کد خبر : 48784
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اسفند 1398- 09: 17

هشدارهایی که بی اثر می شود؛

سرگردانی مردم در ماندن یا نماندن در خانه/ ساعت کاری بلای جان شد

سرگردانی مردم در ماندن یا نماندن در خانه/ ساعت کاری بلای جان شد

مردم گیلان که این روزها به یکی از کانون های اصلی کرونا تبدیل شده در میان ماندن یا نماندن در خانه سرگردان هستند زیرا با بازگشت ساعت کاری به روال عادی مجبور به حضور در ادارات هستند.

به گزارش گیلانستان این روزها چیزی که زیاد از مسئولان وزارت بهداشت و درمان، متخصصان علم پزشکی، مسئولان ارشد استان‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی می‌شنویم ماندن در خانه برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا است. اقدامی که تنها راهکار کنترل این ویروس خطرناک اعلام می‌شود. دکتر سعید نمکی بارها اعلام کرده که نمی‌خواهیم از قرنطینه اجباری شهرها و استان‌ها استفاده کنیم چون در فرهنگ ایرانی ما چنین چیزی پسندیده نیست و مردم باید در این زمینه با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری کرده و از ترددهای غیر ضرور در شهر و حتی بین شهری و بین استانی خودداری کنند.

موضوع و هشداری که بارها از سوی مسئولان تکرار و از سوی برخی از شهروندان که این ویروس را شوخی گرفته بودند نقض شد. همان روزهای ابتدایی که مدارس برای کنترل شیوع بیشتر این موضوع تعطیل شد عده‌ای بار سفر بسته و با خانواده‌های خود دل به جاده‌های شمال زدند که یکی از استان‌های آن یعنی گیلان کانون اصلی این ویروس بود.

شهروندان گیلان سرگردان در میان ماندن و یا نماندن در خانه

یکی دیگر از مواردی که برای کاهش انتقال این ویروس در میان مردم از سوی مسئولان حوزه بهداشت و درمان پیگیری شد کاهش ساعات کاری ادارات، دستگاه‌ها، نهاد و سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها بود تا با در خانه ماندن بیشتر مردم، مسئولان بتوانند به سطح قابل قبولی از کنترل این ویروس برسند. اقدامی که از همان ابتدا با مخالفت مسئولان ارشد کشور همراه بود عده‌ای معتقد بودند که باید در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس همانند چین برای مدتی همه فعالیت‌ها را تعطیل و با قرنطینه کردن شهرهای درگیر و ملزم کردن مردم برای ماندن در خانه شیوع کووید ۱۹ کنترل می‌شد. به هر دلیلی این موضوع با مخالفت همراه شد و نگرانی‌ها برای روند افزایشی شیوع این ویروس که این روزها در همه شهرها و استان‌های ایران شاهد آن هستیم نیز افزایش یافت.

استاندار گیلان در یکی از جلسات از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها و سازمان‌ها خواست تا دورکاری و کاهش تعداد کارکنان دستگاه و همچنین جمع آوری دستگاه‌های حضور و غیاب الکترونیکی را در دستور کار قرار دهند موضوعی که در همان زمان نیز در برخی از دستگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شد. کاهش ساعت کاری اصناف و بازاریان و همچنین تعطیلی بازارهای محلی نیز از دیگر اقدامات این ستاد برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس بود.

هفته گذشته بود که ارسلان زارع بار دیگر در جلسه ستاد مبارزه با کرونای این استان و هم در گفتگو با رسانه‌ها از کاهش ساعت کاری و تعداد کارمندان و دور کاری با اولویت بانوان و افراد دارای سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای خبر داد. موضوعی که با دستور العمل ابلاغی جدید ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشت ساعت کاری به روال عادی نقض شده و گلایه‌های مردم و خانواده‌ها به ویژه در استان گیلان به عنوان یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا ویروس در پی داشت و بهانه‌ای برای افزایش ترددها در سطح شهر شد.

حضور در ادارات جان خانواده‌های ما را تهدید می‌کند

کیوان ضیایی کارمند یکی از دستگاه‌های اجرایی رشت در این باره به گفت: مردم هر روز شاهد تصمیمات ضد و نقض از مسئولان استان گیلان و ملی درباره ماندن یا نماندن در خانه هستند.

وی با بیان اینکه در سازمانی کار می‌کنم که هر روز باید پاسخ تعداد زیادی از شهروندان را بدهم، افزود: ما می‌شنویم مسئولان حوزه بهداشت و درمان می‌گویند بهترین راهکار جلوگیری از این ویروس در خانه ماندن و عدم تردد غیر ضرور در سطح شهر است چیزی که با این تصمیمات ضد و نقیض همخوانی ندارد.

ضیایی با اشاره به نگرانی خانواده‌های کارمندان از ادامه این وضعیت، گفت: همسرم همیشه گلایه می‌کند که اگر ما همه خانه را ضدعفونی کرده و نکات بهداشتی توصیه شده را نیز رعایت کنیم تو با کار کردن بیرون از منزل و معاشرت با تعداد زیادی از مردم در طول روز در محل کار تمام این زحمات را هدر می‌دهی.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای این موضوع یک تصمیم جدی بگیرند، بیان کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیم گیری در این زمینه را به استان‌ها واگذار کند تا مسئولان هر استان با توجه به شرایط موجود در آن تصمیم نهایی را بگیرند.

برای تأمین نیازهای خانواده مجبور به حضور در شهر هستم

احمد آقا دستفروشی است که محصولات محلی را در بازار رشت می‌فروشد او در این باره با همان لهجه شیرین گیلکی خود گفت: مسئولان می‌گویند در خانه بمانیم من اگر در خانه بمانم چه کسی نیازهای خانواده مرا تأمین می‌کند.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی خود، افزود: من اگر کار نکنم هیچ چیز برای خوردن و گذران زندگی نخواهم داشت پس ناچارم با وجود هشدارهای داده شده برای تأمین نیاز خانواده ام در این روزها خطر را به جان خریده و به بازار بیایم.

احمد آقا که دستان پینه بسته‌اش نشان از تلاش همه این سال‌ها برای داشتن زندگی بهتر دارد، گفت: مسئولان اصلاً به فکر مردم نیستند که اگر بودند باید با حمایت مالی و معنوی سبب می‌شدند تا این روزها من و امثال من دیگر دغدغه تأمین نیاز خانواده را نداشته باشیم و در این اوضاع خطرناک با آمدن به بازار نه خود و خانواده ام را به خطر بیاندازم.

بیان همه این موارد در حالی است که وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی، کسب و کارهای خرد و کلان، کارخانجات و سایر موارد وضعیتی بهتر ندارند و بارها در نامه‌های خواستار کاهش ساعت کاری، تعدیل نیرو، و حتی تعطیلی برخی واحدهایی که امروز و در این شرایط بهتر است تولید نکنند تا هزینه اضافه ای با انتشار بیشتر ویروس به استان و حوزه بهداشت و درمان آن وارد نکنند اما هنوز هم ستاد ملی مبارزه با کرونا از مدیریت جزیره‌ای در این زمینه خودداری کرده و تلاش می‌کنند تمام تصمیمات در سطح ملی گرفته شود.

پیگیری تعطیلی ادارات و دستگاه گیلان از سوی رئیس مجلس

در همین رابطه مجمع نمایندگان استان گیلان دو بار در نامه‌هایی از رئیس مجلس، وزارت بهداشت و درمان، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته‌اند تا اجازه قرنطینه، بستن مبادی ورودی و همچنین تعطیلی ادارات، دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی را به مسئولان استان گیلان واگذار کند تا بتوان گام‌های مؤثری با توجه به وضعیت حساس و خطرناک استان برای مبارزه و مقابله با ویروس کرونا بردارند.

موضوعی که اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفتگویی به آن اشاره و با گلایه از اضطراری نشدن وضعیت گیلان، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود مجمع نمایندگان گیلان خواستار اعزام امکانات درمانی، بهداشتی و تجهیزات برای کنترل ویروس کرونا به گیلان از سوی وزارت شدند.

عباسی به نشست مجمع نمایندگان گیلان با وزیر بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: دکتر نمکی طرح محدودیت در رفت و آمد همانند استان قم برای گیلان را پیشنهاد داد تا در این استان اجرایی شود که مقرر شد در این خصوص هر چه سریع‌تر تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه گیلان در معرض خطر بسیار جدی است، گفت: به دلیل کمبود امکانات شرایط خدمات دهی درمانی به هم استانی‌ها وجود ندارد چه برسد برای مسافران، لذا باید تمهیدات خاصی در ورودی‌های استان برای جلوگیری از ورود مسافران اتخاذ شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حضور تعیین کننده پلیس راه در جاده‌های ورودی گیلان، تصریح کرد: این امکان وجود دارد تا مسافرانی که وارد استان می‌شوند خودشان آلوده بوده و یا با ابتلاء به ویروس کرونا استان ما را ترک کنند اما متأسفانه در ورودی‌های استان به مانند چابکسر و رودبار حضور پلیس راه صرفاً یک حضور فیزیکی بوده و قرنطینه در آن انجام نمی‌شود و مسافران در بعضی مواقع به راحتی وارد گیلان می‌شوند متأسفانه در ورودی‌های استان به مانند چابکسر و رودبار حضور پلیس راه صرفاً یک حضور فیزیکی بوده و قرنطینه در آن انجام نمی‌شود و مسافران در بعضی مواقع به راحتی وارد گیلان می‌شوند.

عباسی همچنین یکی از ایرادهای مهم را تعطیل نبودن یا محدود نکردن ساعات فعالیت ادارات برشمرد و افزود: وزیر بهداشت و درمان در نامه به رئیس جمهور خواستار تعطیلی ادارات و یا محدودسازی ساعات فعالیت آن در گیلان شد اما رئیس جمهور با این درخواست مخالفت کرد لذا مقرر شد رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سران ۳ قوا تعطیلی ادارات گیلان را مطرح کند.

وی با اشاره به محدودیت عبور و مرورها، گفت: باید رفت و آمد در شهرستان‌های گیلان محدود شده و مردم خود را در منازل قرنطینه کنند زیرا در غیر این صورت زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نمی‌شود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار