کد خبر : 91732
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402- 04: 21

زمان رهاسازی آب سد سفیدرود تغییر کرد

زمان رهاسازی آب سد سفیدرود تغییر کرد

.

به گزارش گیلانستان، وحید خرمی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک تمامی مزارع، کانال ها، زهکش ها و انهار استان به علت بارش‌های مناسب و به‌ موقع آب دارند که در این شرایط ضرورتی برای آب نیست به میزان کافی آب در مزارع و کانال های آبیاری در دسترس کشاورزان است ورهاسازی آب سدممکن است هم موجب خسارت و هم اتلاف آب شود.

 

قرار بود از شانزدهم اردیبهشت ماه جاری رها سازی آب سد سفید رود و آب‌گذاری کانال ها برای تامین آب ۱۷۱ هزار هکتار شالیزار گیلان آغاز شود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر آب‌گذاری کانال های آبیاری براساس کارشناسی و توافق دستگاه های متولی و مرتبط و در هماهنگی با مدیریت استان منتفی است؛ ضمن اینکه پایش روزانه انجام می شود و زمانی که کانال ها تخلیه شد و دیگر بارشی نداشته باشیم دوباره زمان دقیق آب‌گذاری را اعلام می‌کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام هواشناسی؛ میزان بارش ها در استان طی سه روز گذشته به حدود ۹۰ میلیمتر رسیده، احتمال داد تا سه روز آینده آبگذاری کانال های آبیاری استان انجام نشود.

 

وی پیش بینی کرد که تعویق زمان رهاسازی آب از سد سفید رود طی سه روز آینده بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب آب سد ذخیره شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه این بارش ها تاثیری بر افزایش ورودی سد و ذخیره آب سد سفید رود ندارد، گفت: این بارش ها تاثیری در ورودی نداش و حتی این‌ورودی کمتر هم شده است.

 

وی میزان کنونی ذخیره سد سفید رود را ۷۲۰ میلیون متر مکعب عنوان و بیان کرد: این میزان ذخیره نسبت به ۸۴۰ میلیون متر مکعب سال گذشته در همین زمان، نشان‌دهنده کاهش حدود ۲۰ درصدی است.

 

خرمی با بیان اینکه میزان بارندگی طی سه روز اخیر به حدی بود که حتی در برخی نقاط کشاورزان نگران غرق شدن خزانه شان، هستد، گفت: کشاورزان با استفاده از فرصت بدست آمده از آب های در دسترس به طور بهینه استفاده کنند.

 

به گزارش ایرنا، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

 

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

 

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار