کد خبر : 41327
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 شهریور 1398- 48: 11

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

رونق تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان

رونق تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شالی‌کاران پرتلاش گیلانی، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات ثانویه در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید خواهند شد.

به گزارش گیلانستان مسعود الماسی امروز با اشاره به تولید ۷۳۰ هزار تن برنج سفید در گیلان اظهار کرد: البته امسال باوجود شرایط مناسب آب و هوایی به ۷۵۰ هزار تن افزایش‌یافته؛ در جایگاه دوم تولید این محصول استراتژیک، بعد از مازندران قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه شالی‌کاران گیلانی پس از برداشت برنج نیز شالیزارها را در نیمه دوم سال هم سبز نگه می‌دارند، تصریح کرد: شالیکاران هرسال با پرورش راتون و کشت محصولاتی چون سبزیجات برگی وعده‌ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا، شالیزارها را در نیمه دوم سال هم سبز نگه می‌دارند که البته در سال‌های اخیر با کشت گیاهان علوفه‌ای تریتیکاله، خُلر و ماشَک، بخشی از نیاز نهاده‌های پرورش واحدهای پرورش دام را نیز تأمین می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به استقبال خوب شالی‌کاران در سال‌های اخیر ا از کشت محصولات ثانویه در گیلان گفت: شالیکاران گیلانی سطح زیر کشت را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند، بنابراین؛ سطح تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان از ۵۱ هزار هکتار در سال ۹۲، به ۱۱۳ هزار هکتار در سال ۹۷ افزایش‌یافته است.

الماسی بیشترین سطح تولید محصولات کشت دوم شالیزارها معادل ۷۵ هزار هکتار مربوط به راتون دانست و افزود: سال گذشته شالی‌کاران گیلانی پس از برداشت برنج در شالیزارهایشان ۳۱۵ هزار تن انواع محصولات کشت دوم به ارزش اقتصادی ۸۹۰ میلیارد تومان تولید کردند که ۴۸ هزار تن آن مربوط به راتون یا همان شابج بود.

وی از آغاز کشت راتون در شالیزارهای گیلان از ماه گذشته خبر دا و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به مساعد بودن هوا و بارندگی‌های چند روز اخیر، شالی‌کاران هفت هزار هکتار بیشتر از سال گذشته شالیزارهایشان را به زیر کشت محصولات و پرورش راتون ببرند و ۳۵ هزار تن دیگر به سبد تولید محصولات کشت دوم کشاورزی در گیلان اضافه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود شالی‌کاران در ۱۲۰ هزار هکتار از شالیزارهایشان ۳۵۰ هزار تن محصولات کشت دوم تولید کنند، گفت: در نیمه‌ی دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریباً بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری درمی‌آیند و درآمد خوبی نیز به دست می‌وردند؛ درآمدی که می‌تواند هزینه‌های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تأمین کند.

الماسی با اذعان به اینکه شالی‌کاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می‌آورند، درکشت دوم بر اساس نوع و ارزش محصول کشت‌شده، حدود هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می‌شود، افزود: شالی‌کاران با افزایش تولید محصولات زراعی درکشت دوم، نه‌تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تأمین می‌کنند و درآمد خانوار را افزایش می‌دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش بارندگی در گیلان در نیمه دوم سال بیان کرد: افزایش بارندگی‌ها در گیلان غالباً شالیزارها را دچار آب‌گرفتگی می‌کند، بنابراین؛ با کشت دوم که لازمه آن، ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، از جاری شدن سیل نیز جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار