کد خبر : 42612
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مهر 1398- 46: 11

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان:

صادرات ۳۲ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی گیلان در ۶ ماه نخست سال ۹۸

صادرات ۳۲ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی گیلان در ۶ ماه نخست سال ۹۸

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اشاره به برنامه شرکت‌های تعاونی در حوزه صادرات در سال جدید گفت: برنامه شرکت‌های تعاونی صادرات ۵۰ میلیون دلاری در سال ۹۸ است که با تلاش تعاون‌گران، در ۶ ماه نخست امسال ۳۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

به گزارش گیلانستان عباس علیزاده امروز در نشست خبری با اشاره به مردمی بودن تعاون اظهار کرد: کارشناسان بخش مردمی اقتصاد را تعاون می‌دانند که در استان گیلان تا به این لحظه دو هزار شرکت تعاونی با ۳۲۳ هزار عضو و ۳۲ هزار شاغل وجود دارد.

وی با اعلام تعاونی‌های موجود در استان گیلان گفت: در حال حاضر تعاونی در حوزه‌های فرش، صنایع دستی، معدن و کشاورزی وجود دارد که کمک بسیار زیادی به اقتصاد استان می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه تعاونی‌های موجود در شهرستان‌های گیلان بر اساس ظرفیت‌های موجود در حال فعالیت هستند، افزود: ابتدا باید در شهرستان ظرفیت‌های آن را شناسایی و بر اساس نتایج به دست آمده تعاونی‌های مختلف را در آن شهرستان ایجاد کرد تا به رشد اقتصادی منطقه کمک کند.

علیزاده با تأکید بر نقش شرکت‌های تعاونی در اقتصاد استان گیلان تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان تأثیر شرکت تعاونی بر اقتصاد استان گیلان وجود ندارد اما بر اساس آخرین آمار میزان صادرات شرکت‌های تعاونی در سال ۹۷ بالغ بر ۳۲ میلیون دلار بوده که این امر نشان دهنده اهمیت شرکت‌های تعاونی در گیلان است.

وی با اشاره به برنامه شرکت‌های تعاونی در حوزه صادرات در سال جدید بیان کرد: برنامه شرکت‌های تعاونی صادرات ۵۰ میلیون دلاری در سال ۹۸ است که با تلاش تعاون‌گران، در ۶ ماه نخست امسال ۳۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان وضعیت تعاونی استان گیلان در حوزه تاثیرگذاری بر اقتصاد را مطلوب دانست و گفت: بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی میزان تأثیر شرکت‌های تعاونی در اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد که این آمار در کشور پنج تا ۶ درصد و در استان گیلان ۱۰ درصد است که وضعیت خوب استان گیلان در این حوزه را نشان می‌دهد.

علیزاده با اذعان به اینکه باید زنجیره تولید و مصرف در شرکت‌های تعاونی به درستی انجام شود، افزود: شرکت‌های تعاونی دارای پیچیدگی‌های خاص بوده و برای رشد آن‌ها باید زنجیره تولید و مصرف و عرضه در بازار به درستی به هم متصل شود که در این صورت نیازمندی‌های مردم حل می‌شود.

وی با اشاره به میزان سرمایه لازم برای تشکیل شرکت‌های تعاونی گفت: یک فرد برای تأسیس شرکت تعاونی بر اساس رشته تحصیلی ظرفیت خود باید میزان اعتبار پروژه خود را تعیین و ۱۰ درصد آن را سرمایه‌گذاری کرده و مابقی توسط تعاونی پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با تأکید بر قرار گرفتن ۵۰ درصد از زمین‌های زراعی در اختیار تعاون تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت، باید ۵۰ درصد زمین‌های زراعی استان در اختیار شرکت تعاونی قرار گیرد تا این شرکت‌ها بتوانند اقدامات لازم و کشاورزی را انجام دهند که این امر در استان گیلان در حال انجام است.

انتهای پیام /فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار