کد خبر : 26262
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1397- 43: 15

شهرداری رشت سه ماه است که حق کتابخانه ها را پرداخت نکرده/ اقدامات فرمانداری هم بی‌فایده بوده است

شهرداری رشت سه ماه است که حق کتابخانه ها را پرداخت نکرده/ اقدامات فرمانداری هم بی‌فایده بوده است

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با گلایه از شهرداری رشت در خصوص عدم پرداخت سه ماهه سهم کتابخانه های شهرستان گفت: پیگیر وصول این حق از طریق قانونی هستیم.

به گزارش گیلانستان، هادی نوری، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در گفتگویی با اشاره به نیم درصد سهم کتابخانه ها از شهرداری ها اظهار کرد: شهرداری ها طبق قانون موظف به پرداخت نیم درصد سهم نهاد کتابخانه های عمومی هستند اما در این زمینه کوتاهی می کنند.

 

وی با بیان اینکه هزینه کرد جاری کتابخانه‌ های عمومی از نیم درصد شهرداری تأمین می‌شود افزود: متاسفانه شهرداری رشت در این زمینه خوب عمل نکرده و عدم پرداخت مستمر نیم درصد موجب به تعویق افتادن امورات جاری کتابخانه های عمومی شهرستان رشت شده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: شهرداری رشت سه ماه است حق کتابخانه های شهر را پرداخت نکرده و اقدامات فرمانداری رشت در زمینه حل مشکلات مالی کتابخانه های شهر نیز بی فایده بوده است.

 

نوری با تصریح اینکه در بسیاری از شهرها و بخش ها به ویژه رشت در سهم نیم درصد کتابخانه ها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم ادامه داد: شهرداری رشت سال گذشته به ویژه شش ماهه دوم سال۹۶ پرداخت خوبی در سهم نیم درصد کتابخانه ها داشت اما از اسفند سال ۹۶تا کنون هیچگونه پرداختی نداشته و به توافقات خود پایبند نبوده است.

 

وی تاکید کرد: پرداخت سهم حداقل نیم درصدی از درآمدهای شهرداری حق قانونی کتابخانه هاست که باید پرداخت شود و پیگیر وصول این حق از طریق قانونی هستیم.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به ضرورت مشارکت شهرداران در فعالیت های فرهنگی نهاد کتابخانه ها مانند اصفهان و تهران تصریح کرد: با توجه به کمبود سرانه فضای مطالعه در شهر رشت، انتظار از شهرداری رشت است که علاوه بر عمل به قانون در پردخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی، در ایجاد فضاهای مختلف برای رفع نیاز مطالعاتی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، اداره کل کتابخانه های عمومی استان را حمایت کند.

 

وی با گلایه از شهرداران در خصوص عدم توجه به فرهنگ کتابخوانی اذعان کرد: از سال ۸۳ تا امروز بسیاری از شهرداری های استان بدهی های کلانی به کتابخانه دارند و فرهنگ کتابخوانی را در درجه اعتبار اندکی قرار داده اند.

 

نوری تاکید کرد: شهرداری های گیلان برعکس شهرداری هایی چون اصفهان، تهران و زنجان هیچگونه نگاه فرهنگی ندارند و تنها به دنبال حاشیه ها هستند.

 

وی با بیان اینکه ۱۰۷باب کتابخانه در سراسر استان فعالیت می کنند افزود: نزدیک به۶۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه ها در سراسر گیلان هستند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان اضافه کرد: از این تعداد ۸۴ باب کتابخانه عمومی نهادی با مالکیت اداره کل کتابخانه ها بوده، یک باب کتابخانه مستقل امیرالمومنین(علیه السلام) به ریاست آیت الله رودباری است و مابقی در مشارکت با ادارات مختلف چون نیروی دریایی و زندان ها ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: هیچ کتابخانه مشارکتی در استان که شهردای ها در ایجادش نقش داشته باشند، نداریم.

نوری با قدردانی از شهرداری احمد سرگوراب و ماسوله بابت پرداخت کامل سهم نیم درصدی کتابخانه گفت: هر ساله از شهردارانی که از کتابخانه های عمومی حمایت می کنند در هفته کتاب تجلیل می شود.

انتهای پیام/ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار