کد خبر : 85294
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401- 19: 15

ضیافت فاطمی شفت با پخت ۳۰۰ دیگ آش نذری/ آش شفتی‌ها به آیسیسکو نرسید!

ضیافت فاطمی شفت با پخت ۳۰۰ دیگ آش نذری/ آش شفتی‌ها به آیسیسکو نرسید!

در هفتمین سال پیاپی از برگزاری ضیافت فاطمی در شفت، مردمان با فرهنگ این شهرستان ۳۰۰ دیگ آش نذری طبخ کردند اما علی‌رغم گذشت مدت‌ها، مطالبه آنها برای ثبت ضیافت‌شان در آیسیسکو بی‌نتیجه مانده است.

خبرگزاری گیلانستان، حمیدرضا دنیادیده: آیین ضیافت فاطمی و مهارت پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سنن ریشه‌دار مردم شهرستان شفت است.

 

این آیین به صورت خودجوش در ایام منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با جمع آوری کمک‌ها و نذورات مردمی آغاز و با پخت متبهرانه و توزیع آش پایان می‌یابد.

 

از جلوه‌های معنوی و اجتماعی این میراث ناملموس و منحصر به فرد شفتی‌ها، انسجام درونی و خود‌جوش آن‌ها در تهیه اقلام و متاع پخت آش، آماده سازی و فرآوری فرآیند پخت، اقامه مجلس مدیحه‌سرایی و نوحه‌خوانی در مدح و ثنای آل الله به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها، جمع شدن خانواده‌ها، اقوام و منسوبان گرد آش منسوب به حضرت فاطمه زهرا سلام و توزیع متبرکانه آن در بین عموم مردم است.

 

در سال‌های اخیر، پخت و توزیع آش نذری در شفت انسجام خاصی پیدا کرده و به شور و شعور فرهنگی و آیینی این ضیافت افزوده است؛ پخت آش نذری شفت از ۱۸ دیگ در سال اول اکنون و در هفتمین سال پیاپی به ۳۰۰ دیگ آش نذری رسیده است.

 

 

 

به گفته سیدتقی موسویان، متولی پخت و توزیع آش نذری فاطمه زهرا سلام الله علیها در شفت، سه هزار نفر از مردمان با فرهنگ و مکتبی این شهرستان در پخت آش نذری امسال مشارکت داشته و آش طبخ شده را بین حدود ۱۴۰ هزار نفر توزیع می‌کنند.

 

آیین سنتی و دیرینه مردم شفت در پخت آش متبرک به نام حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان میراث فرهنگی در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

یکی از مطالبات مردم شفت پس از ثبت آیین ضیافت فاطمی در فهرست میراث ناملموس کشور، ثبت آن در آیسیسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند، بود اما تاکنون این خواسته آن‌ها بدون نتیجه باقی و میراثشان به آیسیسکو نرسیده است.

 

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به خبرنگار فارس گفته است این اداره‌کل در تلاش است تا آش فاطمه الزهرا سلام الله علیها با محوریت شهرستان شفت در تمام شهرستان‌های استان گیلان پخت و همایش‌هایی در این خصوص صورت پذیرد.

 

به گفته وی، مکاتبات لازم با فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز در همین زمینه صورت پذیرفته تا دبیرخانه این میراث ناملموس تشکیل شود.

 

شفتی‌ها می‌گویند با ثبت ضیافت فاطمی شفت و مهارت پخت این آش در آیسیسکو، آش نذری فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌تواند موجب تقویت ارتباطات در کشورهای اسلامی شود.

 

ثبت ضیافت فاطمی شفت در آیسیسکو در کنار تلاش‌های گروه‌های مردمی و متولیان امر در میراث فرهنگی، نیازمند همت بیش از پیش نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت است تا خواست به‌حق مردم با فرهنگ این شهرستان را در سطح ملی تا حصول نتیجه پیگیری کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار