کد خبر : 45143
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 دی 1398- 39: 11

«فرهنگ، خوراک و تاریخ» در گیلان بررسی می شود

«فرهنگ، خوراک و تاریخ» در گیلان بررسی می شود

نشست «فرهنگ، خوراک و تاریخ» امروز(۳ دی) در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش گیلانستان سرزمین ایران از اقوام گوناگونی تشکیل شده و با برخورداری از مواهب طبیعی و تنوع تولیدات دامی و کشاورزی، در طول تاریخ پرنشیب و فراز خود فرهنگی غدایی را بنا نهاد که در میان ملل مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد.

فرهنگ خوراک ایرانی، هویتی رنگین‌کمانی است که از هویت‌های قومی تشکیل  شده است، یکی از طیف‌های این رنگین‌کمان، مردم گیلان هستند. غذاهای مردم این سرزمین، در میان سایر ایرانیان شهره خاص و عام است و شهرت و محبوبیت این غذاها به‌گونه‌ای  بوده است که حتی به دربار شاهان ایران از جمله شاهان صفوی و قاجار راه یافت.

در سال ۹۴ نیز شهر رشت از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد. وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره از دلایل انتخاب این عنوان است.

در همین راستا به همت کتاب اردیبهشت همایش «فرهنگ، خوراک و تاریخ» گیلان عصر امروز(سه‌شنبه،۳ دی) در رشت بررسی می‌شود. در این برنامه که شرکت برای عموم است، مسعود پورهادی، نویسنده کتاب فرهنگ خوراک مردم گیلان سخنرانی می‌کند.

مسعود پور هادی در سال ۱۳۳۲ در بخش خمام از توابع رشت  به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی  را در زادگاهش و تحصیلات متوسطه را در رشت و انزلی به پایان رساند. پس  از چندی به کشور آلمان رفت و نزدیک به دو دهه از زندگی خود را در آنجا گذراند و در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت و به‌طور  جدی  در حوزه زبان و ادبیات گیلکی به پژوهش پرداخت.

دو کتاب بررسی ویژگی ساختار زبان گبلکی، گویش رشتی و باد مو دورشین با ورد(دفتر شعر گیلکی) از وی منتشر  شده است. از پور هادی شعرها و داستان‌های متعدد گیلکی در نشریات گیلان به چاپ رسیده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار