کد خبر : 44114
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398- 19: 11

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت در ارائه لایحه جامع مالیاتی تعلل می‌کند

دولت در ارائه لایحه جامع مالیاتی تعلل می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس جلوگیری از پدیده فرار مالیاتی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت در ارائه لایحه جامع مالیاتی به مجلس تعلل می‌کند.

به گزارش گیلانستان سید کاظم دلخوش اباتری، با بیان اینکه پدیده فرار مالیاتی به معضلی بزرگ و پیچیده در تمام نظام‌های اقتصادی تبدیل شده است اظهار داشت: دولت در ارائه لایحه جامع مالیاتی به مجلس که می‌تواند زمینه کاهش فرار مالیاتی در کشور را فراهم سازد تعلل می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درگیر بودن بسیاری از کشورها حتی ملل توسعه‌یافته با فرار مالیاتی را متذکر شد و با بیان اینکه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست عنوان کرد: در حال حاضر میانگین فرار مالیاتی در کل دنیا چیزی حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد برآورد می‌شود که در کشورمان این درصد کمی بیشتر است.

دلخوش اباتری آمارهای اعلام شده را نشان دهنده فرآیند بسیار سخت و پیچیده کنترل و جلوگیری از فرارهای مالیاتی دانست و تصریح کرد: به عقیده بنده ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد مؤدیان، شفافیت و در دسترس بودن اطلاعات بانکی و توسعه دانشکده‌های مالیاتی می‌تواند به کنترل فرار مالیاتی در کشور کمک کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با تأکید بر اینکه راهکارهای لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی در لایحه‌ای که دولت در همین زمینه تدوین می‌کند باید گنجانده شود افزود: البته اخیراً کارهای بسیار خوبی در حوزه مبارزه با پدیده فرار مالیاتی در کشور انجام شده است اما به هیچ عنوان این اقدامات کافی نیست.

وی عدم وصول مالیات از همه اصناف به ویژه آن‌هایی که فرار مالیاتی دارند را زمینه‌ساز ایجاد فساد در نظام اداری و اقتصادی کشور اعلام کرد و ابراز داشت: به علت پرداخت نکردن مالیات توسط ثروتمندان فشار بسیار زیاد و مضاعفی به قشرهای متوسط و ضعیف جامعه برای وصول درآمدهای مالیاتی اعمال می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه هم‌اینک مالیات از قشرهایی که دسترس هستند نظیر کارمندان، مغازه‌داران و یا تولیدکنندگان به راحتی وصول می‌شود ابراز داشت: این فرآیند باید اصلاح شود زیرا نه‌تنها اقشار یاد شده بلکه تمام افراد مشمول باید مالیات‌ خود را سروقت بپردازند.

دلخوش اباتری جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور را لازمه اعمال هرگونه افزایشی در حوزه مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دانست و عنوان کرد: از دولت انتظار داریم لایحه جامع مالیاتی را به مجلس ارائه دهد تا از این طریق بتوانیم راهکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور بیاندیشیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار