کد خبر : 67998
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400- 23: 11

رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

دولت جدید نگاه درستی به داشته‌های درونی کشور دارد

دولت جدید نگاه درستی به داشته‌های درونی کشور دارد

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: به نظر می‌رسد دولت جدید هم نگاه درستی به داشته‌های درونی کشور دارد که تاکنون نداشتیم.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام محمد صفری شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره عرصه فرهنگ و هنر با بیان اینکه هنر در کشور ما با آسیب‌هایی مواجه است و از گذشته نیز با عقب‌ماندگی‌هایی روبه‌رو بود اظهار داشت: کشور ما در گذشته دارای مصادیق تمدنی و فرهنگی ارزشمندی بوده است و در این عرصه حرف‌های زیادی در جهان برای گفتن داشت.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه دنیا وارد دوره تمدنی جدید شده و  اکنون باید ببینیم در کجای این قافله تمدن هستیم گفت: ما به حیث زیرساخت‌های فرهنگی که می‌تواند موجب توسعه پایدار کشور باشد فقیر هستیم و نتوانستم در این حوزه بومی‌سازی کرده و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم تا حوزه فرهنگ و هنر در اقتصاد ما تأثیر بگذارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه نقطه ضعف‌هایی در سیاست‌گذاری موجود در کشور وجود دارد عنوان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادهای مرتبط دیگر در حوزه فرهنگ داریم که همه این‌ها می‌خواهند در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت کند.

وی گفت: اگر سیاست‌گذاری درست و تصمیم متناسب با آن سیاست‌گذاری نداشته باشیم و در حوزه قوانین به درستی عمل نکنیم نتیجه آن شرایط کنونی است که امروز شاهد این هستیم که کشوری که دارای غنی‌ترین فرهنگ دنیا است دچار آسیب‌هایی می‌شود و از قافله تمدنی هنری و فرهنگی در دنیا عقب می‌ماند.

صفری افزود: به‌عنوان مثال شاخص فضای سبز در ایران برای هر نفر ۱۱ متر، شاخص فضای آموزشی ۵ متر، فضای ورزشی یک متر و شاخص فضای فرهنگی برای هر نفر ۲۰ سانتی‌متر است و این یک فاجعه محسوب می‌شود؛ امروز ما حتی تعریف درستی از حوزه فرهنگ نداریم و همچنین در عرصه اجرایی نیز نتوانستیم درست عمل کنیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس گفت: نمایندگان در مجلس برای مسائلی همچون آب، برق، گاز، جاده و موضوعات این چنینی تحت فشار قرار می‌گیرند و نسبت به مسائل فرهنگی غفلت می‌کنند و در این یک سال نمایندگی بنده کمتر گروه فرهنگی در مورد مشکلات فرهنگی به من مراجعه کردند و این ضعفی است که در فضای فرهنگی کشور وجود دارد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه مطالبه‌گری از ناحیه اهالی هنر کم رنگ بوده است خاطرنشان کرد: در استان گیلان به لحاظ فرهنگی ظرفیت‌های خوبی داریم که می‌تواند مزیت‌هایی را برای ما ایجاد کند؛ در شرق گیلان، غرب، شمال و جنوب استان غنای فرهنگی موج می‌زند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون نفر تحصیلکرده در حوزه فرهنگی هنری در کشور هستند اظهار داشت: این نشان می‌دهد اقبال خوبی از ناحیه مردم نسبت به موضوعات فرهنگی و هنری وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجلس برای پرداختن به موضوعات فرهنگی هنری تمایل دارد به‌ویژه اینکه این امر مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری فضای فرهنگی کشور دارای یک ولنگاری فرهنگی است و در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دچار اشتباهاتی بودیم و هستیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس بیان کرد: همچنین به نظر می‌رسد دولت جدید هم نگاه درستی به داشته‌های درونی کشور دارد که تاکنون نداشتیم و از طرفی ما امسال تدوین برنامه توسعه هفتم را نیز آغاز می‌کنیم و این ۳ عامل خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد تا در این حوزه یک واکاوی جدیدی شکل بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با تأکید بر اینکه تا زمانی که ما نسبت به یک موضوع گفتمان‌سازی نکرده و گفتمان خود را تبدیل به مطالبه نکنیم نمی‌توان نتیجه درستی گرفت گفت: یکی از ایراداتی که در سیاست‌گذاری ما وجود دارد تمرکزگرایی به جای تمرکززدایی است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما استان‌هایی را در کشور داریم که آن استان‌ها در عرصه هنر توانمندی بیشتری نسبت به پایتخت دارند و در آن استان‌ها هنرمندان، افراد توانمند و ایده‌های بسیار خلاقی وجود دارد که به آن‌ها توجه نشده است.

وی گفت: به‌عنوان مثال پس از فروپاشی کشور روسیه نگاه کشور کاملاً امنیتی است و نگاه امنیتی در کشور باعث فروپاشی‌های حوزه فرهنگی نیز می‌شود اما روس‌ها با اقدام‌های خوبی که در این زمینه داشتند شاخص‌های فرهنگی خود را افزایش دادند؛ ایران یک کشور امنیتی نبود اما یک هنرمند و بازیگر در شهرستان که می‌تواند سرانه تولید ملی را بالا ببرد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

صفری ابراز داشت: سرانه فروش بلیط سینما در دنیا بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است و در کشور ما حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه هنرهای نمایشی ۱۰۰ میلیارد تومان است و این اختلافات به دلیل تبعیضات درون سازمانی است که حوزه تئاتر نسبت به حوزه‌های دیگر شرایط سخت‌تری را تجربه کرده و نتوانسته جذابیت لازم را ایجاد کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با اعلام حمایت برای رفع مشکلات اهالی هنر افزود:  نوشتن طرح منسجم در این حوزه به عهده هنرمندان متخصص است و ما می‌توانیم در سطح کلان ملی و مجلس از آن طرح دفاع کنیم و قول دفاع از این طرح را در مجلس می‌دهیم لذا مطالبه‌گری باید از خود هنرمندان آغاز شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: مجلس این توان را دارد تا در حوزه بودجه و اصلاح قوانین توجه بیشتری به مسائل فرهنگی و هنری داشته باشد و همه این‌ها به جنس مطالبات اهالی هنر برمی‌گردد؛ درست است هنر رسالت بوده و شغل نیست اما هنرمند برای امرار معاش باید شغلی داشته باشد و تلقی کردن هنر به‌عنوان شغل را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

صفری تصریح کرد: کشور روسیه با افول فرهنگی که داشت اکنون به حدی رشد کرده که هنرمندان این کشور در حد کارمندان دولتی حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند و ما نیز می‌توانیم با غنای فرهنگی که خود داریم از متدهای فرهنگی دیگران استفاده کرده و آن را با فرهنگ و آداب و رسوم خود بومی‌سازی کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های خود برای رسیدگی به مشکلات اهالی هنر ابراز داشت: یکی از برنامه‌های ما این است که افراد فعال در حوزه فرهنگی و هنری استان گیلان را دعوت کرده و در جلسه‌ای مطالبات آن‌ها را مستقیم از زبان خودشان بشنویم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین جلسه دیگری را با مسئولان نهادهای حاکمیتی در حوزه فرهنگی هنری استان برگزار می‌کنیم تا به جمع‌بندی برسیم و همه آن موضوعات تبدیل به طرحی شود که در مجلس بتوانیم از آن دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان نقش سنگرسازان بی‌سنگر را دارند که در جبهه فرهنگی دغدغه‌های مردم را از زبان هنر منتقل می‌کنند افزود: این جلسات به زودی برگزار می‌شود تا هر چه سریعتر از طرح آماده شده از جانب هنرمندان در مجلس دفاع ‌کنیم و استان گیلان به‌عنوان اولین‌ها در این زمینه است.

در این جلسه از همه اهالی هنر برای تدوین طرحی دعوت به عمل آمد تا اساس‌نامه منسجمی با مشارکت هنرمندان در گیلان به نمایندگی از کل استان‌های کشور تدوین شود و استان گیلان در این امر پیشقدم می‌شود تا این اساسنامه به واسطه حجت الاسلام محمد صفری به مجلس راه یابد و نمایندگان مجلس از آن حمایت کنند تا اتفاق خوبی بیفتد و در دولت جدید نیز نگاه دولت به عرصه هنر تغییر کند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار