آینده ویروس کووید ۱۹ با آینده بسیاری از مشاغل حوزه گردشگری و فعالان این صنعت پردرآمد در استان گره خورده است، اقدامی مثمرثمر تر از اعطای وام با کارمزد ۱۲ درصدی به صاحبان زنجیره این مشاغل تعلق گیرد تا شاهد شکوفایی توسعه صنعت گردشگری در گیلان همیشه میهمان نواز در سطح کشور باشیم، صنعتی که قرار است بر جمعیت فعالان این حوزه در گیلان، طی امسال ۲ هزار نفر دیگر را نیز بیفزاید.

 

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار