کد خبر : 36459
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اردیبهشت 1398- 46: 16

رشته خشکار مهمان هر ساله سفره افطار روزه‌داران گیلانی

رشته خشکار مهمان هر ساله سفره افطار روزه‌داران گیلانی

رشته خشکار شیرینی سنتی گیلان است که هر ساله همزمان با ماه مبارک رمضان در گیلان پخت می‌شود و مهمان سفره‌های افطاری روزه‌داران است.

به گزارش گیلانستان همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تعداد زیادی از جوانان صومعه‌سرایی اقدام به پخت شیرینی سنتی این ماه که همان رشته و خشکار است، می‌کنند.

رشته خشکار شیرینی سنتی و اصیل گیلانیان در ماه مبارک رمضان است که همزمان با افطار و سحری میل می‌شود، این شیرینی برای نخستین بار در طاهرگوراب پخت شد و رفته رفته در سراسر استان گیلان مورد پخت قرار گرفت.

این شیرینی سنتی نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان است که امروز هر گردشگر و مسافری را به سوی خود می‌خواند تا از این شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

پخت رشته و خشکار هنر مخصوص به خود را می‌خواهد و از هر کسی بر نمی‌آید که بتواند چنین شیرینی خوش طعمی را در منزل خود درست کند.

در این راستا با چند تن از رشته‌ریزان صومعه‌سرایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه به ان می‌پردازیم:

*سابقه رشته خشکار در گیلان حدود ۳۰۰ سال است

«علی طاهرگورابی» با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که اقدام به ریختن رشته خشکار می‌کنم، اظهار کرد: این حرفه از ابا و اجدادمان به ما ارث رسیده و ما هم نسل به نسل آن را به جوانان انتقال می‌دهیم.

این رشته‌ریز صومعه‌سرایی، سابقه رشته خشکار در گیلان را حدود ۳۰۰ سال دانست و افزود: برای پخت رشته خشکار وسایل مخصوص نیاز است.

وی با بیان اینکه سینی بزرگ مسی، شانه مخصوص ریختن مایه رشته و کوره از وسایل اصلی رشته خشکار است، گفت: در مغازه کوچکی که دارم در تمام فصول سال اقدام به پخت این شیرینی می‌کنم و فقط مختص اینکه ماه رمضان مشغول به این کار باشم نیست.

طاهرگورابی با بیان اینکه پخت رشته خشکار به عنوان یک شغل برای من است، تصریح کرد: خوشبختانه مردم گیلان و حتی مسافران از جای جای این مرز و بوم استقبال چشم‌گیری از این شیرینی سنتی گیلانی دارند.

وی با اشاره به اینکه رشته و خشکار یک شیرینی خوش طعم و مقوی است، خاطرنشان کرد: رشته‌خشکار به دلیل دارا بودن گلوکز و پروتئین گیاهی موجود در مغر گردو بسیار نیروبخش است.

*رشته خشکار یک شیرینی سنتی و اصیل گیلانی

«مژگان آبکنار» با بیان اینکه سفره رنگین گیلانیان زبان‌زد عام و خاص است، اظهار کرد: سفره‌های گیلانیان به طرز هنرمندانه‌ای توسط آشپزی بانوی خانه به زیباترین شکل ممکن تزیین می‌شود.

این بانوی گیلانی با بیان اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان زنان گیلانی از هنر خود در چیدمان سفره افطار غافل نمی‌شوند، افزود: رشته خشکار یک شیرینی سنتی و اصیل گیلانی است که هر ساله مهمان سفره‌های افطار ما است.

وی با بیان اینکه آوازه رشته خشکار در  سراسر کشور پیچیده است، گفت: عطر خوش این شیرینی سنتی قند در دل هر روزه‌داری آب می‌کند تا هر چه سریعتر صدای ملکوتی اذان را بشنود و روزه خود را با رشته خشکار افطار کند.

آبکنار با بیان اینکه این شیرینی به عنوان شیرینی ویژه ماه رمضان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنگامی که روزه‌داران جایی برای افطاری دعوتند با این شیرینی از انها پذیرایی می‌شود، تصریح کرد: رشته خشکار در گیلان و به ‌ویژه رشت برای افطار آماده می‌شود.

طرز تهیه رشته خشکار

مواد لازم برای رشته :

آرد برنج ۱ پیمانه، آرد گندم ۱ پیمانه، آب یا شیر ۵ لیوان

مواد لازم برای خشکار:

گردوی ساییده شده ۱۰۰ گرم، مغز هل ۳ قاشق مرباخوری، دارچین ۳ قاشق مرباخوری، شکر ۱ پیمانه

مواد لازم برای شربت:

آب ۱٫۵ لیوان، شکر به میزان لازم، گلاب به میزان لازم

یک پیمانه آرد برنج رو با یک پیمانه آردگندم مخلوط می‌کنیم با پنج لیوان آب(برای خوشمزه تر شدن از شیر استفاده کنید) رقیقش کرده و خوب هم می‌زنیم، پس از هم زدن از صافی رد کرده تا مواد فرنی مانندی داشته باشیم.

کف تابه تفلن یا سرامیکی رو با مقداری روغن مایع و یک عدد زرده تخم مرغ با یک دستمال کوچیک و تمیز چرب کرده و مواد رو درون ظرف مخصوص شانه خوشکار می‌ریزیم ( این وسیله از شش سوراخ بلند استوانه ای تشکیل شده است) ریخته و بصورت دایره ای یا ضربدری پهن می‌کنیم تا بصورت رشته‌ای در بیاد.

بعد از چند ثانیه آن را برمی‌داریم و روی پارچه تمیزی قرار می‌دهیم. بلافاصله چهار گوشه آن را به داخل تا می‌کنیم و یک قسمت را روی قسمت بعدی می‌آوریم.از مایه وسط روی یک سمت از آن می‌ریزیم و قسمت آخر را که در نهایت آخرین تا است، روی آن می‌آوریم و با کناردست‌ اطراف آن را می‌چسبانیم.

سپس جداگانه روغن مایع را داغ و رشته خشکارها را در حد طلایی سرخ می‌کنیم و در شربت می‌غلتانیم و در ظرف مناسبی می‌ریزیم

 گفتنی است، رشته‌خشکار شیرینی سنتی گیلان است که سفره‌های افطار و سحری ماه مبارک رمضان را زینت می‌دهد و به دلیل مقوی بودن، طرفداران زیادی دارد.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار