کد خبر : 45326
تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398- 20: 16

نشست ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان:

سن ازدواج مردان و زنان در گیلان ۵ سال افزایش یافت/ رتبه چهارم گیلان در طلاق

سن ازدواج مردان و زنان در گیلان ۵ سال افزایش یافت/ رتبه چهارم گیلان در طلاق

آمارها نشان می‌دهد سن ازدواج مردان در گیلان سه و زنان دو سال افزایش‌یافته و درعین‌حال گیلان رتبه چهارم طلاق را در کشور دارا است.

به گزارش گیلانستان صبح امروز نشست ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان به ریاست استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد.

طبق اعلام ستاد ساماندهی امور جوانان در استان گیلان آمار ازدواج در ۹ ماهه امسال در این استان بالغ‌بر ۱۴ هزار فقره است که ۸۵ درصد شهری و ۱۵ درصد ازدواج روستایی را شامل می‌شود و میانگین سن ازدواج برای مردان ۳۰ سال و برای زنان ۲۶ سال است.

همچنین در سال گذشته در گیلان برای مردان سه سال افزایش سن ازدواج داشتیم و برای زنان دو سال و تعداد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال نیز ۲۹۵ فقره است همچنین در ۹ ماهه نخست امسال پنج هزار و ۲۷۳ گیلان مورد طلاق در استان گیلان ثبت‌شده است و این استان در این رابطه رتبه چهارم کشوری راداراست.

امروزه افزایش مهاجرت از روستا به شهر و فروپاشی اقتصاد روستاها، تهدید روستا به دلیل کمبود نیروی کار و تأثیر روی میزان تولید محصولات کشاورزی و افزایش حاشیه‌نشینی و بیکاری در شهرها معضلی فراگیر است.

گفته می‌شود اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان جهت ماندگاری جمعیت فعال در روستاها طرح کارآفرینی و اشتغال‌زایی جوانان روستایی در شفت به دلیل محرومیت‌های زیاد این شهرستان، طرح اشتغال را اجرایی کرده است.

ارسلان زارع، استاندار گیلان در این نشست با اشاره به رتبه حائز اهمیت ایران در سوادآموزی اظهار کرد: ایران ازنظر سوادآموزی جزو کشورهای برتر دنیا است و امیدوارم با تلاش مسؤولان ذی‌ربط شاهد اتفاقات بهتری در جامعه به‌ویژه سوادآموزی به افراد زیر ۵۰ سال باشیم.

وی استفاده از ظرفیت جوانان را در تمام ارکان نظام موردپذیرش نظام دانست و افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به این مهم تأکیددارند و علاوه بر آن دولت نیز دستور استفاده از جوانان و بانوان در بخش‌های مختلف را صادر کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت جوانان موجب افزایش امید آن‌ها و زمینه توسعه گیلان و کشور می‌شود، گفت: اگر دغدغه اشتغال جوانان را حل کنیم موضوع ازدواج آنان نیز تسهیل می‌شود.

زارع با بیان اینکه ازدواج و اشتغال رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند، افزود: بر اساس گزارش‌ها، پدیده طلاق در گیلان یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی بوده و چهارمین استان کشور در زمینه میزان وقوع طلاق است.

استاندار از فراهم بودن زمینه برای حمایت از زوج‌ها و ضرورت کاهش بر آمار طلاق گفت: بایستی با شناسایی آسیب‌ها به همکاری سمن‌ها، دستگاه‌های اجرایی و آموزشی در جهت کاهش طلاق و کاهش سن ازدواج در استان گیلان گام برداریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه دولت دوازدهم در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به جوانان پرداخت کرده، افزود: امسال نیز دولت اهتمام جدی برای پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان دارد و ما نیز بایستی با انجام کارهای مکمل نظیر کمک گرفتن از فروشگاه‌ها و بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ازدواج به جوانان در این رابطه اقدام کنیم.

زارع از استقبال دولت مبنی بر ایده‌های خلاقانه برای ایجاد اشتغال در گیلان خبر داد و گفت: بایستی با استفاده از دانش روز و ظرفیت‌های ایجادشده در فضای مجازی و فناوری‌های نوین از ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی گیلان به‌خوبی استفاده کنیم و از طرح ارائه‌شده در این جلسه برای ایجاد اشتغال در شهرستان شفت برای تمام استان بهره ببریم.

استاندار همچنین با اشاره به ظرفیت‌ روستاهای گیلان در زمینه بوم‌گردی و گردشگری بیان کرد: باید ضمن شناسایی بیشتر این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی صنعتی و گردشگری آن‌ها را فعال کرده و زمینه اشتغال بیشتر جوانان را فراهم کنیم.

ازآنجایی‌که بیشترین سود در تولید محصولات کشاورزی به دلالان می‌رسد، تأمین مالی روستاییان با مشکل روبه‌رو است رویکرد طرح مذکور شناسایی و امکان‌سنجی ایجاد زنجیره‌های تولید و ظرفیت‌شناسی نیروی انسانی در روستاها است.

مریم بخشی، مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز در این نشست گفته با پیگیری‌های معاون وزیر ورزش، قرار بود مجامع خیران در استان‌ها طبق شرایطی تشکیل شود و هم‌اکنون کار شناسایی اعضای این مجامع به‌صورت فراخوان که به‌عنوان اعضا تشکیل جلسه دهند در حال انجام است.

وی با اشاره به اعطای کمک‌هزینه جهیزیه به جوانان می‌گوید که تفاهم‌نامه‌ای با یک فروشگاه در رشت و یکی از بانک‌ها باهدف اعطای تسهیلات خرید جهیزیه به زوجین تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال انعقاد شده است.

به گفته مدیرکل ورزش و جوان گیلان ۲۸۸ کارگاه آموزشی در رابطه با ازدواج و طلاق در مدارس دخترانه و پسرانه گیلان برگزارشده و تا پایان سال تعداد این کارگاه‌ها به ۴۰۰ عدد می‌رسد که این موضوع در کاهش آمار طلاق در گیلان مؤثر است.

البته به گفته محمدعلی محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تنوع‌طلبی در انسان‌ها به‌طورکلی افزایش‌یافته ازاین‌رو افزایش آمار طلاق را در تمام جوامع شاهد هستیم و در توجه به مسئله طلاق باید مسائل مختلف را در نظر بگیریم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار