کد خبر : 41405
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهریور 1398- 55: 11

میزگرد آسیب‌شناسی عزاداری‌های حسینی در گیلان؛

رقابت کاذب در فضای مجازی سمی مهلک برای هیئات/ هشدار مادحین گیلانی نسبت به ملزومات مسموم‌کننده در هیئت/ شرط اثرگذاری نوحه سبک و آهنگ نیست

رقابت کاذب در فضای مجازی سمی مهلک برای هیئات/ هشدار مادحین گیلانی نسبت به ملزومات مسموم‌کننده در هیئت/ شرط اثرگذاری نوحه سبک و آهنگ نیست

وعاظ و مادحین گیلانی بر ضرورت پرداختن هیئتی‌ها بر معرفت و شعور حسینی در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تأکید کردند.

به گزارش گیلانستان میزگرد آسیب‌شناسی عزاداری‌های حسینی گیلان عصر امروز در دفتر خبرگزاری فارس استان با حضور وعاظ و مادحین گیلانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین عطایی، کارشناس مذهبی و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان برگزار شد.

وجود بحران معنا در برخی هیأت‌های مذهبی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان در این میزگرد با بیان اینکه رقابت ناسالم در برخی از هیئت‌ها یکی از آسیب‌های قابل‌رفع در هیئات مذهبی اظهار کرد: امروزه در رقابت دو مقوله حسادت با نگاه حمایت و حسادت با نگاه حذف وجود دارد و این‌گونه رقابت‌ها در هیئت‌های سنتی بیشتر دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عطایی با اشاره به وجود بحرانی به نام معنا در برخی از هیأت‌های مذهبی افزود: رقابت ناسالم اغلب در هیئت‌های جوانان دیده می‌شود و پایه آن به وجود بحران معنا در هیئت‌های جوانان برمی‌گردد به‌گونه‌ای که این هیئت‌ها به دنبال بزرگ‌تر کردن طبل‌های خود هستند تا جایی که آن‌ها را با کمپرسی جابه‌جا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تأکید بر اینکه باید هیئت‌ها در چارچوب رقابت سالم اخلاص و معنویت را سرلوحه کار خو قرار دهند، گفت: اگر رقابت‌ها در هیئت‌ها مخلصانه باشد یقیناً اثر آن در جامعه مشهود خواهد بود و جوانان هیئتی در جامعه پرورش پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم هدایت جامعه مداحان بیان کرد: یکی از بلاهای خفیه آخر زمان این است که مردم ملجأ و پناهگاه خدا را از دست می‌دهند و هیئت‌ها نیز یکی از پناهگاه‌های مردم هستند و در این راستا هرکسی که می‌تواند در اعتلای آن کاری کند باید زمان را مغتنم شمرده و این خلأ بزرگ را پر کند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر توجه و اهتمام مستمعین در کسب فضایل و فواید حزن و اندوه گرفتن برای امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش در هیأت تصریح کرد: برخی‌ها یک دهه خود را آماده می‌کنند تا به عاشورا برسند و کسانی که اهل معرفت هستند حتی یک سال خود را به حزن می‌زنند تا بتوانند عاشورا را درک کنند.

کسب معرفت در زیارت عاشورا موجب می‌شود تا انسان در مسیر شهادت قرار بگیرد و در کنار آن خود را حفظ کند و به ظهور برسد چراکه درک عاشورا زمینه‌ساز ظهور است.

عطایی پیام عاشورا را ختم شدن شهادت و آمادگی برای ظهور برشمرد و افزود: کسب معرفت در زیارت عاشورا موجب می‌شود تا انسان در مسیر شهادت قرار بگیرد و در کنار آن خود را حفظ کند و به ظهور برسد چراکه درک عاشورا زمینه‌ساز ظهور است.

وی بر لزوم تشکیل سندیکای مداحان جوان و پیر غلامان حسینی در کشور و استان تأکید کرد و گفت: ما انتظار داریم و در تلاشیم محتوا و معنای عاشورا و فرهنگ حسینی از پیر غلامان را در ساختار جدید بگنجانیم و این امر نیازمند تشکیل سندیکا و صنف مدنظر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تأکید بر اینکه هیئت باید انسان متعالی تربیت کند، تصریح کرد: در مکتب پیر غلامان حسینی نباید دستگاه هیئت سکولار باشد و تنها به اشک ریختن و حزن گرفتن بسنده کند بلکه هیئت باید حضور فعالانه و پویا داشته باشد و خوشبختانه این تعداد از هیئت‌ها کم نیز نیستند و بسیارند هیئت‌هایی که شهدای مدافع حرم را تقدیم اسلام کرده‌اند.

ضرورت استناد مادحین گیلانی به نقل تاریخی قیام عاشورا از لهوف

یکی از مداحان گیلانی نیز در این میزگرد با تأکید بر اینکه رقابت در هیأت مذهبی جایگاهی ندارد، اظهار کرد: از دوران کودکی پیوسته در تلاش بودم تا برای امام حسین علیه‌السلام کاری انجام دهم.

سید حسین رضویان با تأکید بر پاک بودن حضور ذاکران حسینی در هیأت‌های مذهبی افزود: هیچ‌گاه و حداقل در گیلان رقابت در بین مادحین و هیأت مذهبی به چشم نمی‌خورد و مصداق این ادعایم حضور جمعی مداحان گیلانی در اربعین حسینی و مشارکت جمعی‌مان در آداب و فریضه آن ایام است که به حمد الهی رقابت سوء در بین هیچ‌کدام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه مداحان کنونی می‌خوانند تاریخ روضه‌خوانی برای آیندگان است، گفت: ما در یک مقطع تاریخی از تاریخ روضه‌خوانی برای امام حسین علیه‌السلام هستیم و آنچه اکنون ما در مجالس مداحی می‌کنیم ثمره مدیحه‌سرایی ۱۵۰ سال اخیر ذاکران حسینی است.

درگذشته نوحه‌ای به مضمون ای اهل حرم پیر و علمدار نیامد در روضه‌ها و مدیحه‌سرایی‌ها خوانده می‌شد و سوگ و حزن و عزای حسینی تأثیر بیشتری در بین مستمعین داشت…

این ذاکراهل بیت (ع) با انتقاد از اینکه جریان مداحی در کشور پاساژی شده و امروزه جریان کاشان، قم و تهران در کل کشور حاکم است، تصریح کرد: سه جریان مذکوری که اکنون در کشور حاکم است ربطی به جغرافیا ندارد و به‌گونه‌ای کل کشور را در سیطره خود گرفته و ذائقه مردم و مستمعین را عوض کرده است.

رضویان با انتقاد از فاصله گرفتن برخی از مداحان از محتوای فرهنگ مدح حسینی و در پیش گرفتن اشعار و سبک‌های متفاوت و متعدد در مجالس و منابر بیان کرد: امروزه مداحان ما در یک روز چندین مجلس می‌روند و در هر مجلس سبک و شعر متفاوتی را مداحی می‌کنند درحالی‌که درگذشته نوحه‌ای به مضمون ای اهل حرم پیر و علمدار نیامد در روضه‌ها و مدیحه‌سرایی‌ها خوانده می‌شد و سوگ و حزن و عزای حسینی تأثیر بیشتری در بین مستمعین داشت.

وی با تأکید بر استناد ذاکرین به کتاب لهوف اثر سید ابن طاووس گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب کتاب لهوف معتبرترین سند نقل واقعه عاشورا است و از این حیث معتبر است که انحراف در نقل واقعه عاشورا دیده نمی‌شود.

این مداح گیلانی با تأکید بر اینکه امروزه برخی مداحی‌ها به حاشیه رانده می‌شوند، افزود: امروزه مفاهیم اغلاطی در نوحه القاشده درحالی‌که روضه علاوه بر اینکه کار تخصصی بوده عنایت است و باید قلب مستمع از ایراد آن بسوزد.

رضویان با اشاره به اینکه فضای مداحی و هیئت داری فضای جدای از جامعه ایرانی نیست، بیان کرد: مداحی یک هنر است و امروزه در جامعه خلأ بین نسل قبلی و جدید وجود دارد که باید باهمت همگان پر شود.

وی با بیان اینکه در آثار هنری داشتن فرم یکسان بد نیست و داشتن فرم یکسان در صورت نداشتن ساختار متناسب ناپسند است، تصریح کرد: ما هیچ زمان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک مجری سیاسی در برنامه ورزشی اثرگذار باشد همان‌گونه که نمی‌توانیم مجری برنامه کودک را برای برنامه ورزشی مناسب بدانیم.

مداح اهل‌بیت (ع) با تأکید بر تفکیک مداحی با موسیقی افزود: باید دقت کرد که اگر قرار است بخوانیم و معروف شویم دستگاه موسیقی در جامعه وجود دارد و نباید کسانی که با آهنگ و سبک خوانندگان در تلاشند تا به هیئت ضربه بزنند، به مداحی ورود کند.

جای خالی معنویت و نظارت بر رفتار مداحان

یکی دیگر از مداحان و ذاکران حسینی (ع) نیز در این میزگرد با بیان اینکه رقابت در دین‌داری و بندگی خدا سفارش شده، اظهار کرد: رقابت سالم در اسلام هیچ اشکالی ندارد و اگر در راستای اعتلای مفاهیم اسلام و اهل‌بیت (ع) باشد بسیار پسندیده است.

محمدامینی با اشاره به وجود فضای مسموم و رقابت ناسالم در ایام عزاداری‌های امام حسین علیه اسلام تصریح کرد: دسیسه قرار دادن فضای مجازی و تزریق پول در هیئت‌ها برای ترویج ناهنجاری‌ها و یا حذف شخصی که در اعتلای فرهنگ اسلامی و حسینی در هیئت اثرگذار است از دیگر نمونه‌های رقابت ناسالم در برخی هیئت‌ها است.

وی با اشاره به جایگاه والای پیر غلامان حسینی در هیأت‌های مذهبی گفت: در دهه گذشته برخی از مادحین خود را زیرمجموعه ریش‌سفیدان و پیر غلامان می‌دانستند.

این ذاکر حسینی با اشاره به فقدان نظارت بر رفتار ذاکرین و مادحین تصریح کرد: امروزه در تشکیلات روحانیون نظارت می‌شود اما متأسفانه بر مادحین و روضه‌خوانان نظارتی وجود ندارد و گاهی مداحانی هستند که بدون علم و شناخت اولیه از مفاهیم در دستگاه هیئت‌های مذهبی حضور دارند.

شرط اثرگذاری نوحه سبک و آهنگ نیست

امینی با تأکید بر اینکه شرط اثرگذاری نوحه سبک و یا آهنگ نیست، بیان کرد: اخلاص قلبی اگر در مداح وجود داشته باشد با همان نوای گیرا می‌تواند اثر مطلوب را در هیئت بگذارد.

وی با اشاره به فقدان معنویت در برخی از مداحان و هیئت‌های عزاداری افزود: امروزه عمده دلایل استفاده مداحان از سبک‌های تند و آهنگ‌های خاص نداشتن معنویت است به‌گونه‌ای که آهنگ را بر نوحه قالب می‌کنند و به خورد هیئتی‌ها ازجمله جوانان می‌دهند.

استان گیلان هیئتی که از سبک‌های نامتعارف استفاده کند وجود ندارد و اگر وجود هم داشته باشد بسیار اندک است اما این رسم نامتعارف در برخی شهرها ازجمله مشهد وجود دارد و بسیار نیز اشاعه پیداکرده…

این مداح گیلانی با اشاره به خلأ جایگاه رهبری و ریش‌سفیدان در برخی از هیئت‌ها، گفت: یکی دیگر از عواملی که در هیئت‌ها وجود دارد و موجب می‌شود تا مداحان از سبک‌های غیرمتعارف مداحی استفاده کنند و هیئت اثر مطلوبی نداشته باشد عدم آگاهی عوامل هیئت و فقدان ریش‌سفیدان و رهبر واحد در هیئت‌ها است.

امینی با اشاره به وضعیت مطلوب هیأت‌های مذهبی در گیلان تصریح کرد: به حول قوه الهی در استان گیلان هیئتی که از سبک‌های نامتعارف استفاده کند وجود ندارد و اگر وجود هم داشته باشد بسیار اندک است اما این رسم نامتعارف در برخی شهرها ازجمله مشهد وجود دارد و بسیار نیز اشاعه پیداکرده است.

وی با بیان اینکه امروز اگر محتوای شعری به سمت‌وسوی پرداختن به‌ظاهر عناصر کربلا باشد به بن‌بست می‌رسد و این فضا اکنون به بن‌بست رسیده، افزود: عیوب در دستگاه امام حسین علیه‌السلام باید کم شود و این مسیر با هدایت و رهبری خود امام حسین علیه اسلام در حال کم شدن است.

این ذاکر اهل‌بیت (ع) با تأکید بر نقش پررنگ هیأت ها در جریانات جاری کشور گفت: برخی از هیئت‌هایی که در جریانات جاری انقلاب اثری ندارند باید کم‌کم به جامعه آمده و در بخش‌های مختلف ازجمله اجتماعی و سیاسی حضور یابند و اثرگذار باشند.

هشدار مادحین گیلانی نسبت به ملزومات مسموم‌کننده در هیئت

یکی دیگر از مداحان گیلانی نیز در این میزگرد با بیان اینکه در تمام مجموعه‌ها رقابت جهت انگیزه و رسیدن به نقطه اوج وجود دارد، اظهار کرد: یکی از انگیزه افراد و تشکل‌های مختلف از رقابت کردن لذتی است که برای مشهور شدن و دیده‌ شدن وجود دارد.

محسن حامدی با اشاره به این نکته که در قرآن نسبت به سبقت و سرعت گرفتن از یکدیگر سفارش شده و جایگاه پیشی گرفتن برای مسائل معنوی بسیار مهم است، افزود: رقابت برای رسیدن به امام حسین علیه اسلام رقابتی سالمی است اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که این رقابت ارزشمند را مسموم کند.

منبر و روضه‌ای که کلاس درس نباشد اثرگذار نیست و صاحب منبر و روضه برای یک ساعت منبری و مدیحه‌سرایی باید برای خود درس‌نامه تهیه کند.

وی با بیان اینکه امروزه ابزارهای مسمومیت در برخی از هیأت‌های مذهبی وجود دارد، گفت: امروزه فضای مجازی در کنار داشتن مزیت‌های فراوان به یکی از ابزارهای مسمومیت هیأت‌های مذهبی تبدیل‌شده درحالی‌که تعداد فالوورها، لایک‌ها و کامنت‌ها در دستگاه امام حسین علیه‌السلام جایگاهی ندارند.

این ذاکر حسینی با تأکید بر داشتن مطالعه پیش از ایراد سخنرانی و مدیحه‌سرایی در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تصریح کرد: منبر و روضه‌ای که کلاس درس نباشد اثرگذار نیست و صاحب منبر و روضه برای یک ساعت منبری و مدیحه‌سرایی باید برای خود درس‌نامه تهیه کند.

حامدی با تأکید بر اینکه مداح و روحانی باید مخاطب شناس باشند، گفت: روضه خوان باید به دردهای مستمع توجه داشته باشد که دستیابی به آن نیاز به مطالعه، مشورت و هم‌فکری است.

مداحان در راستای گام دوم انقلاب برنامه داشته باشند

این مداح گیلانی با تأکید بر اینکه مداح باید در راستای گام دوم انقلاب نیز برنامه داشته باشد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب خواسته تا امید و نشاط در جامعه افزایش پیدا کند و در این راستا مداح باید با دست گذاشتن بر روی حر و جریان قرار گرفتن وی در آغوش امام معصوم را پرداخته و امید را در فرهنگ عاشورا به مردم بشناساند.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن مداحان به اشعار سنتی و اثرگذار در مدیحه‌سرایی‌ها گفت: روضه سیدالشهدا معجزه‌ای خاص است که کلمات اشعار آن مانند آیات قرآن‌ هستند و همان‌گونه که آیات قرآن کهنه نمی‌شوند، برخی از اشعار همچون ای اهل حرم پیر و علمدار نیامد کهنه نخواهد شد و اثرات فراوان دارند.

حامدی با اشاره به شخصیت حبیب ابن مظاهر و ضرورت پرداختن به مقوله معرفت در دستگاه حسینی بیان کرد: روضه‌خوان‌ها شخصیت‌های هنرمندی هستند که بار عاطفی در آن‌ها بیشتر است و بار معرفتی نیز در آن‌ها به‌صورت متغیر وجود دارد و باید معنویت شخصیتی مانند حبیب کربلا در ما تقویت شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار