کد خبر : 80105
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401- 02: 20

احیای کریدور شمال - جنوب؛

ساخت پروژه راه آهن بین المللی آستارا به رشت آغاز شد

ساخت پروژه راه آهن بین المللی آستارا به رشت آغاز شد

احیای کریدور شمال – جنوب که با تکمیل بیش از ۱۶۰ کیلومتر ریل آستارا به رشت محقق خواهد شد، از بعدازظهر امروز عملیات ساخت آن از سمت شهرستان مرزی آستارا آغاز شد.

به گزارش گیلانستان، از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان تا رشت در استان گیلان اتصال ریلی وجود دارد اما با هدف اتصال به منطقه قفقاز، روسیه و اروپا بیش از ۱۶۰ کیلومتر راه‌آهن آستارا به رشت باید ساخته می شد تا بتوان به راه آهن کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان وصل شد.

احیای کریدور شمال به جنوب که در دستور کار رئیس‌جمهوری در سفر به کشور روسیه نیز بود و با توجه به اهمیت آن مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت ساخت و تکمیل آن در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید داشتند، بر همین اساس با اختصاص بودجه کارگاه‌ احداث ریل از آستارا تا رشت و برای ساخت این مسیر در شهرستان مرزی آستارا فعال و رسماً عملیات اجرایی آن آغاز شد.

عنایت رضایی پور فرماندار آستارا در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اتصال کریدور شمال به جنوب  اظهار کرد: امروز پروژه ساخت راه آهن آستارا به رشت در ناحیه شهرستان مرزی آستارا به طول ۱۱.۵ کیلومتر آغاز شد.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه افزود: این مسیر چهار کیلومتر پل روگذر و یک کیلومتر تونل را شامل می شود و برآورد تامین و ساخت این پروژه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی درباره پیش بینی میزان عبور بار از کریدور شمال به جنوب در صورت تکمیل راه آهن رشت به آستارا گفت: بر اساس مطالعات مشاور پروژه، کریدور ریلی شمال – جنوب از کشورهای شمال اروپا، روسیه و منطقه قفقاز پیشنهاد عبور ترانزیتی ۷ میلیون تن بار را خواهد داشت.

فرماندار آستارا با اشاره به زمان بندی انجام پروژه اظهار کرد: مدت زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل راه آهن آستارا به رشت ۳۶ ماه است و تمام سعی و تلاش دولت در تسریع تکمیل پروژه و اتصال کریدور شمال به جنوب است.

رضایی پور تصریح کرد: قطعه آخر مسیر راه آهن رشت به آستارا را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می‌سازد و فرآیند تملک اراضی به میزان ۷.۵ کیلومتر انجام شده و پیمانکار پروژه در حال تجهیز کامل کارگاه و اقدامات لازم برای ساخت پروژه است.

کریدور بین المللی  شمال – جنوب در جمهوری اسلامی ایران امکان ترانزیت ریلی کالا از هند و کشورهای خلیج فارس به جمهوری آذربایجان، روسیه و شرق و شمال اروپا را فراهم می‌کند و با توجه به اهمیت راهبردی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران و همچنین در منطقه و جهان، ریل گذاری بخش های باقیمانده در استان گیلان برای تکمیل این مسیر آهنی از ضروریات است و امیدواریم با تکمیل آن کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اقتصادی تقویت شده و همچنین استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا که نقش تعیین کننده‌ای را در این کریدور دارند، پیشرفت و توسعه اقتصادی را شاهد باشند.

ساخت پروژه راه آهن بین المللی آستارا به رشت آغاز شد

ساخت پروژه راه آهن بین المللی آستارا به رشت آغاز شد

ساخت پروژه راه آهن بین المللی آستارا به رشت آغاز شد

انتهای پیام/ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار