کد خبر : 79384
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401- 51: 10

استاندار گیلان:

شرایط بهره گیری نسل نو از مفاخر گیلان فراهم شود

شرایط بهره گیری نسل نو از مفاخر گیلان فراهم شود

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مفاخر، پرچمداران فرهنگ این سرزمین هستند، تاکید کرد: برای حمایت از آثار مفاخر بایستی وقت، اعتبار و بودجه گذاشته شود و شرایط بهره گیری نسل نو از مفاخر استان فراهم شود.

به گزارش گیلانستان، اسدالله عباسی بعد از ظهر سه شنبه در نشست با مفاخر ادبی، فرهنگی و هنری گیلان بمناسبت روز قلم افزود: گیلان جزو استان های پیشرو در مقوله فرهنگ است و بایستی با بهره مندی از مفاخر، روح امید در نسل آینده دمیده شود.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در بحث بودجه یک درصد سهم بودجه ۱۴۰۱ را برای گیلانشناسی و پیدا کردن راهکارهای توسعه و رشد گیلان برای دانشگاه ها و عرصه فرهنگ در نظر گرفته ایم اظهار داشت: در شرایطی هستیم که دشمن سه دهه است در فرهنگ ما نفوذ کرده و در این زمینه کار می کند لذا نباید غافل شد و بایستی مقولات فرهنگی مورد اهتمام باشد زیرا مسیری جز گام نهادن در راه فرهنگ نداریم.
استاندار گیلان ضمن تاکید بر توجه به صیانت از هویت بومی گفت: بایستی تلاش شود دستاورد ماندگار مفاخر معاصر در اختیار نسل نو قرار گیرد و رسانه ها بایستی در راستای معرفی و شناساندن مفاخر به جامعه تلاش نمایند.
عباسی بهره مندی از تالار مرکزی رشت در دولت سیزدهم را فرصتی برای استفاده از ظرفیت مفاخر در پرورش و بهره مندی  نسل جدید از دستاورد این افتخارات استان عنوان کرد.

بهره مندی از مفاخر برای ارتقا فرهنگ جامعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست ،رویکرد و سیاست دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهره مندی از جامعه نخبگانی عنوان کرد و گفت: تمرکز بر بهره گرفتن از مفاخر و نخبگان جامعه در واقع سرمایه گذاری برای ارتقاء فرهنگ جامعه است و این موضوع یکی از اولویت های این اداره کل است.
رضا ثقتی با بیان اینکه بعد از توقف چندین ساله بار دیگر دریافت درجه هنری مفاخر را پیگیر هستیم و پرونده ها به مرکز ارسال شده است اظهار داشت: به جد پیگیر تحقق این موضوع هستیم.
وی گفت:در همین راستا شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از هشت سال تعطیلی شروع به کار کرده است و انجمن مفاخر پس از دوسال و اندی تعطیلی کرونایی بار دیگر و در رویکرد جدید پا گرفته است و در نظر داریم عمارت تاریخی آوانسیان بعنوان انجمن مفاخر مرمت شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت : بناست تاپایان سال در ۱۷ شهرستان استان هفته فرهنگ و هنر  و تجلیل از مفاخر هر شهرستان در تراز ملی برگزار شود.
وی ضمن تاکید بر خرید حمایتی آثار مفاخر استان،بازگشایی تالار مرکزی رشت را هدیه دولت سیزدهم به اهالی فرهنگ و هنر گیلان عنوان کرد.
تاکید بر استراتژی مفاخر پژوهی

رئیس انجمن مفاخر گیلان نیز در این گردهمایی بیان کرد: فرهنگ با جنبش و وزش زنده می ماند و مفاخر سرمایه های معنوی جامعه هستند.
ابراهیم صفری اظهار داشت:گیلان از استان های پیشتاز در راه اندازی انجمن مفاخر است و امروز با استراتژی مفاخر پژوهشی گام بلندی برای راه اندازی انجمن مفاخر در شهرستان ها برداشته است.
وی خواستار حمایت از برگزاری نشست های تخصصی ،همایش های شهر شناسی ،حمایت از دانشنامه تطبیقی در راستای پاسداشت گویش ها و صیانت از فرهنگ بومی گیلان و حمایت از نامگذاری خیابان ها در راستای معرفی و مفاخر شناسی شد.

درخواست حمایت از هنرمندان

انوش نصر ماسوله بازیگر سینما و تئاتر گیلان و کشور نیز در این نشست خواستار حمایت مسئولان ارشد استان از هنرمندان بویژه هنرمندان تئاتر استان و همچنین آموزشگاه داران رسمی در این زمینه شد.
وی اظهار داشت:‌ کنگره عظیم میرزا کوچک خان جنگلی با اعتباری کلان در حال شکل گیری است و بایستی جایگاه هنرمندان در برگزاری این کنگره عظیم مشخص شود.
وی گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا پس از ضربه سهمگین کرونا به اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر استان ، این قشر مورد حمایت قرار گیرند تا هنرمندان از شرایط بحرانی اقتصادی خارج شوند.
نصر ماسوله تاکید کرد: پیشکسوتان حوزه تئاتر به هیچ کجا وابستگی ندارند و نیازمند نگاه ویژه ای از سوی متولیان ارشد استان هستند .
اهتمام به المان های شهری، انتقاد از نداشتن بودجه انجمن مفاخر ،خرید حمایتی آثار نویسندگان و مفاخر و توجه به صیانت از فرهنگ و ادبیات بومی از دیگر مواردی بود که از سوی برخی مفاخر گیلان مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/ ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار