کد خبر : 63126
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399- 45: 17

یک استاد حوزه:

ضرورت احیای اخلاق در جامعه/ امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی تبدیل شود

ضرورت احیای اخلاق در جامعه/ امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی تبدیل شود

حجت‌الاسلام عاشوری با تاکید بر اینکه خداوند سبحان در قرآن کریم، آمران به معروف و ناهیان از منکر را در ردیف انبیاء ذکر کرده است گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام «علیرضا عاشوری» از جمله واجبات دین را جلب رضایت خداوند که در غالب امر به معروف و نهی از منکر بر مردم تکلیف شده است خواند و با تاکید بر اینکه در اسلام برای ضمانت اجرای قوانین دو راه شامل حکومت اسلامی و دیگری امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی شده است عنوان کرد: در اینجا حکومت اسلامی باید مجری احکام دین باشد و بر حسن اجرا نظارت کرده و حتی‌المقدور امکانات لازم را هم برایش فراهم کرده و در صورت تخطی و تخلّف هر کسی، آن‌ها را مجازات کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه برخی از دستورات دین همچون اخذ زکات، رسیدگی به انفال، تجهیز سپاه و حراست از نوامیس مسلمین و مانند این‌ها جز در سایه حکومت قابل اجرا نیست تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر دومین و بلکه مهم‌ترین ضامن اجرای احکام الهی است و در روایات ما از آن، چنین تعبیر شده که «بماتقام الفرایض» یعنی تمام واجبات الهی به وسیله همین دو امر، پا برجا می‌مانند.

وی با تاکید بر اینکه این اصل به عنوان یکی از امتیازات خاص اسلام در دنیا بی‌نظیر است و به مانند یک ناظر عمومی همیشه و در همه جا ضامن اجرای دستورات اسلام است اذعان کرد: این اصل به هیچ زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود؛ بلکه در جشن‌ها و مراسم‌ها، در جلسات و خیابان‌ها حتّی در داخل خانه‌ها نیز افراد یک خانواده موظّف‌اند یکدیگر را امر به طاعت خدا و کار نیک کنند و از معصیت الهی و کار زشت بازدارند.

عاشوری در عصر غیبت امام معصوم(ع) تنها حکومت مشروعی را که قادر است احکام دین خدا را در زمین جاری کند، ولایت فقیه اعلام رکد و بیان داشت: ولایت فقیه استمرار همان حکومت امام معصوم(ع) و انبیاء مرسل(ع) است بنابراین هدف این است که برنامه‌های خداوند در زمین اجرا شوند و این برنامه‌ها هم، چون عهد الهی هستند پس انسان‌های ظالم و گنهکار نمی‌توانند عهده‌دار اجرای آن باشند. 

وی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را بیشتر تشریح کرد و با بیان اینکه در روایات آمده «بها تقام الفرایض» یعنی به واسطه همین امر به معروف و نهی از منکر است که سایر واجبات الهی پا برجا می‌ماند افزود: اگر این مسئله ترک شود، واجبات دیگر هم یکی پس از دیگری ترک خواهد شد و هیچ عاملی هم جلودارش نخواهد بود.

این استاد حوزه دستور حضرت امام(ره) در همان سال اول پیروزی انقلاب اسلامی به شورای انقلاب برای تأسیس اداره‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر در مرکز را که در سراسر کشور شعبه داشته و ناظر بر اعمال تمام اقشار از دولت و ملت باشد را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: امام راحل در همین مورد فرموده بودند که در اجرای حدود الهی احدی مستثنی نیست و حد شرعی باید در مورد همه اجرا شود.

عاشوری با بیان اینکه اجرای صحیح این دستور می‌توانست همه مشکلات فرهنگی‌، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را مرتفع سازد یادآور شد: در اصل هشتم قانون اساسی هم به وضوح بر اجرای «امر به معروف و نهی از منکر» تأکید شده ولی هرگز عملی نشد از طرفی زمانی بر تأسیس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر گفتگو بود، بعدها در حد یک سازمان تنزل پیدا کرد و اکنون سخن از شورای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی یکی از برنامه‌هایی که خداوند برای مؤمنین قرار داده و باعث سعادت آن‌ها می‌شود را امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان داشت: از آن‌جا که اسلام، دین کامل خداوند است، این برنامه نیز از مختصات و امتیازات دین مبین اسلام است که به‌عنوان یک وظیفه واجب، بر دوش تک‌تک مسلمانان نهاده شده است.

این استاد حوزه با اشاره به این نکته که در سایر ادیان و مذاهب، چنین تکلیفی وجود ندارد ابراز داشت: پروردگار در سوره آل عمران می‌فرماید: «شما بهترین امّتی بودید که به سوی مردم مبعوث شدید، چون امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید» بنابراین اگر مسلمانان به این تکلیف شرعی عمل کنند به اوج عظمتی که مخصوص دین خداست، خواهند رسید.

این استاد حوزه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را باعث دوام، بقا و اجرای سایر احکام الهی تلقی کرد و اظهار داشت: هر کجا که دو نفر یا بیشتر با هم باشند، اعم از خانه و خیابان و محافل و مجالس، هرکدام وظیفه دارند که مراقب دیگری باشند تا خلاف دستورات الهی، کاری انجام ندهد و همچنین واجبی را ترک نکند، و این بهترین ضمانت اجرای احکام دین است. 

عاشوری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر، مثل مسئله نماز است را هم متذکر شد و اضافه کرد: در اهمیت این فریضه، همین بس که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چون آب دهان است در برابر دریای پهناور بنابراین امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و در حد نماز و روزه در جامعه ما مطرح باشد.

وی امر به معروف را به معنی گسترش خوبی‌ها در جامعه که در درجه اول خود امر کننده را وادار به انجام کارهای خوب می‌کند و در مرحله بعد دیگران را هم به انجام آن تشویق می‌کند دانست و گفت: بدین‌وسیله کم‌کم خوبی‌ها فراگیر و انجام کارهای خوب و متقی شدن آسان می‌شود، حکومت نیز در این مرحله، نقش بسیار مؤثری دارد و به راحتی می‌تواند ارزش‌های دینی را فراگیر کند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه هرچه حکومت اسلامی قوی‌تر و مقتدرتر باشد، ارزش‌های دینی هم پا برجاتر می‌شود عنوان کرد: در نخستین خطبه‌ای که پیامبر(ص) در مدینه خواندند، فرمودند: «اوصیکم بتقوی الله، فانه خیرُ ما اَوصی به المسلمُ المسلمَ ان یَحُضَّهُ علی الاخرهِ و ان یأمره بتقوی الله.» یعنی «شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم؛ بهترین توصیه هر مسلمان به مسلمان دیگر، ترغیب او به آخرت و سفارش او به تقوا است».

عاشوری با بیان اینکه از جمله واجبات دین ما هم جلب رضایت خداوند است که در غالب امر به معروف و نهی از منکر بر مردم تکلیف شده است عنوان کرد: معروف، همان کار مورد پسند خداوند است و منکر، کاری است که خداوند نمی‌پسندد و از آن راضی نیست بنابراین این تکلیف، از ضروریات دین است که با اقامه آن، ارزش‌ها در جامعه حاکم شده و زشتی‌ها رخت بر می‌بندد.

وی این مطلب را که خداوند سبحان در قرآن کریم، آمران به معروف و ناهیان از منکر را در ردیف انبیاء ذکر کرده است و کسانی را که درصدد اذیت و آزار یا کشتن این‌ها برمی‌آیند، همانند قاتلان انبیاء تهدید به عذاب الیم کرده، را متذکر شد و گفت: خداوند وقتی که می‌خواهد در قرآن کریم، اهمیت و عظمت یک موضوع و مطلبی را برساند، آن را در کنار نام خدا یا فرشته و یا پیامبر ذکر می‌کند پس کار آمران به معروف، در حد کار انبیاء است.

این استاد حوزه اهمیت بسیار ویژه و بالای امور معنوی و اخلاقی در اسلام را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: همانطوری که واجب است از سقوط یک انسان در چاه جلوگیری کرد، واجب است از سقوط او در اسفل السافلین هم جلوگیری کرد و بلکه اهمیت جلوگیری از سقوط در جهنم، بسیار بیشتر است.

عاشوری با بیان اینکه امروزه در دنیای غرب، امر به معروف و نهی از منکر هیچ جایگاهی ندارد و آن‌ها اصلاً این مسئله را یک امر ضد ارزش تلقی می‌کنند خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌ترین واجبات شرعی ما مسلمانان است که سایر واجبات را در برابر آن ناچیز شمرده‌اند از سویی هدف اصلی ابا عبدالله(ع) در برپایی نهضت عظیم کربلا، هم احیای همین فریضه بوده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار