کد خبر : 45712
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398- 12: 17

در سایه بی‌توجهی مسئولان؛ شهدای گمنام بوستان ملت رشت در غربت

در سایه بی‌توجهی مسئولان؛ شهدای گمنام بوستان ملت رشت در غربت

شهدای گمنام بوستان ملت رشت در سایه بی‌توجهی مسئولان این شهرستان در غربت به سر می‌برند و در این راستا جوانان انقلابی هشتک #گمنامی_بهتر_از_توهین را تشکیل داده‌اند.

به گزارش گیلانستان دوم شهریور سال ۹۶ پیکر مطهر ۲ شهید گمنام با تشییع باشکوه و بی‌نظیر مردم رشت در بوستان ملت این شهر خاک‌سپاری شد.

پیر و جوان، کوچک و بزرگ در آن روز آمدند تا بگویند ای شهدا اگر پدر و مادرهایتان نیستند تا شما را تا منزل ابدی بدرقه کنند ما همگی جزیی از خانواده شما هستیم که به پیشواز شما آمده‌ تا احساس غربت نکنید.

در همان چندماه نخست تدفین شهدا مسئولان اقدام به زدن چندین ستون و .. کردند تا یادمان این شهدای گمنام را بسازند اما متاسفانه با گذشت زمان غبار غربت بر قبور این شهدای عزیز نشست و روز به روز بر غربتشان افزوده شد.

شهدایی که در سال‌های ۶۲ و ۶۵ در عملیات‌های والفجر ۱ و کربلای ۴ در مناطق عملیاتی فکه و جزیره سهیل عراق به فیض شهادت رسیدند و مهمان مردمان خونگرم رشت شدند تا مزارشان میعادگاه عاشقان باشد اما با گذری بر این مزار شهدا خواهیم دریافت که چه زود در غربت رفتند.

حال هر چه از زمان تدفین این آلاله‌های بی‌نام خفته در خاک رشت می‌گذرد غربتشان بیشتر و بیشتر می‌شود، باوجود گذشت این مدت از دفن این گل‌های فاطمی هیچ اتفاق خاصی برای ساماندهی یادمان آنان نیفتاده است.

مردم شهرستان رشت به‌ویژه جوانان از وضعیت حرم شهدای گمنام بوستان ملت گلایه داشته و وضعیت فعلی این مکان را در شأن شهدای گران‌قدر شهرستان خود نمی‌دانند و این در حالی است قرار بود یادمان شهدای گمنام بوستان ملت به همت شهرداری شش ماهه و با رویکرد بومی و حفظ درخت کنار قبور یادمان احداث شود اما تبدیل به سازه بتنی شد که نیمه‌تمام رها گردید.

طی این سال‌ها بارها کمبودها و نواقص مزار شهدای گمنام به مسئولان گوشزد شده، اما هنوز کوچکترین اقدامی انجام نشده است و این بار جوانان انقلابی رشت و به تبع استان گیلان بیکار ننشسته و اقدام به تشکیل کمپین # گمنامی_بهتر_از_توهین کرده‌اند.

در این راستا با چند جوان انقلابی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

*سریال دنباله‌دار بی‌مهری مسئولان به شهدای گمنام

«سیدمحمدباقر محمودی» با بیان اینکه عزت و افتخار کشور عزیزمان را مدیون رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا هستیم اظهار کرد: متاسفانه سریال دنباله‌دار بی‌مهری مسئولان به شهدای گمنام و عدم همت آنها برای ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در این استان ادامه دارد.

این دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه در برابر این شهدا عرق خجلت می‌ریزیم افزود: امام راحل(ره) در وصف شهدای گمنام فرمودند: «سلام من بر مفقودین عزیز که مونسی جز نسیم صحرا و پناهگاهی به‌‌جز مادرشان حضرت زهرا(س) ندارند».

وی با بیان اینکه این شهدا مهمانان شهرمان هستند و باید به بهترین نحو پذیرای آنها باشیم گفت: ای‌کاش قبل از اینکه شهیدی را به شهری بیاورند مکان و جایگاهی مناسب و شایسته تهیه کنند تا دیگر شاهد اینگونه اتفاقات ناگوار نباشیم.

محمودی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «نگذارید غبارهای فراموشی روی این خاطره‌ها را بگیرد و یاد شهیدان نباید در جامعه‌ی ما از ذهنیت‌ها خارج شود».

این دانشجوی گیلانی خاطرنشان کرد: امروز گمنامی و مهجوری این شهدا حتی در مقبره آنها هم نمود دارد و ای‌کاش فراموش نکنیم که آرامش و آسایش امروزمان را مدیون چه‌کسانی هستیم.

* هیچ جای دنیا با قهرمانان ملی خود چنین کاری نمی‌کنند

«مجتبی صولتی» یکی از مخاطبین اینستاگرامی که در کمپین # گمنامی_بهتر_از_توهین شرکت کرده در پست اینستاگرامی خود نوشت: ساعت هشت شب پنجشنبه(۵ دی)ماه با چند نفر از دوستان به زیارت شهدای گمنام بوستان ملت رشت رفتیم تا کمی دلمان آرام بگیرد. نزدیک قبور شهدا که شدیم یک دختر و پسر از تاریکی کنار یادمان بیرون آمدند و فورا از ما فاصله گرفتند، وقتی سر مزار رفتیم دیدیم با سنگ بلوک‌هایی که آنجا بود میز و صندلی درست کرده بودند.

صولتی در پست اینستاگرامی خود ادامه داده بود: وقتی دوم شهریور ۹۶ این ۲شهید بزرگوار راهی شهرمان شدند حالمان خوب شد و کلی ذوق کردیم که مهمان داریم آن هم بعد از یکسال که از تدفین شهدای گمنام مسکن مهر رشت می‌گذشت. اما مدت‌هاست وضعیت این مزار اسف‌بار شده و حتی نور مناسبی ندارد تا مکان را برای خلافکاران ناامن کند.

صولتی در ادامه گفته بود: از مسئولان مربوطه مطالبه می‌کنیم که هر چه زودتر این اوضاع اسفناک قبور شهدای گمنام رشت را سروسامان دهند و نگذارند بیش از این به جایگاه رفیع این مردان آسمانی جسارت شود.

این مخاطب اینستاگرام ادامه داده بود: مسئولان اگر توان یا اراده این کار را ندارند بفرمایند تا گروه‌های جهادی خودجوش وارد عمل شده و برای این مظاهر عزت، یادمانی شایسته بسازند.

این شهدای گمنام که باید مزارشان میعادگاهی برای عاشقان ایثار و شهادت باشد در سایه غفلت مسئولان و با گذشت ۲سال و چهارماه از تشییع و تدفین پیکر مطهرشان وضعیت مناسبی نداشته و هنوز المانی برای این مکان مقدس ساخته نشده است.

اینک انتظار می‌رود مسئولان امر و همچنین سایر متصدیان دوباره با آن همت قبلی که برای ساخت و آماده‌سازی تدفین شهدا دربوستان ملت داشتند، پای‌کار بیایند و یادمان و المانی درخور و شایسته این شهدای غریب ایجاد کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار